دیدبان
در آستانه روز جهانی قدس و خروش ملت بزرگ ایران

راهپیمایی در ایران؛ پیروزی در قدس

راهپیمایی در ایران؛ پیروزی در قدس

دیدبان: در حوادث فتنه‌ی سال 88 هرچند عده‌ای از عناصر دشمن و بعضاً عوامل فریب‌خورده‌ی داخلی شعار نه غزه نه لبنان سر می‌دادند اما بسیاری از مردم مومن و نوع‌دوست ایران دفاع چندین و چند ساله‌ی خود از این ملت‌های مظلوم را جزء سرمایه‌های اصیل انسانی و ملی خود می‌دانستند. با گذشت سالیان متمادی از انقلاب اسلامی ایران و نامگذاری آخرین جمعه‌ی ماه مبارک رمضان از سوی پیر و مراد و عالم فرزانه‌ی این انقلاب، امام خمینی (ره) به روز جهانی قدس و رسوخ اندیشه‌های شبهه‌زا علیه این آرمان بلند انقلاب اسلامی مردم ایران، اینک این حقیقت نزد مردم اهل علم و تحقیق ایران اسلامی کاملاً مسجل است که دفاع استراتژیک و همزاد با انقلاب اسلامی از آرمان قدس شریف نه تنها به ضرر مردم مسلمان ایران نیست بلکه از نظر مادی و معنوی و از جهت مفاهیم غربی‌ای چون منافع ملی نیز کاملاً در مسیر سعادت ایرانیان مسلمان قرار دارد و این راهپیمایی‌ها که در تمام این سالیان گذشته برگزار شده است برخلاف نظر اشتباه برخی به ظاهر ملی‌گرایان نه تنها بر خلاف مصلحت نیست بلکه با نگاه درست و اسلامی ایرانی به موضوع به تحقیق در سعادت و کمال مردمی نقش بسزایی دارد. واین موضوعی است که لیبرال‌ها و ملی‌گراهای نصفه‌و نیمه یا از درک آن ناتوانندو یا خود را این‌گونه می‌نمایانند. در این نوشتار دیدبان برآنست تا با ترسیم ابتدایی و نوین از چرایی حضور در راهپیمایی روز قدس و شرایط محیطی و منطقه‌ای حال حاضر، به اهمیت و تاثیر حضور  آحاد مردم در راهپیمایی روز قدس بپردازد.

مفهوم جهاد، اساس پشتیبانی از فلسطین مظلوم

در آثار فقه اسلامی که بر آیات قرآن کریم و احادیث و روایات صحیحه مبتنی است بابی تحت عنوان جهاد وجود دارد. در کتب فقهی جهاد را به دو دسته‌ی ابتدایی و دفاعی تقسیم می‌کنند. از جمله جاهایی که در جهاد ابتدایی به مسلمانان جواز داده شده است تا قتال نمایند هنگامی است که افرادی یا کفاری به مسلمانان هجوم آورده و بیم آن برود بر شهرهای مسلمانان تسلط یابند. در مقام دفاع نیز شرایطی که در آن افرادی قصد کشتن نفوس محترمه‌ای را داشته باشند یا اسارت بردن حریمی را قصد نمایند، بر مسلمانان واجب است که از ایشان در مقابل این مهاجمان متجاوز جهاد و دفاع نمایند. دیدبان بر این عقیده است که امام خمینی(ره)هر چند دارای روحی بلند و خصایص اخلاقی و انسانی کم‌نظیری بوده‌اند که البته ریشه در اسلام ناب داشته است، یکی از علل اصلیشان برای نامگذاری آخرین جمعه‌ی ماه مبارک رمضان به روز قدس جهت انجام این فریضه‌ی الهی و اسلامی یعنی جهاد بوده است. و با فراخواندن آحاد مردم مسلمان و انقلابی که الحق با انقلاب خود جهاد را عملاً تمرین کردند توانستند انجام این فریضه‌ی بزرگ و البته پرتاثیر را تا حد توان همه‌گیر و تبدیل به ارزشی عامه‌پسند نمایند تا حدی که این روزها در بیش از 80 کشور جهان فریاد دفاع از مظلومین و دادخواهی‌ مستضعفین عالم در پاسخ این فراخوان، پرده‌ی گوش مستکبرین را دریده‌است.

شرایطی ساخته‌ی دست انگلستان جدید و قدیم

امپراتوری بریتانیا که هنوز هم بسیار علاقمند است در رسانه‌هایش به این نام خوانده شود هر چند طی سالهای 20 تا 40 شمسی کم‌کم به فکر عقب‌نشینی میدانی از صحنه‌ی غرب آسیا افتاد اما با شراکت هوشمندانه‌ی خود با پیاده‌نظام و و شریکی جدید توانست تا حد امکان منافع منظقه‌ای خود را حفظ نماید. از آن پس انگلستان  بیشتر نقش روباه و آمریکا نقش شیر یا بهتر بگوییم گرگ را در معادلات برعهده داشتند. از جمله در حوادثی مانند کودتای مرداد سال 32، پشتیبانی‌های رو به گسترش از رژیم جعلی اسراییل که خود موجد آن بود، کمک به افزایش نفوذ اسراییل در کشورهای هدف مانند ایران و کشورهای مسلمان، استعمار منابع زیرزمینی در غرب آسیا و... نقش انگلستان قدیم بسیار چشم‌گیر است. در حوادث کنونی هم که کمی دقیق می‌شویم جای پای روباه پیر را می‌بینیم . وضعیت بحرانی سوریه، بحران‌های امنیتی در لبنان، مسئله‌ای جدید و البته خودساخته به نام داعش همه و همه از طرف داغداران عشق رژیم صهیونیستی تهیه شده است که وجود کارگردانی به نام انگلستان در رأس آن قلب را می‌فرساید. این اتفاقات که همگی گزینه‌های آلترناتیو غرب برای سران مقاومت در منطقه است به نحوی  پلکانی و هوشمندانه وبرنامه‌ریزی‌شده رخ داد که بروز صحنه‌ای مانند جنگ غزه برای بسیاری بهت‌آور و برای خواص و اهل بصیرت اوج نقطه‌ی پیش‌بینی‌شان شد. سران غربی که با پیشنهادهای مختلف سعی در همراه کردن بزرگان مقاومت منطقه با خود بودند وقتی دست رد ملت و دولت سوریه، حزب الله ودولت لبنان و دولت و ملت عراق را شاهد شد دست به این اقدامات وحشیانه زدند که منجر به کشته و زخمی شدن و آوارگی شمار زیادی از مسلمانان گردید. امروز قدس قهرمان با 600 شهید و بیش از 3600 زخمی در حالی سیر زمان می‌کند که دستور انهدام کامل آن از سوی سران سفاک اسراییل مطرح شده است. هر چند سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است اما دیکتاتورهای عرب به دور از فریادهای خیرخواهانه‌ی مردم و نخبگان خود راه کسانی را دنبال می‌کنند که حفاظت از حکومتشان را تضمین کرده‌اند.

اندر تاثیرات حضور ما

بعضى از مؤمنان مردانى هستند که بر هر چه با خدا عهد بستند وفا کردند، پس بعضى‏شان از دنیا رفتند، و بعضى دیگر منتظرند و هیچ چیز را تبدیل نکردند (2) این آیه‌ی شریفه به یک امتحان الهی اشاره می‌کند. امتحانی که بعضی از آن عبور کرده‌اند و برخی منتظر انجام وظیفه و مافی‌الذمة هستند. اما یکی از امتحان‌هایی که امروزه بر عهده‌ی ما مسلمانان و در معنای وسیع‌تر آن همه‌ی آزادگان است نحوه‌‌ی شرکت در قضیه‌ی فلسطین و تاثیر گذاری در این عرصه است. طبق شواهد قرآنی و روایی که ذکر شد و طبق عباراتی مانند «مَنْ اَصْبَحَ وَلَمْ یَهْتَمَّ بِأموُرِ الْمُسْلِمِینَ، فَلَیْسَ بِمُسْلِم» دفاع از مردم مظلوم فلسطین یک امر واجب و فریضه‌ای بر گردن تمام آزادگان جهان است. اما راهپیمایی‌ها و شرکت در محافل کمک‌رسانی به مردم فلسطین چه تاثیراتی به دنبال دارد؟ به طور اجمالی تاثیرات زیر را می‌توان یادآور شد.(3)

1- عمده‌ترین ثمره‌ی روزجهانی قدس، متمرکز شدن توجه جهان اسلام به قضایای فلسطین است و همین توجه از یک سو قضایای این کشور را از رکود و سکوت بیرون می‌نماید و آن را از صرف عربی بودن به در می‌آورد و به عنوان یک قضیه اسلامی وبلکه انسانی، مطرح می‌کند و از طرف دیگر موجبات قوت قلب مبارزان این سرزمین را فراهم آورده و باعث می‌شود فلسطینیان مجاهد با یک آرایش جدیدی وارد عرصه گردیده، با روحیه تازه، جبهه مبارزه ورویارویی با اسرائیلی ها را گرم وگرمتر نمایند.

 2- ثمره‌ی دیگر، افشای وضعیت اسفناک مردم سرزمین های اشغالی است که در محاصره سانسور خبری و اطلاعات جمعی قراردارند به نحوی که گویا در این منطقه از غرب آسیا اتفاق خاصی رخ ‌نداده ‌است، به جهانیان نشان داده می‌شود که چگونه خانه و کاشانه فلسطینیان غصب گردیده وبه چه شکلی از حقوق اولیه‌ی خود محروم گردیده‌اند وچه ظلم‌هایی به این مردم رواداشته می شود

 3- از چهره‌ی کثیف و پلید اشغال‌گران بیت المقدس نقاب برداشته می‌شود که مشتی از اراذل واوباشی که اینک به عنوان سردمداران رژیم سفاک اسراییل، زمام امور اشغالگری بیت المقدس، قبله‌ی اول مسلمین را به عهده دارند، نه اینکه از اهالی اصلی این سرزمین‌اند بلکه از راه های دور و کشورهای دیگر به اینجا گسیل داشته شده‌اند، تا علاوه بر اعمال سیاست‌های کشتار و قتل عام مردم مسلمان و غصب خانه وکاشانه‌ی آن‌ها، با استفاده از رؤیای توسعه این اشغال‌گری، از نیل تافرات را تحت سیطره درآورند وبه این ترتیب نه فقط در راستای نابودی فلسطینیان عمل کنند که کشورهای اسلامی را یکی پس از دیگری ساقط کرده، سرزمین‌های آن هارا اشغال کنند و اهالی آن‌ها را از دم تیغ کینه و نفرت خود بگذرانند و بدین‌ترتیب بزرگترین تهدید و ارعاب را در برابر جهان اسلام ایجاد نمایند.

4- روزجهانی قدس با آگاه نمودن افکار عامه جهانی نسبت به این همه جنایات صهیونیست‌ها، ثمره‌ی مهم دیگری نیز به دنبال دارد و آن ایجاد فشار مضاعفی است که بدین‌وسیله سردمداران رژیم غدار سرزمین‌های اشغالی بیش از این نه تنها زیاده‌خواهی ننمایند که با فشار بسیار زیاد جهانی مواجه گردند و  نتوانند به اهداف توسعه‌طلبانه‌ی خود دست پیدا کنند و در درون سرزمین های اشغالی گرفتار گردیده و هر روز عرصه‌ی قدرت طلبی‌شان محدود ومحدودتر گردد.

5-مهمترین پیامد دیگر برگزاری روز قدس، فراتر از مسایل فلسطین و آن ایجاد و استمرار و تقویت بیداری اسلامی است. تظاهرات‌کنندگان روز قدس اگرچه آرمان قدس شریف را فریاد می‌زنند و برای آزادی کامل آن تلاش می‌کنند، به طور کاملاً طبیعی در یک پازل سرشار از تعاون و همکاری اسلامی گام برمی‌دارند. تعاونی که می‌تواند تعامل‌ها و تبادل افکار را سبب شود و همین امر منجر به تفکر بیشتر پیرامون مشکلات جهان اسلام شود. پیوستن ملت‌های لیبی تونس مصر و ... به صف حامیان آرمان آزادی قدس شریف پس از سقوط دیکتاتورهایشان خود بیانگر وجود احساس مشترک ملت‌های منطقه برای یک چرخش سیاسی و ایدئولوژیک است. امروز روز قدس، تاثیر گذاری خود را از مرز کشورهای اسلامی فراتر برده، قلب اروپا و آمریکا و درمجموع کل کشورهای غربی را نشانه رفته و موجب گشته است که ملت های دربند و تحت ستم مدرن غربی در اعتراض به حمایت‌های بی‌جا از صهیونیست‌ها به فریاد دربیایند و علیه حاکمیت های خود به اعتراض و قیام رو بیاورند.

نتیجه‌گیری

با توجه به گسترش روزافزون حملات صهیونیست‌ها به ویژه در چند روز اخیر به نوار غزه و کرانه‌‌ی باختری و حمایت بدون پرده‌ی مدعیان دروغین حقوق بشر از این حملات ددمنشانه، امت اسلامی جهت انجام حکم شرعی جهاد دفاعی تا جایی که توان دارد باید به مجاهدان و مردم مسلمان فلسطین کمک نماید. با لحاظ کردن شرایط منطقه‌ای و امکان و عرصه‌ی عمل، حضور مردم در راهپیمایی روز قدس علاوه بر تاثیرات پیش‌گفته می‌تواند باعث ایجاد شور و نشاط اسلامی شده و تحرک جدیدی مانند ارسال نیرو جهت جهاد در سرزمین‌های اشغالی را سبب شود. موضوعی که می‌تواند وحشت بیش از پیش سران رژیم اشغالگر را منجر شده و از ادامه‌ی حملات وحشیانه‌شان به باریکه‌ی غزه و قبله‌گاه اول مسلمین جلوگیری نماید.

پی‌نوشت:

1-بیانات رهبر انقلاب در تاریخ 88/12/8

2-سوره احزاب/آیه 23

http://hablolmatin.dmsonnat.ir/?_action=articleInfo&article=27-3

http://www.avapress.com/vdcau0ne.49nwo15kk4.txt-4

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن