دیدبان

حل مشکل‌امتحانات رزیدنتی و طرح پیونداعضا

حل مشکل‌امتحانات رزیدنتی و طرح پیونداعضا

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، سیدحسن هاشمی در مراسم افطاری و بازدید از خوابگاه امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره حضور خود در جمع این دانشجویان اظهار داشت: از حضور در جمع دانشجویان این دانشگاه بسیار خوشحال هستم. همه این دانشجویان مدیران آینده این کشور هستند. حس بسیار خوبی دارم زیرا این دانشجویان انرژی بسیار بالایی دارند و باید حضور ما در این جمع دانشجویان بیشتر شود زیرا آنها فرزندان ایران عزیز هستند و علاقه‌مند به سرنوشت کشورشان بوده و در این دیدار نیز بیشترین دغدغه و سؤالات آنان درباره حقوق مردم بود.
وزیر بهداشت درباره گذشته دانشجویی خود نیز گفت: بنده که در زمان دانشجویی در منزل پدر و مادر مستقر بودم ولی فضای خوابگاه چیز دیگری است. زیاد غذا می‌خوردیم و زیاد هم شلوغ می‌کردیم و خودمان همیشه برای دانشگاه مشکل ایجاد می‌کردیم و این طبیعت دانشجو است.
هاشمی درباره طرح دوفوریتی که در روز سه‌شنبه ۳۱ تیرماه در مجلس برای سهمیه دوره‌های تخصصی پزشکی مطرح خواهد شد عنوان کرد: ارائه طرح دوفوریتی در مجلس برای برطرف کردن مشکل دوره‌ای تخصصی پزشکی است زیرا این امتحان و دوره سخت‌ترین امتحان در ایران است و هیچ رشته‌ای چنین امتحان سختی ندارد. بنابراین امیدواریم همان‌طور که امسال برگزاری امتحانات دوره تخصصی پزشکی بدون حاشیه بود بتوانیم نتایج آن را نیز با یک تأخیر نسبی اعلام کنیم و تأخیر آن نیز به این دلیل است که ۳۰ درصد سهمیه را براساس مصوبه مجلس به مناطق محروم اختصاص دادند.
وزیر بهداشت ادامه داد: مصوبه مجلس درباره اختصاص ۳۰ درصد سهمیه دوره‌های تخصصی به مناطق محروم در نفس خود کار خوبی است ولی یک‌دفعه اعلام شد و چون ۲۰ درصد سهمیه‌ها نیز به جانبازان و خانواده شهدا اختصاص یافته بود در مجموع ۵۰ درصد از سهمیه‌های دوره‌های تخصصی تحت الشعاع قرار گرفت. ما نیز نمی‌توانیم ظرفیت بیشتر اضافه کنیم چون باید به تعداد اتاق‌های عمل جراحی خود توجه کنیم و شرایطمان مانند وزارت علوم نیست.
هاشمی گفت: بنابراین در دیداری که با نمایندگان و کمیسیون آموزش مجلس داشتم این مسئله مطرح شد که طرح دوفوریتی در مجلس ارائه شود تا مصوبه گذشته مجلس در زمینه دوره‌های تخصصی اصلاح شود تا جامعه پزشکی با برطرف شدن این مشکل روحیه شادی به دست آورد، زیرا پزشکان باید یک تا دو سال و حداقل ۱۴ ساعت در روز برای امتحان در این دوره سخت زحمت بکشند و اگر هم در مجلس نتیجه‌ای حاصل نشود وزارت بهداشت مسلماً راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن این مشکل خواهد داشت.
وی درباره ارائه بسته جدید طرح تحول سلامت نیز عنوان کرد: بسته جدید که داریم ولی باز نکردیم. چون هر بسته‌ای را که ارائه می‌دهیم باید از نتایج آن نیز مطمئن باشیم و ایجاد انتظار کاذب نکنیم و امیدواریم تخصیص‌ها نیز به‌موقع داده شود تا کمبودهای نیروی انسانی را جبران کنیم. بنابراین کارهای خوبی را در پیش خواهیم داشت و امیدواریم از مسیر مشخص این کارها انجام شود.
وزیر بهداشت درباره رضایت مردم از طرح تحول سلامت نیز گفت: مسلماً رضایت مردم شرط است، البته هیچ‌کس هم نمی‌گوید که ماست من ترش است. رضایت از طرح تحول سلامت نیز نسبی است. به هر حال بخشی از کارها به‌عهده وزارت بهداشت نیست و از مسیر بیمه‌ها باید عبور کند ولی امیدواریم تا پایان سال بتوانیم دغدغه‌های مردم را در حوزه درمان کمتر کنیم.
هاشمی تصریح کرد: برطرف کردن درد مردم از دغدغه‌های دولت و رئیس جمهور است و در اجرای طرح تحول سلامت شاهد آن بودیم که نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، استاندارها و مردم از اجرای این طرح رضایت داشتند و امیدواریم خدا نیز کمک کند تا در زمینه بودجه نیز مساعدت‌های لازم صورت پذیرد.
وزیر بهداشت درباره انتقادات انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی از پیوند اعضای بدن ایرانیان به یکی از اتباع منطقه که فوت نیز کرده است، گفت: دوستان خودشان می‌دانند چه‌کارهایی در حال انجام است، زیرا برای نخستین بار در این دولت شورای عالی پیوند در عالی‌ترین سطح با گرد هم آوردن متخصصان امر صورت پذیرفت و اولین جلسه آن نیز برگزار شد. بنابراین انتظار داریم حاشیه‌سازی در این باره صورت نپذیرد، زیرا این شورا برای حقوق بیماران دفاع لازم را خواهد کرد.
هاشمی ادامه داد: شورای عالی پیوند برای ارتقای فناوری پیوند در ایران تلاش خواهد کرد همان‌طور که امروز شاهد پیوندهای پیچیده روده، ریه، قلب، لوزالمعده و کبد هستیم و این جدا از پیوندهای چشم و... است. بنابراین سطح پیوند در ایران در منطقه و اروپا بسیار بالا است. بنابراین مدعی اصلی در دفاع از حقوق بیماران مسلماً وزارت بهداشت خواهد بود، همان‌طور که چندی قبل با یکی از بیمارستان‌های متخطی در این باره برخورد کردیم و پزشک متخلف را محروم کردیم و با این معضل به‌شدت برخورد شد.
وزیر بهداشت تصریح کرد: در جلسه آینده شورای عالی پیوند مسئله کمک به مسلمانان نیازمند در این حوزه مطرح خواهد شد که آیا می‌توانیم در مبحث پیوند به مسلمانان کمک کنیم در جلسه بعدی به این مسئله خواهیم پرداخت. همان‌طور که در کشور شاهد آن هستیم ۲۵ هزار بیمار منتظر پیوند هستند که فقط یک‌پنجم آنان موفق به دریافت خدمات می‌شوند. بنابراین یکی از کارهای شورای عالی پیوند تلاش برای ارتقای پیوند مرگ مغزی خواهد بود تا این فرهنگ در کشور اشاعه پیدا کند و خانواده‌ها برای رضایت در زمینه اهدای پیوند از مرگ مغزی راغب شوند.
هاشمی درباره میزان درصد رضایتمندی مردم از طرح تحول سلامت و مقدار کاهش هزینه‌های درمانی از جیب مردم خاطرنشان کرد: هدف‌گیری ما در این طرح کاهش پرداخت ۳۷ درصدی از جیب مردم به ۱۰ درصد بود که فکر می‌کردیم در طول ۶ ماه انجام شود ولی امروز شاهد آن هستیم که این کاهش پرداختی به ۷.۵ درصد رسیده است. چون بخشی از این پرداختی‌ها در روستاها است که ۵ درصد است و در مجموع برآورد بر آن است که هزینه‌ها از جیب مردم به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است. البته هنوز خدمات گران‌قیمت وجود دارد از جمله تجهیزاتی در بیماران پارکینسون که یک وسیله آن فقط ۱۴۰ میلیون تومان هزینه دارد ولی نباید انتظار القایی ایجاد کنیم و خوشحالیم که وعده ما در کاهش هزینه‌های درمانی در بیمارستان‌ها و در بخش بستری خلف وعده نشد.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران