دیدبان

درآمد فروش املاک‌دانشگاه کجا هزینه می‌شود؟

درآمد فروش املاک‌دانشگاه کجا هزینه می‌شود؟

به گزارش دیدبان به نقل از خط خبر، یکی از نکات قابل توجه در مورد اخبار حواشی این روزهای دانشگاه آزاد، بحث تجمیع در بزرگترین دانشگاه کشور است. دانشگاهی که بخش بزرگی از اموال و دارایی هایش را در منطقه پاسداران تهران به بهانه تجمیع به حراج گذاشت و امروز به منطقه ای خوش آب و هوا در غرب تهران رفته است. محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد درباره ضرورت تجمیع سازمان مرکزی می گوید: پیش از این ساختمان های اداری و معاونت های دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه پاسداران در ۱۳ ساختمان با مساحتی به شعاع ۱۲ کیلومتر پراکنده بودند.
به همین سبب مدیران سابق نیز به دنبال تمهیداتی برای ایجاد یک سازمان مرکزی بودند تا بتوانند کارمندان را در یک مجتمع اداری متمرکز کنند.وی با اشاره به اهمیت تجمیع واحدهای تهران نیز خاطرنشان می کند: واحدهای تهران غرب، مرکزی، شمال، پزشکی از یک ساختمان مناسب و متناسب با شأن دانشگاه برخوردار نیستند به گونه ای که این واحدها در ۵۳ ساختمان و در مساحت ۳۰۰ کیلومترمربع در تهران پراکنده اند.
فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی بر همین اساس می افزاید: در واحد تهران مرکز حدود ۵۰هزار دانشجو، تهران شمال بیش از ۲۰هزار دانشجو، تهران پزشکی حدود ۲۰هزار دانشجو و در مجموع حدود ۱۰۰هزار دانشجو در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تهران مشغول به تحصیل هستند اما با این وجود هیچ یک از این واحدها دارای فیزیک و نمای مشخص نیستند.اما سوالی که در این بین بوجود می آید این است که درآمد های حاصل از فروش اموال و دارایی های دانشگاه در سراسر تهران (که قطعا در آمدی قابل توجه خواهد بود) قرار است صرف چه مصارفی گردد. تجمیع؟! ساخت و تجهیز واحد علوم تحقیقات و یا سرمایه گذاری در خارج از کشور؟! علامت سوال هایی که امروز همه و همه در اطراف دانشگاه آزاد پرسه می زند اما هیچ فردی نیست که به این سوالات پاسخ دهد!
نکته قابل تامل دیگر در رابطه با دانشگاه آزاد این است که آیا براستی از نظر علم اقتصاد، تبدیل سرمایه به پول نقد کاری عاقلانه و به صرفه است؟! تبدیل سرمایه به پول نقد همین کاری است که امروز دانشگاه آزاد با توجیه «تجمیع» دست به آن زده و سرمایه های میلیاردی سازمان دانشگاه آزاد را در سطح شهر تهران به حراج گذاشته است. هر چند محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد مدعی شده است که بیش از ۸۵ درصد از کارمندان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، بابت این تجمیع ابراز رضایت کرده اند، اما گزارش خبرنگار میدانی خط خبر این خبر را تایید نمی کند و بسیاری از کارمندان از عدم تجهیز بخش های تازه در سایت پونک ناراضی اند.
خط خبر در گزارش قبلی خود در این باره آورده بود: « ر.ع یکی از کارمندان دانشگاه آزاد در گفت و گو با خبرنگار خط خبر به عدم وجود امکانات مناسب در محل استقرار جدید کارمندان دانشگاه آزاد می گوید: «متاسفانه محل جدید از امکانات خوبی برخوردار نیست و فضا برای این تعداد کارمند به اندازه کافی وجود ندارد. در حق کارمندان دانشگاه آزاد تبعیض قائل شده اند چه در موضوع انتقال به غرب تهران چه در ارائه تسهیلات و حقوق . تفاوت حقوق کارمندان دانشگاه در قیاس با افزایش اخیر حقوق برخی مدیران تازه وارد دانشگاه آزاد از زمین تا آسمان است.»
«تله کابین» سرویس اختصاصی کارمندان دانشگاه آزاد
نکته قابل تامل دیگر در مورد واحد علوم تحقیقات (محل تجمیع سازمان مرکزی دانشگاه آزاد) استفاده از تله کابین در آینده نزدیک برای مصارف و رفت و آمد درون واحدی است. محسن هاشمی در این باره می گوید: استفاده از تله کابین در این واحد به تصویب هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی رسیده است، تصمیمی که با بررسی راه های مختلف جابه جایی درون واحد گرفته شده است.وی هزینه های دانشگاه در استفاده از اتوبوس ها را سالانه ۵/۱ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ماهانه ۱۲۵ میلیون تومان برای اتوبوس هایی که برای رفت و آمد در واحد علوم و تحقیقات به کار گرفته شده اند، هزینه می شود. هزینه ای که می توان با پیدا کردن راهی جدید در آن صرفه جویی کرد.
معاون عمرانی واحد علوم و تحقیقات خریداری و استفاده از اتوبوس های جدیدی که انرژی الکتریکی تولید می کنند و راه اندازی اتوبوس های برقی را از گزینه های بررسی شده دانست و تصریح کرد که اتوبوس های برقی شکل بدی به دانشگاه می دادند و باید همه مسیر را کابل کشی می کردیم. این نوع اتوبوس ها مشکلات خودشان را دارند. اتوبوس های جدید هم که در سراشیبی انرژی الکتریکی ذخیره می کنند و در سربالایی از آن استفاده می کنند، گران هستند و هزینه تعمیر و نگهداری آنها زیاد است. وی ادامه داد: بر این اساس تصمیم نهایی دانشگاه استفاده از تله کابین بوده است. زیرا که سرعت بیشتری در انتقال دانشجویان دارد و مناسب تر است.
معاون عمران و توسعه واحد علوم و تحقیقات گفت: استفاده از تله کابین در جلسه گذشته هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی به تصویب رسیده است. ما سه نقطه تمرکز در واحد علوم و تحقیقات داریم که ایستگاه های تله کابین خواهد بود. نقشه مسیر تله کابین هم نهایی شده است.اجرای طرح «تله کابین» در دانشگاه آزاد در حالی است که برخی از نزدیکان محسن هاشمی مدعی شده اند بخشی از هزینه های به دست آمده از فروش املاک دانشگاه در تهران، قرار است صرف اینگونه هزینه ها تحت عنوان تجمیع مانند ساخت تله کابین در واحد ع لوم تحقیقات شود. اما این ادعا در شرایطی است که سوابق کارهای پیمانکاری نشان می دهد چنین پروژه هایی بصورت تهاتری و توافقی بین طرفین منعقد می شود و عملا هزینه چندانی برای مدیران دانشگاه آزاد در بر نخواهد داشت و بار دیگر به یک سوال تکراری می رسیم و آن اینکه قرار است پول های نقد حاصل از فروش دارایی های دانشگاه آزاد در شهر تهران، صرف چه اموری شود؟!
باید منتظر ماند و دید سرانجام چه اتفاقی در انتظار بزرگترین دانشگاه ایران است. آیا قرار است از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد یک امپراطوری بزرگ در تهران تاسیس شود؟!
لابی هایی برای عدم راهیابی گزارش تحقیق و تفحص به صحن علنی
اما خبر دیگری که این روزها خواشی زیادی را برای دانشگاه آزاد به راه انداخته، لابی مدیران سابق و فعلی دانشگاه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، برای رای نیاوردن تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد است.جبار کوچکی نژاد نائب رئیس اول این کمیسیون چند روز قبل در گفت و گویی مدعی شده بود: « "جاسبی" و"میرزاده" برای رأی نیاوردن گزارش تفحص از دانشگاه آزاد لابی می‌کنند.»
جبار کوچکی‌نژاد نایب‌رئیس اول کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رأی‌گیری در مورد گزارش تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد در کمیسیون آموزش هنوز انجام نشده است، گفت: دانشگاه آزاد لابی‌های بسیار شدیدی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس انجام می‌دهد تا گزارش تحقیق و تفحص از این دانشگاه رأی نیاورد.وی بر همین اساس افزود: عقب انداختن رأی‌گیری تفحص از دانشگاه آزاد به این دلیل است که می‌ترسند گزارش در کمیسیون آموزش و تحقیقات رأی نیاورد و عقب می‌اندازند تا بتوانند جمع‌وجورش کنند.
نایب‌رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه برخی افراد از دانشگاه آزاد درباره تفحص از دانشگاه آزاد با روش‌های مختلف لابی می‌کنند و به نمایندگان وعده می‌دهند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر آقای میرزاده و همه نیروهای جاسبی همه تلاش خود را می‌کنند تا گزارش تفحص از دانشگاه آزاد در کمیسیون مربوطه رأی نیاورد.البته ناگفته نماند چند روز بعد از انتشار این اظهار نظر رسانه های دانشگاه آزاد مدعی شدند سخنان بالا به نقل از نایب‌رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کذب بوده و وی هیچ گاه این سخنان را مطرح نکرده است!
طبیب زاده: لابی های پشت پرده در پرونده تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد دور از ذهن نیست . اما زهره طبیب زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و عضو کمیته تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد در گفت و گو با خبرنگار خط خبر و در واکنش به انتشار این خبر می گوید: «من خبری در این مورد نشنیده ام اما قطعا آقای موچکی نژاد مستنداتی در این باره دارند که چنین حرف هایی زده اند.»
وی با بیان اینکه برخی افراد با من حریم های خاصی دارند و جرات نمی کنند چنین پیشنهادهایی را با من در میان بگذارند، خاطر نشان کرد: به همین دلیل این اخبار به من نرسیده است اما ممکن است در بین آقایان چنین حرف هایی رد و بدل شده باشد. عضو کمیته تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد با بیان اینکه مواضع من همیشه در قبال این افراد روشن بوده و همه از زبان من می ترسند، تصریح کرد: من نمی توانم دروغ بگویم و به همین دلیل صراحتا می گویم که چنین پیشنهادی حداقل به بنده ارائه نشده است.طبیب زاده در پایان تاکید کرد: البته من چنین رفتارهایی را دور از ذهن نمی دانم چراکه این افراد اهل لابی و چنین برخوردهایی هستند اما با بنده صحبتی نشده است.
پس از بی سوادی و بی دینی، منتقدان این بار «فحاش» شدند!
موضوع «انتقاد» و «نقدپذیری» پس از روی کار آمدن دولت یازدهم بحثی بس طویل است. هر چند روحانی شعارهای زیبا و دلنشینی را در روزهای تبلیغات سر داده بود و با وعده های فراوانی به ساختمان «پاستور» رسید؛ اما او و همکارانش بارها و بارها ثابت کردند که تاب انتقاد را ندارند و مسیری جز شعارهای تبلیغاتی و انتخاباتی را در پیش گرفته اند.پس از آنکه روحانی منتقدین توافقنامه ژنو را «عده ای کم سواد و بی سواد» دانست و پس از آن نیز یکی از روحانیون حامی دولت منقدین دولت را «بی دین» قلمداد کرد، این بار نوبت به میرزاده رئیس دانشگاه آزاد رسیده که منتقدین «بخشنامه عدم برخورد با مصایق بی‌حجابی» را «فحاش» بخواند!
حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در واکنش به انتقادات صورت گرفته از «بخشنامه عدم برخورد با مصادیق بدحجابی در دانشگاه آزاد» اساتید دانشگاه، دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی، نمایندگان مجلس و ائمه جمعه را که از منتقدین این بخشنامه بودند عده‌ای حاشیه‌ساز و فحاش خواند و گفت: اگر انتقادها سازنده باشد، استقبال می‌کنیم اما به فردی که بخشنامه را نخوانده و فحاشی می‌کند، پاسخی نمی‌دهیم. ضمن اینکه اینگونه افراد سخنانشان بین مردم جایگاهی ندارد. پس لزومی ندارد برای حاشیه پردازان وقت بگذاریم.فحاش خواندن منتقدین از سوی میرزاده در حالی است که انتظار می رود رئیس یک دانشگاه آزاد، فضا را برای انتقاد آزاد و باز بگذارد نه اینکه جوی به راه بیفتد که فردی از ترس «فحاش» خوانده شدن جرات انتقاد کردن به خود ندهد.
اما نکته قابل توجه در این بین آنجاست که سید حسن خمینی هم چندی پیش در مراسم تودیع و معارفه میرزاده در سمت ریاست دانشگاه آزاد صراحتا گفته بود میرزاد کمی عصبانی است: « آقای میرزاده به پرکاری معروف است البته کمی عصبانی است که البته باید در فضای دانشگاه و در رابطه با دوستان آن را کمی تعدیل کند. »

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن