دیدبان

بزرگترین بحران آمریکا و آلمان از بعد از جنگ جهانی دوم

بزرگترین بحران آمریکا و آلمان از بعد از جنگ جهانی دوم

دیدبان: سال گذشته فدراسیون روزنامه نگاران آلمان از تمام فعالان در این حوزه خواست تا آنان برای کارهای پژوهشی و ارتباطات دیجیتال خود از موتور جستجو و سرویس های ایمیل گوگل و یاهو استفاده نکنند. دلیل آن هم رسوایی مشارکت هر مستقیم یا غیر مستقیم هر دو شرکت در برنامه گسترده جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا با نام Prism بود.

به گزارش افکارنیوز، خبرگزاری دویچه وله اخیرا مصاحبه ای با سفیر پیشین آلمان در آمریکا داشته است. او در این مصاحبه اشاره کرده که چرا بحران پیش آمده بین آلمان و آمریکا بزرگترین بحران بین دو کشور از زمان جنگ جهانی دوم است.

کلاس شاریوت از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۱ سفیر آلمان در واشنگتن بود. او در حال حاضر رئیس دانشکده مرکاتور آلمان است. او در پاسخ به این پرسش که آیا اقدام آلمان برای درخواست رسمی جهت خارج شدن رئیس CIA از آلمان عملی سنجیده بود یا نه گفت که به نظر وی این پاسخی به اندازه به رفتار ایالات متحده در جاسوسی از هم پیمانانش بوده است. او ادامه می دهد که به نظر وی بحران بین آمریکا و آلمان بسیار بسیار جدی است. به عقیده وی آمریکا نیاز به چنین کاری نداشت و ادامه می دهد که اگر آمریکایی مایند که بدانند که آلمانی ها به چه فکر می کنند و یا اینکه کارمندان وزارت امنور خارجه چطور می اندیشند راه آن برقرای تماس است. این خیلی ساده تر است. او به روزهای کاری اش در واشنگتن اشاره می کند که رابطه بسیار قوی ای میان دو کشور بوده و آن ها می توانستند در رابطه با هر موضوعی به صورت عملیاتی صحبت کنند بدون آنکه نگران اختلاف نظرها باشند. بنابراین نیازی به جاسوسی آن هم از این نوع وجود ندارد.

بنابراین اینکار به عقیده ی وی تلف کردن پول مالیات دهندگان آمریکایی بوده است و نشان دهنده فقدان احترام در دستگاه اطلاعاتی آمریکا نسبت به آلمان است.

سوال اساسی از نظر وی این است که آیا در ماه های آینده اوباما و دولت امریکا می تواند و در جایگاهی است که این توانایی را داشته باشد تا سرویس های اطلاعاتی این کشور را تحت کنترل کامل خود درآورد و در آن ها بازنگری اساسی انجام دهد یا خیر. اوباما پس از افشاگری های اسنودن دستور بازنگری جامع در کل فعالیت های اطلاعاتی آمریکا را صادر کرد اما آنچه که در چند هفته اخیر روی داده است نشان می دهد که کنترل کاملی هنوز بر این سرویس های اطلاعاتی ایجاد نشده است.

او در نهایت اعلام می کند که آمریکا برای بهتر شدن اوضاع باید ۳ کار انجام دهد. اول آنکه سرویس های اطلاعاتی خود را تحت کنترل کامل خود در بیاورد. دوم آنکه در رابطه آلمان-آمریکا شروع خوبی که بر اساس ایده وزیر امورد خارجه آلمان برای گفتگوی سایبری بین دو کشور چند هفته پیش در برلین آغاز شده به طور جدی دنبال شود و سوم آنکه آلمان باید با آمریکا به یک توافق غیر رسمی برسد آمریکا در اینگونه مسائل هرگز وارد توافق های رسمی نمی شود انا این امکان وجود دارد تا با این کشور به یک توافق غیر رسمی در مورد مسائل اطلاعاتی رسید که آن ها به انجام چه کارهایی مجاز و انجام چه کارهایی غیر مجاز هستند.
تمام این اقدامات برای آینده روابط تیره شده آلمان و آمریکا ضروری است.

پرسش پیش رو این است که سایر کشورها در مقابل تهدیدات جاسوسی سایبری سازمان های اطلاعاتی آمریکا چه کارهایی می توانند انجام دهند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن