دیدبان
هشدار آسوشیتدپرس :

روحانی قلباً اصلاح طلب نیست

روحانی قلباً اصلاح طلب نیست

آمریکاییها ضرب المثلی دارند با این مضمون که « اعتماد ، اما بررسی کن» این بدین معنی است که وقتی در مذاکرات قرار میگیرید اگر حسن نیت طرف مقابل را دیدید می توانید به او اعتماد کنید اما باید میزان صدق گفته هایش را هم بسنجید و گامهای عملی برای دیدن این حسن نیت باید برداشته شود . این ضرب المثل آمریکایی امروز در شیوه رفتار دولت اوباما با ایران دیده نمی شود . آنها نه اعتماد دارند و نه می توانند به طرف مقابل برای برداشتن گامهای عینی کمک کنند. اما به نظر می رسد سیاستمداران انگلیسی بهتر از آمریکاییها این ضرب المثل را در رفتارشان پیاده کرده اند .
به گزارش دیدبان به قنل از افکار ، روز گذشته تعدادی از سیاستمداران و نمایندگان مجلس انگلیس در بیانیه ای اعلام کردند که از نظر آنها روحانی شخص قابل اعتمادی در مذاکرات هسته ای است . دراین بیانیه تصریح شده که روحانی باید مورد اعتماد قرار گیرد اما در عین حال باید بر اساس رفتارهایی که انجام می دهد مورد قضاوت قرار گیرد و نه صحبت هایش .
به نظر می رسد باوجود دوستی ای که روحانی با تعداد زیادی از سیاستمداران انگلیسی دارد و تلاش آنها برای حمایت از وی ، هنوز هم مجلس نمایندگان انگلیس سعی ندارد در مذاکرات هسته ای کاملا به طرف ایرانی اعتماد داشته باشد . به همین دلیل در این بیانیه تاکید شده و در واقع آنطور که خبرگزاری آسوشیتدپرس بیان کرده ، هشدار داده شده است که «روحانی قلبا اصلاح طلب نیست!» اما درعین حال تاکید شده است که جامعه جهانی در مذاکرات هسته ای می تواند این مسئله را باور داشته باشد که « روحانی این نمایندگی را از طرف قدرت ایران را دارد که به هر طریق ممکن به توافق هسته ای دست پیدا کند. »
کمیته روابط خارجی مجلس انگلیس در ادامه این بیانیه آورده است : گروه ۱+۵ باید بداند که توافق هسته ای با ایران بدون اجازه به این کشور برای غنی سازی احتمالا هیچ گاه به دست نمی آید .
اما در عین حال نمایندگان مجلس تاکید کرده اند که این میزان غنی سازی باید به گونه ای محدود شود که ایران به مرحله برک اوت هسته ای نرسد و هرگونه تلاش احتمالی برای دستیابی به بمب هسته ای سریعا شناسایی شود و به همین دلیل مدت ۶ ماهه برای فاصله داشتن ایران از مرحله برک اوت هسته ای بسیار مناسب است .
این در حالیست که بر اساس چیزی که ظریف در مذاکرات پیشنهاد کرده این مرحله به فاصله زمانی یک ساله رسیده است اما باز هم جان کری اعتقاد دارد این مدت زمان کم است و ایران هیچ گاه نباید به این مرحله نزدیک شود.
پارلمان انگلیس در ادامه تاکیدکرده است که هر گونه توافق با ایران باید شامل بازدیدهای سرزده و بدون اعلام قبلی بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی باشد .
این نمایندگان در ادامه خواستار باز شدن هر چه سریعتر سفارت انگلیس در تهران شده اند چرا که از نظر آنها این بسته بودن باعث شده است که « انگلیس کمتر در این کشور قابل مشاهده باشد » !

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن