دیدبان

شهرداری در انعقاد تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الانبیاء تخلفی نکرده است

شهرداری در انعقاد تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الانبیاء تخلفی نکرده است

دیدبان: هرچنددر هفته گذشته خبر انعقاد تفاهم نامه همکاری شهرداری تهران با قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه سر و صدایی را در برخی از مطبوعات به راه انداخت اما تمامی اعضای شورای شهر تهران اعم از مخالفان و موافقان انعقاداین تفاهم نامه به این مساله اذعان دارند که شهرداری تهران در این زمینه تخلفی مرتکب نشده است. اما مساله ای که در میان این هیاهو های رسانه ای به ان پرداخته نشد، این بود که با توجه به بالا بودن هزینه های اجرای پروژه های بزرگ شهری در حال حاضر این توان در بخش خصوصی وجود ندارد که بتوانند مدیریت شهری تهران را همراهی کنند.

به گزارش افکارنیوز ، این در حالی است که در ۸ سال گذشته همکاری قرارگاه خاتم الانبیاءبا شهرداری تهران باعث اجرای پروژه های بزرگ و ماندگار زیادی مانند تونل نیایش، افزایش ظرفیت بزرگراه صدر و حتی توسعه مترو در تهران شد.


http://www.afkarnews.ir/images/docs/000349/n00349410-r-s-000.jpg اسماعیل دوستی: زحمات قرارگاه خاتم الانبیا جای قدردانی دارد

اسماعیل دوستی، عضو شورای شهر تهران نیز اعتقاد دارد که همکاری شهرداری تهران با سپاه تنها در حد یک تفاهم نامه همکاری است و در این زمینه قرارداد همکاری ای بین این دونهاد منعقد نشده است.
این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه انعقاد این تفاهم نامه از سوی شهرداری تهران در جهت اجرای پروژه های بزرگ شهری بوده است، بیان می کند: در سال های گذشته نیز همکاری شهرداری تهران و سپاه نشان داد که در جهت رفاه حال شهروندان می توان کارهای بزرگ و ماندگاری را اجرایی کرد که در این زمینه زحمات قرارگاه خاتم الانبیاء جای قدردانی دارد.

دوستی با بیان اینکه اگر انعقاد این تفاهم نامه بر مبنای مقررات باشد، اشکال و منعی نخواهد داشت، یادآور می شود: مساله ای که در این میان برای برخی از اعضای شورای شهر تهران سوال ایجاد کرده بود، این بود که ۱۰ هزار میلیارد تومان از این قرارداد بهصورت غیر نقدی است که باید شهرداری تهران در تهاترهایی که انجام می دهد به این مساله توجه ویژه ای داشته باشد. کما اینکه همکاری نقدی با این مجموعه از نظر قانونی نیز مشکلی نخواهد داشت.

http://www.afkarnews.ir/images/docs/000349/n00349410-r-s-001.jpg  غلامرضا انصاری: انعقاد تفاهم نامه برابر قانون مشکلی ندارد

غلامرضا انصاری، عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران که به عنوان مخالف انعقاد این تفاهم نامه در جلسه علنی هفته گذشته شورای شهر به این مساله پرداخت، نیز اعتقاد دارد: مساله ای که شورا به ان تاکید دارد این است که اعضا باید در جریان تمامی کارها و اقدامات شهرداری تهران قرارگیرند. انعقاد تفاهم نامه برابر قانون مشکلی نیست چرا که قرارداد همکاری ای در این زمینه بین شهرداری تهران و سپاه منعقد نشده است.

وی با تاکید براینکه شهرداری تهران باید زمینه همکاری بخش خصوی را نیز در اجرای پروژه های شهر فراهم کند، ادامه می دهد: باید این فرصت رانیز به بخش خصوصی داد تا در اجرای پروژه های عمرانی وارد شود. رقابت بخش خصوصی درمدیریت شهر تهران می تواند تاثیر زیادی رادر عمران و آبادانی این کلانشهر داشته باشد.

انصاری در ادامه با قدردانی از تلاش هایی که قرارگاه خاتم الانبیاء درسال های اخیر دراجرای پروژه های بزرگ عمرانی شهر تهران کشیده است، می افزاید: در زمانی که تحریم های بین المللی به اوج خودرسیده بود این سازمان توانست درکنار شهرداری تهران مانع از متوقف شدن اجرای عملیات عمرانی پروژه های بزرگ شهری شود. اما باز هم تاکید می کنم که باید امکان ورود بخش خصوصی نیز در اجرای پروژه های شهری فراهم شود.

مساله ای که موافقان انعقاد این قرارداد به آن اشاره می کنند، عدم توانایی بالای بخش خصوصی در اجرای ابرپروژه های شهری در تهران است. احمد دنیا مالی با تایید این مساله به افکار نیوز می گوید: شهرداری تهران مجاز است تا راه های تامین منابع مالی پروژه های بزرگ خود را بررسی کند و انعقاد این تفاهم نامه غیر قانونی نیست. علاوه بر اینکه این تفاهم نامه در مدت ۵ سال منعقد شده است و اگر بتواند منجر به تامین منابع مالی برای شهر تهران شود، نه تنها خلاف بوده بلکه توسعه بیشتر تهران را شامل خواهد شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شورای شهر نیز باید در زمینه تامین منابع مالی پروژه های عمرانی از شهرداری تهران حمایت کند، یادآور می شود: باید به این مساله توجه داشت که گزینه های زیادی درمقابل شهرداری تهران برای تامین منابع مالی پروژه های بزرگ شهری وجود ندارد.

http://www.afkarnews.ir/images/docs/000349/n00349410-r-s-002.jpg اقبال شکری: این تفاهم نامه راه ورود بخش خصوصی را مسدود نکرده

اقبال شاکری؛ عضو دیگر شورای شهر تهران نیز با یادآوری اجرای پروژه های بزرگی با همکاری قرارگاه ختم الانبیاء و شهرداری تهران در سال های اخیر نیز به افکار نیوز می گوید: با توجه به تحریم های بین المللی و وضعیت اقتصادی کشور باید به این موضع توجه داشت که شهرداری تهران در میان بخش خصوصی به پیمانکاران بزرگ که توان مالی بالایی در اجرای پروژه های شهری ای مانند تونل نیایش و بزرگراه صدر داشته باشند، ندارد.

وی با تاکید بر اینکه می توان از توان بخش خصوصی در سایر پروژه های عمرانی استفاده کرد، می گوید: باید به این مساله توجه داشت که این تفاهم نامه راه ورود بخش خصوصی را در اجرای پروژه های شهری مسدود نکرده است و تاکید شهردار تهران نیز بر این است که از توان بخش خصوصی در توسعه شهر تهران استفاده شود.

این عضو شورای شهر تهرانبا بیان اینکه به جای جریان سازی های سیاسی برعلیه مدیریت شهری تهرانباید به فکر توسعه و آبادانی ان بود، یادآور میشود: تمام مجموعه مدیریت شهری باید از ظرفیت های دولتی و غیر دولتی برای توسعه زیرساختهای شهری در کلانشهری همچون تهران استفاده کنند و شورای شهر نیز به عنوان یک نهاد بالا دستی باید از شهرداری تهران در اجرای پروژه های بزرگ شهری حمایت های لازم را برابر قانون داشته باشد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن