دیدبان

در جلسه پارلمان عراق برای تعیین رییس چه گذشت؟

در جلسه پارلمان عراق برای تعیین رییس چه گذشت؟

دیدبان: در شرایطی که پارلمان عراق هنوز نتواسنته به معامله ای قطعی بین گروههای سیاسی موجود بر سر معرفی رییس پارلمان برسد ، نیروهای نظامی داعش در حال نزدیک شدن به بغداد هستند . آنها روز گذشته به یکی از روستاهای اطراف بغداد رسیده و در عین حال تاکید کرده اند که این اقدام نمادین نشان می دهد که خیال دور شدن از بغداد را ندارند.

به گزارش افکار نیوز به نقل از نشریه بوستون گلوب، طوفان شنی که در منطقه کردستان عراق اتفاق افتاد، مانع از حضور کردها در جلسه پارلمان برای انتخاب رییس مجلس شد و باز هم جلسه به دلیل نرسیدن به حد نصاب تشکیل نشد . در بیرون از پارلمان فضا به قدری آلوده بود که امکان دید اصلا وجود نداشت . در داخل پارلمان هم البته فضا به اندازه بیرون تیره و مبهم بود وهنوز مشخص نیست که آیا معامله ای بین جناح اکثریت شیعه و همچنین جناح سنی صورت می گیرد یا خیر .

پست ریاست مجلس که همیشه به صورت سنتی به سنی ها تعلق می گرفته انتظار می رود که به سلیم الجبوری برسد چرا که هم کردها و هم شیعیان از او حمایت کرده اند . با این حال به نظر می رسد مواضع قبلی جبوری در حمایت از نوری المالکی برای دور سوم نخست وزیر اش ، با تغییراتی رو به رو شده است و شانس او برای رسیدن به ریاست مجلس را کمرنگ کرده است .

این مسئله بدین معناست که جبوری نمی تواند زیاد هم بر روی حمایت قانونگذاران شیعه طرفدار نوری المالکی در پارلمان حساب باز کند . با چنین چشم انداز بی ثبات وتیره و تاری عدم توانایی کردها برای رساندن خود به جلسه پارلمان باعث شد که گفت و گو و مذاکرات زیادی در پشت پرده میان گروههای مختلف سیاسی در بغداد برای ریاست پارلمان شکل بگیرد.

تنها ۳۰ دقیقه مانده تا برگزاری جلسه پارلمان برای انتخاب رییس ، مهدی الحفیظ مدیر اجرایی مجلس اعلام کرد که پروسه انتخاب رییس پارلمان تا روز سه شنبه به تعویق می افتد چرا که « هیچ توافقی بر روی نامزدهایی که قرار است سه پست اصلی را در این خصوص دریافت کنند ، به وجود نیامده است ».

وی افزود : در حال حاضر هنوز هم اختلافات زیادی در این خصوص وجود دارد و ما به بحجث های بیشتری برای رسیدن به توافق نهایی نیاز داریم .
صالح المطلق قانونگذار سنی مذهب مجلس نیز اعلام کرد که مالکی قبول کرده است که از جبوری برای پست ریاست مجلس دفاع کند اما تنها به این شرط که فراکسیون سنی ها نیز از نامزدی وی برای این پست حمایت کند . مطلق با این حال به آسوشیتدپرس گفته است : پس می توان نتیجه گرفت که او رییس پارلمان نمی شود چرا که ما به او رای نمی دهیم .

محمد سعدون یکی از نمایندگان ائتلاف قانون به ریاست نوری المالکی نیز تایید کرده است که اگر ائتلاف سنی ها قبول نکند که از مالکی برای نخست وزیری حمایت کند ، ما هم از جبوری برای پست ریاست مجلس دفاع نخواهیم کرد .

همانطور که قانونگذاران از گزینه های خود برای به دست گرفتن قدرت در عراق می کویند و هر کدام به دنبال سهم خود در این زمینه هستند، نظامیان دولت اسلامی شام و عراق و یا داعش به سمت منطقه ظلویا ، شهر سنی نشین در ۴۶ مایلی شمال شرق بغداد در حال حرکت هستند.

آنها یکی از پلهای مهم بر روی رود دجله را منفجر کردند تا سربازان نزدیکترین پایگاه ارتش نتوانند به این شهر دسترسی پیدا کرده و آن را بمباران کنند . آنها بعد از این به ایستگاه پلیس رسیده و ۶ افسر پلیس عراق را کشتند و بر شهر تسلط یافته اند .

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن