دیدبان

از مشاوره پزشکی تا اصلاح سبک زندگی در غرفه طب سنتی

از مشاوره پزشکی تا اصلاح سبک زندگی در غرفه طب سنتی

به گزارش دیدبان به نقل از مشرق ، غرفه ی معاونت طب سنتی وزارت بهداشت که با همکاری انجمن علمی طب سنتی در نمایشگاه قران به ارائه خدمات می پرداخت، یکی از پرطرفدارترین بخش های نمایشگاه امسال بود.
در این غرفه که زیر مجموعه غرفه قرآن و طب است، مشاوره تغذیه و اصول صحیح زندگی، توزیع بروشورهایی در رابطه با پیامهای بهداشتی و زندگی سالم و تدابیر ماه رمضان، معرفی درمانگاه ها و پزشکان و کتابهای مورد تایید طب سنتی صورت گرفت که باعث شد علاقه مندان به طب سنتی را راضی نگه دارد.

صابری، یکی از بازدیدکنندگان این غرفه است. وی که تغذیه خوانده و کارشناس تغذیه است و مطالعاتی نیز در زمینه تغذیه در طب سنتی انجام داده غرفه طب سنتی را یک غرفه مطلوب ارزیابی می کند. می گوید جذاب ترین بخش غرفه ی امسال، بخش مشاوره های طب سنتی است.
این کارشناس تغذیه تمامی اصول تغذیه ای در قالب طب سنتی را در خانواده ی خودش اجرا می کند و می گوید با این که خودش علم مدرن خوانده اما طب سنتی موثر تر است. وی درمان خیلی از بیماری ها از جمله سرماخوردگی را در روش های طب سنتی جستجو می کند و اعتقاد دارد درمان با توجه به اصول طب سنتی بسیار موثرتر است، عوارضش کمتر بوده و ارزان تمام می شود.

این کارشناس تغذیه، به خوش اخلاق بودن پزشکان سنتی اشاره می کند و می گوید: این که پزشکان سنتی به حرف بیمار گوش می دهند و با اخلاق بهتری با بیماران برخورد می کند توانسته اقبال مردم به پزشک سنتی را بیشتر کند.
صابری در خصوص جای خالی طب سنتی در دانشگاه می گوید: زمانی که ما در دانشگاه تغذیه می خواندیم هیچ وقت فکر نمی کردم اصول تغذیه ای در طب سنتی نیز وجود داشته باشد. اما الان که مطالعاتی در زمینه طب سنتی انجام دادم می بینم توصیه های تغذیه ای در طب مدرن با سنتی متفاوت است.

وی معتقد است باید طب سنتی را رواج دهیم چرا که طب سنتی بومی است.
صابری ادامه می دهد: در حال حاضر کارشناس تغذیه اجازه کار در طب سنتی زیر نظر وزارت بهداشت ندارد و فقط پزشکان اجازه دارند فعالیت کنند.
وی از وزارت بهداشت تقاضا دارد که برای متخصصین تغذیه هم دوره هایی را برگزار کند تا آن ها نیز بتوانند خدمات تغذیه ای در زمینه طب سنتی ارائه دهند.
علیمحمدی نیز یکی دیگر از بازدید کنندگان غرفه است. او که استاد دانشگاه است به ریشه های دینی طب سنتی اشاره می کند و می گوید: چون در اعتقادات دینی ما طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و توصیه هایی در دین ما شده، ما می توانیم اعتماد بیشتری نسبت به طب نوین به آن داشته باشیم.
وی معتقد است که طب سنتی در کشور ما جایگاهش را پیدا نکرده و با این که فعالیت های ارزشمندی در این زمینه انجام شده اما این اقدامات کافی نیست.

علیمحمدی ادامه می دهد: در کشورهای خارجی امروز طب سنتی جایش را پیدا کرده و خیلی از مطالب ما را برده اند و با به روز رسانی به خودمان برگردانده اند.
ریحانه معینی، یکی از مسئولین غرفه طب سنتی نمایشگاه قران بود. وی که دستیار دکتری تخصصی طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران است در مورد لزوم ترویج طب سنتی می گوید: از آنجایی که یکی از مباحث اولیه برای سعادت انسان بهداشت جسمی او هم هست و اگر بخواهیم قرآن را هم سرمایه سعادت در نظر بگیریم بهداشت زمینه اولیه سلامت مطرح می شود، توجه به طب سنتی ارزشمند می شود.
وی ادامه می دهد: از همین رو معاونت طب سنتی وزارت بهداشت تصمیم گرفت غرفه ای را با رویکرد برنامه های بهداشتی بر پایه طب ایرانی و آموزش اصول حفظ سلامتی به ویژه در ماه رمضان برپا کرده است.
این دستیار دکترای تخصصی طب سنتی می گوید که بعضی از برخوردهای ناصحیح در این ماه به خاطر تغییر زندگی مشکلات ایجاد می کند که برای پیشگیری از این مشکلات، این غرفه سعی کرده تا توصیه های بهداشتی ارائه کند.
وی همچنین از تهیه بروشورهای سلامتی بر اساس طب سنتی می گوید و این که در این غرفه مشاوره های تغذیه ای بر مبنای سبک زندگی اسلامی ایرانی ارائه شده است.
این متخصص طب سنتی به وضعیت دانشجوهای کشور در رشته طب سنتی نیز اشاره ای می کند و می گوید: از سال 86 تا الان که رشته طب سنتی در دانشگاه های علوم پزشکی رواج پیدا کرده، وضعیت طب سنتی بهتر شده است و هم اکنون نزدیک به 20 درمانگاه، این موضوع را پیگیری می کنند.
وی از تلاش وزارت بهداشت برای برخورد با مراکز غیرعلمی سخن می گوید و معتقد است اگر مردم بخواهند مراکز مجاز پیدا کنند، می بایست به درمانگاه های دانشگاه های علوم پزشکی مراجعه کنند.
تدابیر تغذیه ای و سلامت برای ماه مبارک رمضان، چگونه خوردن و خوابیدن و حفظ سلامتی و غیره، از مباحث مطرح شده در این غرفه بود.
غرفه ی طب سنتی نمایشگاه قرآن در نمایشگاه امسال یکی از پرفروغ ترین غرفه ها به شمار می رفت که علاقه مندان بسیاری را به خود جذب کرد.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران