دیدبان
حاجی:

چه دست‌هایی پشت پرده آتش سوزی نفت سپاهان بوده؟

چه دست‌هایی پشت پرده آتش سوزی نفت سپاهان بوده؟

به گزارش دیدبان به نقل از فرهنگ، آتش سوزی در شرکت نفت سپاهان یک خبر شوکه کننده برای فعالان حوزه انرژی بود؛ خبری که با مشخص شدن برخی از جزئیات آن ابهامات زیادی بوجود آمد. این آتش سوزی که از ساعت 4 صبح روز 7 خرداد آغاز شده بود، با دو ساعت و نیم تاخیر  و در ساعت 6:30 به عوامل امدادی و هلال احمر اطلاع داده شد. امااین سرآغاز ماجرا بود؛ به گفته نماینده شاهین شهر در مجلس، در آن حادثه با وجود اینکه آتش در‌‌ همان دقیقه‌های ابتدایی مهار شد، اما در بعدازظهر‌‌ همان روز مجددا این حریق زبانه کشید و تاکنون بررسی‌ها هنوز مشخص نکرده که علت اصلی این حریق چه بوده است.   

حاجی دلیگانی در ادامه در خصوص جزئیات این حادثه گفت: آنچه که مسلم است این است که آتش سوزی از انباری که تعطیل بوده شروع شده است.   سهام این شرکت متعلق به صندوق بازنشستگی وزارت نفت بوده و کار تولید و پرکردن روغن اتومبیل را برعهده دارد، خسارتی که به این مجموعه وارد شده، از ۱۰۰ میلیارد تا ۴۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که در این رابطه گروه‌هایی از شرکت نفت در محل حاضر شده و به بررسی میزان خسارت دستگاه‌ها و همچنین برآورد خسارت مالی پرداخته‌اند. 

درهمین رابطه و برای بررسی جزئیات بیشتر درباره این حادثه و نتایج تحقیقات درباره آن، خبرنگار فرهنگ نیوز با حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفتگو نموده است.

فرهنگ نیوز:  آیا مستنداتی از دلایل آتش سوزی بدست آمده است؟ نتایج تحقیقاتی اش چه بوده؟

مستنداتی بنابر اظهارات کارکنان شرکت نفت سپاهان وجود دارد، متاسفانه همه دستگاه های نظارتی در خصوص این موضوع بسیار مهم، بسیار سهل انگاری کردند، حتی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که انتظار می رفت، حساسیت لازم را در این خصوص داشته باشد،این حساسیت را به خرج نداد. علیرغم اینکه بنده به عنوان نماینده آن حوزه انتخابیه هستم و تقاضای اعزام هیاتی را برای بررسی دادم، این امر عملی نشد و به نظر می رسد، هرکسی که سهل انگاری کند و فقط بتواند یک مقدار زمان را بخرد و آن حادثه را مشمول مرور زمان کند، کم کم می تواند آن را از اذهان پاک کند. این روند موجب می شود شرکت نفت سپاهان خودش را نه تنها بدهکار و جوابگو نداند، بلکه من فکر می کنم در آینده نزدیک، تازه ادعای حیثیت هم بکنند که آقا چرا چنین تقاضاهایی ها را شما برای بررسی داشتید.

فرهنگ نیوز:  احتمال عمدی بودن حادثه وجود دارد؟

بهر حال کسی نتوانسته و نگفته که غیر عمد بوده است، ولی بهر حال در این کشور یک حادثه ای رخ داده است، یک کسی باید بگوید علت این حادثه چه بوده است.

فرهنگ نیوز:  آیا حادثه براثر سهل انگاری و سوء مدیریت بوده یا طبیعی بوده؟

بهر حال این موضوع را قابل بررسی می دانیم، چون این خطی که از بین رفته تا آن زمانی که ایجاد شده 4 سال زمان برده است، الان هم اگر اراده ای وجود داشته باشد، با وجود تحریم که از محدودیت های ایجاد این خط است، بعید است که منافع بعضی ها در این باشد که این خط  که به تعطیلی کشیده شده است بتواند در آینده نزدیک خودش را پیدا کند و راه اندازی شود.

فرهنگ نیوز: شرکت نفت سپاهان چه دلایلی برای حادثه ذکر کرده و آیا قصد عدم بررسی و رسیدگی به حادثه را دارند؟

تا الان مدیران شرکت به دنبال وقت کشی بودند تا اینکه بخواهند حادثه را بررسی کنند یا توضیحی بدهند.

فرهنگ نیوز:  با توجه به خسارت سنگین این حادثه ،آیا مدیران پالایشگاه و وزارت نفت عزمی برای بررسی علل این حادثه دارند؟

انصافا در شرکتی که 400 میلیارد تومان خسارت دیده است، نبایستی به این راحتی از کنارش گذشت. چه دست هایی پشت پرده بوده؟ چه شرکت هایی؟ چه مجموعه هایی با تعطیل شدن خط تولیدی این شرکت سود فراوانی عایدشان می شود؟ آیا شرکت های خارجی هستند که در امارات و دیگر نقاط مستقر هستند؟ یا شرکت های داخلی، کدامیک نفع می بردند؟ کدام یک منافع شان در انهدام این دو خط تولید شرکت نفت سپاهان بوده است. این نکاتی است که متاسفانه در هاله ای از ابهام دارد و کم کم مشمول گذر زمان می شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن