دیدبان

مقاله تحلیلی واشنگتن پست درباره مذاکرات هسته ای

مقاله تحلیلی واشنگتن پست درباره مذاکرات هسته ای

به گزارش دیدبان به نقل از باشگاه خبرنگاران ، این روزنامه آمریکایی مقاله ای به قلم " جنیفر روبین "‌ منتشر کرد و نوشت : رهبری ایران که نظارت بر تمامی امور کشور را بر عهده دارد در سخنرانی اخیر خود اظهار داشت : هدف ایران پذیرش فعالیت ۱۰ هزار سانتریفیوژ از انواع قدیمی آن که هم اکنون در نیروگاه های کشور در حال کار است , می باشد . مقامات کشور اعلام می کنند که نیاز ایران تعداد ۱۹۰ هزار سانتریفیوژ می باشد اما شاید این تعداد امسال , دو سال آینده یا پنج سال آینده مورد استفاده نباشد اما نیاز کلی کشور این تعداد است .
این گفته ها از سوی رهبر ایران نشان می دهد که این کشور هرگز تصمیمی برای برچیده شدن تاسیسات نیروگاهی خود ندارند و دهها هزار سانتریفیوژ فعال در نیروگاه های مختلف همچنان به کار خود ادامه خواهند داد . این تصمیم تاکنون از اظهارات نمایندگان ایرانی در مذاکرات هسته ای با ۵+۱ نیز بخوبی مشهود بوده است .
در ادامه این مقاله آمده است : میشل ماکوفسکی , مدیر اجرایی گروه حامی اسرائیل "جینسا" در این باره اظهار داشته است : سخنان اخیر رهبری ایران نشان می دهد که تحقق یک توافق دو طرفه و جامع تا پیش از تاریخ ۲۰ ژوئیه بعید به نظر می رسد . این در حالی است که دولت آمریکا و شخص باراک اوباما تصور دیگری داشته و از هم اکنون نسبت به این موضوع ابراز اشتیاق و استقبال می نماید .
وی ادعا کرد : چنانچه طرف ایرانی باز هم بر روی فعالیت سانتریفیوژهای خود اصرار داشته باشد نمی توان انتظار تداوم توافق موقت را نیز داشت . در صورت توافق موقت تهران باز هم این اجازه را خواهد داشت که به فعالیت های هسته ای خود ادامه دهد و در همین حال نیز صادرات نفتی خود را به دو برابر افزایش دهد.
این کارشناس حامی رژیم اشغالگر قدس همچنین گفت : بجای برقراری توافق با ایران آمریکا باید نفوذ و قدرت نمایی خود را با تشدید تحریم ها بر ضد ایران اعمال نماید . همچنین احتمال حمله نظامی تل آویو به تاسیسات هسته ای ایران نیز باید همواره در دسترس و آماده اجرا باشد . با این حال نمی توان کاملا تضمین کرد که همه این اقدامات می تواند تهران را وادار کند که برنامه هسته ای خود را تعطیل نماید .
واشنگتن پست همچنین تصریح کرد : سوال اینجاست که پس از تاریخ ۲۰ ژوئیه چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ یکی دیگر از مقامات این گروه حامی تل آویو در پاسخ به این سوال می گوید : ایرانی ها در معاملات در حال انجام بازی ای هستند که مهره های اصلی را در دست خود گرفته اند بنابراین در انتها برنده بازی خواهند بود . سوال این است که آیا ۵+۱ نیز تلاش می کند تا مانند ایران درست و مناسب بازی کند و یا ترجیح می دهد به همین رویه ادامه داده و به انجام معامله ای بد با تهران اکتفا نماید ؟
چنانچه مذاکرات به پایان برسد و نتیجه ای بدست نیاید نمی توان از دولت ها انتظار داشت که اقدام مفید و موثری را اجرا نمایند چرا که در این صورت آنها با یک واقعیت محض روبرو هستند : شکست دیگری در کارنامه سیاست خارجی خود .
این روزنامه آمریکایی در ادامه تاکید کرد : بهترین اقدام از سوی ۵+۱ این است که حتی در صورت عدم توافق با ایران تا تاریخ ۲۰ ژوئیه اجازه ندهد که درهای گفتگو با تهران بسته شود . به این معنا که کنگره آمریکا نباید دست به اقدامات خصمانه علیه تهران بزند . این در شرایطی است که سنا نیز به شکل متفق القول معتقدند که چنانچه تمامی تاسیسات هسته ای ایران در معامله نهایی برچیده شد , آن را می پذیرند وگرنه تنها تعلیق برنامه های هسته ای نمی تواند منجر به رفع تمامی تحریم ها شود .
دنیس راس , مشاور سابق اوباما در امور ایران نیز اخیرا اظهار کرده است : اوباما باید به پیشنهاد "ماکوفسکی" فکر کرده و آن را بپذیرد . رییس جمهور باید با کنگره صحبت کرده و تحریم های جدیدتر و شدیدتری ضدایران اعمال نماید تا از این طریق قدرت نفوذ واشنگتن را به آنها ثابت کنیم . ما همچنین باید تسلیحات نظامی برای اسرائیل ارسال کنیم تا این رژیم بتواند از آن در حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران استفاده نماید .
در انتهای این مقاله آمده است : مشکل اینجاست که اگرچه مقامات و کارشناسان آمریکایی در موضع زور و قدرت در برابر ایران سخن می گویند , اما اعتباربین المللی واشنگتن و شخص رییس جمهور تا حدود زیادی از بین رفته و با شکست مذاکرات با ایران نیز تشدید می شود .
در واقع گزینه نظامی علیه ایران چه از سوی اسرائیل و چه آمریکا نمی تواند منجر به نابودی برنامه هسته ای ایران شود . همچنین برنامه موشک های بالستیکی تهران را نیز از بین نخواهد برد . بنابراین این گزینه از پیش شکست خورده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن