دیدبان

اولین حوزه‌ علمیه جهان اسلام کجاست؟+عکس

اولین حوزه‌ علمیه جهان اسلام کجاست؟+عکس

به گزارش دیدبان به نقل از فرهنگ، حضرت خدیجه طاهره(س)، بانویی سپید چهره و نورانی و بلند قامت و زیبا، که در میان جامعه و مردمش پرشرافت و سخت محترم بود و در کارهایش اندیشور و بسیار خردمند بود و از هوشمندی و درایت بهره ای بسیار داشت و در امور و شئون، از بینشی ژرف و فراوان برخوردار بود. در پرتو استقلال فکر و عمل و اعتماد به نفس خویش می زیست و به برکت مغز متفکر و هوشمند خود چرخ های امور اقتصادی و تجاری گسترده خویش را به حرکت درمی آورد.و خداوند متعال، چنین زنی را الگوی زنان جهان قرار داده است. بانویی ثروتمند که با مال و جان خود در راه دین اسلام مجاهدت کرد. رسول گرامی اسلام (ص) در طول حیات بابرکت شان همواره از همسر بزرگوارشان به نیکی یاد می کردند و می فرمودند: اسلام پس از جاذبه و معنویت خود، تنها با شجاعت و شهامت و شمشیر عدالت علی و دارایی خدیجه بر پای ایستاد و استواری یافت.

تنها خانه‌ای که اهل آن، مسلمان بودند
تاریخ حوزه به قدمت تاریخ اسلام است، اولین حوزه در منزل حضرت خدیجه کبری(س) بود که دو شاگرد داشت؛ امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) و نیز همسر گرامی پیامبر اکرم(ص) و یک استاد که آن هم کسی جز پیامبر اکرم(ص) نبود. 
 
 
بقایای خانه مقدس رسول گرامی اسلام و حضرت خدیجه سلام الله علیها
 
امیرالمومنین(ع) می فرمایند: «و لم یجمع بیت واحد یومئذ فی الاسلام غیر رسول‌اللَّه(صلّی‌اللَّه علیه و آله) و خدیجة و انا ثالثهما»؛ تنها خانه‌ای که اهل آن، مسلمان
بودند، خانه‌ ما بود؛ پیغمبر بود، خدیجه بود و من.
 
رسول گرامی اسلام (ص)، همواره از حضرت خدیجه(س) به نیکی یاد می‌کردند و بر او درود می‌فرستادند و می‌فرمودند: «خدیجه، هنگامی به من پیوست که همه مردم از من دوری می‌گزیدند؛ مرا در راه اسلام تنها نگذاشت و حمایتم کرد؛ خدایش بیامرزد که زن پربرکتی بود و از او صاحب شش فرزند شدم».(بحار الانوار، ج16، ص12)
 
نشانه محبّت خدیجه به خداوند، پیروی خالصانه او از پیامبر اکرم(ص) بود
عفاف و پاکدامنی؛ ازدواج معنوی؛ ایمان؛ هجرت؛ شکیبایی و ثبات قدم؛ انفاق و بخشش، شش ویژگی بارز حضرت خدیجه (س) است که وی را به مقام همسری رسول گرامی اسلام(ص) و ام المومنین؛ مادر بانوی دو عالم حضرت فاطمه (س) مفتخر نمود. 
 
عفّت و پاکدامنی حضرت خدیجه (س) در عصر جاهلیت سبب شد، الگو و نمونه زمان شود و به لقب "طاهره" مشهور گردد و فضایل نیک و پسندیده ایشان زبانزد خاص و عام بود. با اینکه از ثروت و مکنت فراوانی برخوردار بود و خواستگاران فراوانی داشت ولی با قلب و دلی مملو از عشق به خدا؛ در عفت و پاکدامنی، طاهره زندگی می کرد.
 
 ازدواج حضرت خدیجه(س) با پیامبر(ص) او با شناخت و آگاهی از اخلاق و رفتار و منش رسول الله(ص) ایشان را به همسری برگزید و مسائل مادی، هرگز در این ازدواج دخیل نبود.
اعمال صالح و ایمان قلبی خدیجه سبب گردید، اوّلین زنی باشد که به خدا و رسول خدا(ص) ایمان آورد و مسلمان شود و ایمان واقعی خود را در مقام عمل نشان دهد.
 
همراهی او با پیامبر و مسلمانان در شعب ابوطالب و کمک هایی که نزدیکان پدری او برای مسلمانان به شعب می فرستادند، مایه قوّت قلب مسلمانان بود. این همراهی و همکاری و فداکاری صادقانه، مصداقی عینی و مثال زدنی از زنان مهاجر و مجاهد ساخته بود که همواره پیامبر(ص) یاد و نام او را بسیار بزرگ می داشت و نشانه محبّت خدیجه به خداوند پیروی خالصانه او از پیامبر اکرم(ص) بود.
 
حضرت خدیجه مهیا شده برای این که کسی مثل حضرت زهرا در درونش پرورش پیدا کند
هر انسانی در دورانی که در رحم مادر است سعادت یا شقاوتش رقم زده می شود (البته نه به این معنا که از آن دوران بر پیشانی اش زده شود و دیگر اعمالش ثابت باشد و نتواند آن را تغییر دهد بلکه عبادت های مادر، دعاها و اعمال خیر مادر و حلال خوردن مادر در روح وجسم جنین مؤثر است). عبادات و اعمال مادر بر روی فرزند اثر می گذارد و برای همین هم اگر ما تاریخچه زندگی تمام پیامبران و ائمه و سلاله های پاک را بررسی کنیم، خواهیم دید که از پدر و مادر پاک به دنیا آمده اند. یک مادر در دوران جنینی فرزندش، اعمال و کردارش و همچنین تغذیه و روحش بر روی جنین بسیار مؤثر است
 
بطن حضرت خدیجه (س) پاک بود زیرا می بایست محل حفظ نطفه پاک باشد تا فرزندی پاک مثل فاطمه زهرا (س) که نشانی از نور الله است متولد شود. بنابراین وجود مطهر و مومنه حضرت خدیجه(س) نقش مؤثری در وجود پاک حضرت زهرا (س) داشته است. 
 
زنی که غم از دل رسول خدا می زدود
پیغمبر (ص) همواره درباره همسر گرامی شان اینگونه می فرمودند : خدا شاهد است‏ خدیجه زنى بود که چون همه از من رو مى گردانیدند ، او به من روى مى‏ کرد ; و چون همه از من مى‏ گریختند، به من محبت و مهربانى مى‏ کرد ; و چون همه دعوت مرا تکذیب ‏مى ‏کردند ، به من ایمان مى‏ آورد و مرا تصدیق مى‏ کرد . در مشکلات ‏زندگى مرا یارى مى ‏داد و با مال خود کمک مى‏ کرد و غم از دلم‏ مى ‏زدود .
 
مادرم کجاست؟
حضرت امام صادق (ع) فرمود : «وقتى خدیجه از دنیا رفت ،فاطمه کودکى خردسال بود ، نزد پدر آمد و گفت : «یا رسول الله ‏امى‏» ; مادرم کجاست ؟
پیامبر (ص) سکوت کرد . جبرئیل نازل شد و گفت : خدایت‏ سلام ‏مى‏ رساند و مى ‏فرماید : به زهرا بفرما ، مادرت در بهشت و در کاخ‏ طلایى که ستونش از یاقوت سرخ است و اطرافش آسیه و مریم هستند ،جاى دارد .
 
مایه برکت برای خدیجه (س) و تسلی خاطر رسول خدا(ص) 
 
در کتاب «الخصائص الفاطمیه» نقل شده : طبق روایت مشهور هنگامی که حضرت خدیجه رحلت کرد، فرشتگان رحمت از جانب خداوند کفن مخصوصی برای خدیجه نزد رسول خدا آوردند و این مطلب علاوه بر اینکه مایه برکت برای خدیجه بود، مایه تسلی خاطر رسول خدا گردید.
 
پیامبر اکرم پیکر مطهر حضرت خدیجه را با آن کفن پوشانید. سپس جنازه او را با همراهان به سوی قبرستان معلی بردند تا در کنار مادرش حضرت آمنه به خاک بسپارند . درآنجا قبری برای حضرت خدیجه آماده کردند، رسول خدا درمیان آن قبر رفت و خوابید ، سپس بیرون آمد وآن گوهر پاک را در آنجا به خاک سپرد.
 
زن مجاهد مسلمان ایرانی، معلّم ثانی برای زنان جهان خواهد بود؛ پس از معلم اول که زنان مجاهد صدر اسلام بودند.
تا آفتاب درخشان خدیجه‌ی کبری(س) و فاطمه‌ی زهرا(س) و زینب کبری (س) می‌درخشد، طرح‌های کهنه و نو «ضدّ زن» به نتیجه نخواهد رسید...زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال، در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه‌داشت و در عرصه‌ سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد. زنانی که اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد و شهادت و مقاومت درآمیختند و مردانه‌ترین میدان‌ها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فتح کردند. 
(پیام مقام معظم رهبری به کنگره هفت هزار زن شهید کشور 16/12/91)

مرتبط‌ها

شیطان به چه کسی کار ندارد؟

عکس/علامه جعفری و شاگرد ژاپنی اش

آیت الله بهجت: خاک بر سر شیعه!

مرحوم دولابی:بزرگ خانه، اگر تکان نخورد خانه محفوظ‌تر است!

حدیث/ سخن امیرالمومنین(ع) درباره فایده نگاه به سبزه زار

هرکس فکر می‌کند ظلم با گفتگو کنار می‌رود، آدم ساده‌ای است