دیدبان
در حاشیه درخواست برای اجرای حکم ممنوع التصویری و ممنوع الخروجی خاتمی؛

مدارا با متهم جرم بزرگ، فتنه‌گران را متوهم کرد

مدارا با متهم جرم بزرگ، فتنه‌گران را متوهم کرد

به گزارش دیدبان به نقل از جهان ، سیدمحمد خاتمی آنقدر آزادانه در محافل و مجالس سیاسی و هنری و... چرخیده و رسانه‌های حامی وی هم آنقدر آزادنه از او تیتر و عکس یک زده‌اند که فراموش کردند رئیس بنیاد باران از متهمان ردیف اول شورش بزرگ سال ۸۸ علیه کشور است. نظام با همان رافتی که درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی قائل شد و در قبال جرایم متعدد و سنگین شان، تنها به حصر خانگی آنان بسنده کرد، در قبال محمد خاتمی هم نهایت مدارا را به خرج داد و حساب وی را از موسوی و کروبی جدا کرد و اتهامات وی را کمتر از آن دو در نظر گرفت.
اما گویا این تسامح موجب فراموشی زیرکانه و شکل گیری توهم متهم نبودن خاتمی شده است.
در نتیجه همین مدارا، محافل رسانه‌ای تندرو و بخشی از رسانه‌های دولتی با انعکاس وارونه تذکر جمعی از نمایندگان مجلس درباره خاتمی،‌ مصوبه شورای عالی امنیت ملی را نادیده گرفته و یا سعی در فضاسازی درباره آن کرده‌اند.
روز یکشنبه ۱۰ نفر از وکلای مردم در خانه ملت در تذکری کتبی از وزیر دادگستری خواستند تا در اجرای حکم ممنوع التصویری، ممنوع الخروجی و ممنوع البیانی خاتمی توسط قوه قضاییه، اهتمام جدی داشته باشد.
رسانه‌های اصلاح طلب و دولتی به گونه‌ای این تاکید نمایندگان بر اجرای قانون را بازتاب داده‌اند که گویا خاتمی با هم اتهامات سیاسی‌اش، هیچ ممنوعیت قانونی ندارد. حال آنکه طبق تذکر نمایندگان برای ممنوع التصویری، ممنوع الخروجی و ممنوع البیانی وی حکم قضایی وجود دارد.

 

 

البته گویا علاوه بر حکم قضایی، متولی امنیت کشور هم چنین مصوبه‌ای درباره خاتمی دارد اما با کم‌توجهی مسئولان اجرایی بویژه وزیر فرهنگ و ارشاد به متولی ناظر بر عملکرد رسانه‌ها همراه شده است.






حجت الاسلام سید محمد موسوی‌نژاد، نماینده مجلس در این باره به خبرآنلاین گفته است: این موضوع مصوبه شورای عالی امنیت ملی است و ربطی هم به دولت قبل یا بعد ندارد و بایستی اجرا شود. تاکنون هم مصوبه ای مبنی بر لغو ممنوع التصویر بودن خاتمی ابلاغ نشده است.

البته این مصوبه درباره ممنوع الخروجی خاتمی اجرا شده است. به عنوان نمونه، زمانی که وی تلاش داشت با حضور در مراسم جهانی گرامیداشت نلسون ماندلا زمینه بازگشت بدون هزینه خود به فضای سیاسی را هموار کند، ناکام ماند. سایت انتخاب، از حامیان دولت در این باره نوشت: "سید محمد خاتمی در پاسخ به خواسته لغو سفر خود مقاومت می کند که در واکنش به اصرار او، حکم ممنوع الخروجی وی به وی داده می شود."

تذکر نمایندگان مردم در مجلس هم به سخنرانی‌ها و رفت و آمدهای متعدد خاتمی در محافل سیاسی و غیرسیاسی و بازتاب آن در رسانه‌های اصلاح‌طلب است. رئیس بنیاد باران خودش مدعی شده که هدفش از این تکاپوی سیاسی بازگشت به قدرت نیست اما منتقدان نظر متفاوتی دارند.

به گفته منتقدان، بازگشت آقای خاتمی به صحنه سیاسی پدیده نامتعارفی نیست اما تا زمانی که وی بر همان مواضع افراطی خود در فتنه ۸۸ باشد و از همسویی با دشمنان تابلودار ایران و اتهام‌زنی بزرگ به نظام کوتاه نیاید، تلاش و برنامه‌های سیاسی وی بوی فتنه جدیدی را می‌دهد.

بویژه اینکه بارها به درخواست مسئولان و افکار عمومی برای اعلام برائت از شورش علیه جمهوری اسلامی و همسویی با بیگانگان، در عمل پاسخ منفی داده و حاضر به بی‌اساس خواندن دروغ تقلب نشده است. اما در عین حال تلاش دارد که با کمترین هزینه از زیر بار اتهامات سنگین خود شانه خالی کرده و آرام و بی‌صدا با جایگاه پیش از فتنه ۸۸ برگردد و حتی در قامت یک چهره سیاسی مدعی، به مطالبه گری از نظام بپردازد.

تلاش‌های وی و حامیانش برای رسیدن به این هدف، از چند سال پیش کلید خورده و با عملیات روانی سعی در کمرنگ سازی نقش خاتمی در فتنه و به حاشیه بردن آبروی ریخته نظام دارند،‌ تا شاید با بازسازی پل‌های پشت سرشان که خود خراب کرده‌اند، به قدرت برگردند.
و جز در محافل خصوصی خود، هرگز حاضر نشده‌اند بگویند که اگر ادعای تقلب دروغ بود، چرا هشت ماه کشور را به آشوب کشیدند و زمینه کشته و زخمی شدن صدها نفر را مهیا و میلیاردها تومان خسارت مادی به مملکت زدند؛ و مهمتر از همه غربی‌ها را برای تحریم و فشار بی‌سابقه بر ملت ایران تحریک و آبروی جمهوری اسلامی را در داخل و خارج خدشه دار کردند.

در همین راستا بود که حجت الاسلام حیدر مصلحی، وزیر وقت اطلاعات اردیبهشت ماه ۹۲ با بیان اینکه عده ای به دنبال تطهیر سران فتنه هستند، گفت: کسی که جزو سران فتنه بوده و انقلاب و نظام به دلیل یک سری ملاحظات او را مانند آن دو تن دیگر چندان محصور نکرده و به او آزادی عمل داده است امروز امر بر او اشتباه نشود که انقلاب یادش رفته این آقا در فتنه چه نقشی ایفا کرده است.

نقش خاتمی در فتنه چه بود؟

بی شک نقش پنهان و جلسات محرمانه محمد خاتمی در افروختن آتش فتنه 88 قابل رصد و انتشار نیست اما در همان جنبه علنی هم آنقدر نقش پررنگی داشته است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.

طرح ادعای تقلب پیش از موسوی

خاتمی شاید پیش از خود میرحسین هم ادعای پیروزی وی را مطرح کرد. او روز ۲۲ خرداد ۸۸ در پای صندوق انتخابات در جماران تأکید کرد: «همه شواهد امر حاکی است که مهندس موسوی انتخابات را برده است اما من پیشگو نیستم.» رئیس بنیاد باران بلافاصله پس از ادعای پیروزی موسوی و تقلب در انتخابات به وی تبریک گفت و او را منتخب مردم دانست.

روز ۲۵ خرداد وی به جمع معترضان خیابانی پیوست و نقشی ویژه در تحریک آنان و آشوب‌های بعدی ایفا کرد. او در ادامه در بیانیه‌ای خطاب به هواداران میرحسین موسوی اعلام کرد: "حضور شاداب و پرنشاط شما با روش‌های مسالمت‌آمیز حق شما است که آن را رعایت کرده‌اید و توصیه می‌کنم که همچنان رعایت کنید و از چارچوب قانون خارج نشوید و آرامش و متانت خود را حفظ کنید."

آشوبگران را آزاد کنید

وی روز ۲۸ خرداد هم با میرحسین هم قلم شد و طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به آیت‌الله هاشمی شاهرودی از وی خواستند تا نسبت به برخوردهای صورت گرفته با بازداشت‌شدگان و ... ملاطفت بیشتر و یا تجدید نظر صورت گیرد. این دو در نامه خود آورده بودند: "دستگیری این شخصیت‎‎ها و افرادی که غالبا نقش فعال و مؤثری در خدمت به مردم کشور و جلوگیری از خشونت و رفتار‎های غیرمدنی دارند، نه‎تنها مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه موجب تخریب افکار عمومی و تشدید نگرانی و ناآرامی‎هاست."

با وجود تاکیدات رهبر انقلاب در نماز جمعه تاریخی ۲۹ خرداد و گذشت اعمال غیرقانونی پیش از آن، مجمع روحانیون مبارز به ریاست خاتمی در لغو راهپیمایی ۳۰ خرداد که مجوز نداشت، تعلل کرد تا آشوب خونین این روز دهها تن از شهروندان را به کام مرگ بکشاند.

وی روز ۳۱ خرداد هم بیانیه داد و در انتقاد از مقابله با آشوبگران اعلام داشت: "باید حق مردم را پاس داشت و در عین تدبیر در برابر هرگونه تشنج، تشنج آفرینی و ناامنی، باید از شیوه های پرهزینه و زیانبار برای نظام و مردم از جمله مقابله‌ی نظامی و خشونت فاصله گرفت و همگان در جهت ترمیم اعتماد عمومی که پشتوانه اصلی نظام و کشور است برآییم و حرکت کنیم."

مقصر بانیان خشونت هستند

خاتمی روز ۱۱ تیرماه هم در جمع تعدادی از خانواده‌های متهمان پس از انتخابات حاضر شد و گفت: در فضایی که خشونت حاکم شد، عقل رخت بر می‌بندد و مسبب تمام این خساراتی که متوجه ایران و جمهوری اسلامی شد، بانیان این خشونت هستند. آنان که اعتراض مردم را سرکوب می‌کنند بزرگترین پشتوانه نظام را از بین برده، فرصت را برای سوءاستفاده بیگانگان و مغرضان فراهم می‌کنند نه کسانی که مردم را به صحنه فرا خوانده و خواهان رسیدگی به اعتراض مردم در فضایی بی‌طرف و مورد اعتماد جامعه هستند.

رفراندوم برگزار کنید

روز ۲۹ تیرماه خاتمی فتنه گری را به اوج رساند و بر برگزاری رفراندوم تاکید کرد. به نوشته پارلمان نیوز، محمد خاتمی در دیدار با خانواده‌های چند تن از بازداشت‌شدگان حوادث بعد از انتخابات با تاکید بر اینکه بایستی توصیه‌های خیرخواهانه آقای هاشمی در نماز جمعه «نماز جمعه ۲۶ تیر» مبنای عمل قرار گیرد گفت: بایستی اعتماد عمومی را به جامعه برگرداند. دوام نظم و تداوم پیشرفت کشور در گرو بازگرداندن اعتماد عمومی است. ما از ابتدا عنوان کردیم که برای بازگرداندن این اعتماد راه قانونی وجود دارد و مورد توجه قرار نگرفت؛ اکنون هم به صراحت می‌گویم راه برون رفت از بحران فعلی اتکا به همه‌پرسی از مردم طبق قانون اساسی است.

محمد خاتمی در ادامه باز هم با میرحسین موسوی و مهدی کروبی و جمع دیگری از اصلاح‌طلبان که در میان آن‌ها نام هاشم آغاجری، علیرضا بهشتی و محمد سلامتی به چشم می‌خورد، هم قلم شد و در نامه‌ای سرگشاده به مراجع تقلید خواستار موضع گیری آنان در قبال بازداشت متهمین حوادث پس از انتخابات شد.

موضع‌گیری ها و سخنرانی‌های پنهان و آشکار وی در دامن زدن به آشوب‌ها و فشار به نظام تا حماسه ۹ دی ماه 88 همچنان ادامه یافت اما پس از آن که حضور دهها میلیونی مردم در دفاع از مقدسات و جمهوری اسلامی حساب و کتاب سران فتنه را به هم ریخت، خاتمی هم مواضع خود را از فضای علنی به جمع های خصوصی برد و کوشید که بیش از این داشته‌هایش را به پای فتنه ۸۸ نریزد.

اما با این وجود و علی رغم توصیه های مکرر مسئولان ارشد و خواسته ناظران سیاسی تاکنون از عملکرد خود در فتنه اعلام پشیمانی نکرده است و حتی اکنون بنا دارد با برگشتن به کرسی یک چهره سیاسی در قامت مدعی حاضر شود؛ موضوعی که به نظر می رسد از سوی افکار عمومی و نهادهای مسئول پذیرفتی نیست.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن