دیدبان

چه کسانی از استقلال کردستان حمایت می کنند ؟

چه کسانی از استقلال کردستان حمایت می کنند ؟

به گزارش دیدبان به نقل از افکارنیوز ،کردهای عراق که تا چند وقت پیش با دولت مرکزی این کشور بر سر چگونگی صادرات نفت این مناطق جدل داشتند ،‌فرصت پیش آمده از حمله داعش به این کشور را غنیمت شمرده و تلاش دارند با استفاده از این فرصت به وجود آمده امیال تجزیه طلبانه خود را دنبال کنند . با وجود اینکه ترکیه به عنوان یکی از کشورهای هم مرز با عراق هم اکنون در مظان اتهام قرار دارد که با حمایت خود از گروه داعش آنها را به سمت عراق کشانده و کل منطقه را با بی ثباتی رو به رو ساخته اما به نظر می رسد این کشور بیشتر از هر کشوری دیگری در حال هزینه دادن در خصوص این مسئله است .
ترکیه با وجود اینکه از حکومت بشار اسد حمایت نکرده و با باز گذاشتن مرزهای خود زمینه لازم برای ورود تروریست ها به مرزهای سوریه و بعد از آن عراق را فراهم کرد ، دوست ندارد عواقب و تبعات این تصمیمات را که ممکن است جدایی کردها از عراق باشد را بپذیرد . حالا که بارزانی اعلام کرده است سازمان ملل باید به کردهای عراق برای برگزاری همه پرسی کمک کند ،‌ ترکیه به مخالفت با این اقدام روی آورده است .
به گزارش رویترز، مقامات دولت ترکیه به این خبرگزاری گفته اند دولت عبدالله گل به شدت مخالف استقلال کردها در عراق است و ترجیح می دهد عراق به صورت کشوری یکپارچه و منسجم باقی بماند . رویترز در این باره نوشته است : کردهای عراق از شرایط موجود در این کشور کمال استفاده را برده و سعی دارند با تصرف زمینهایی که ارتش عراق نتوانسته از تروریست ها پس بگیرد،کشوری جدیدی برای خود درست کنند .
ترکیه رابطه خوبی با دولت نیمه مستقل کردستان عراق دارد اما در هر صورت قصد ندارد از استقلال این منطقه حمایت کند . یک مقام مسئول در دولت اردوغان که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته است : موضع ترکیه در حمایت از وحدت سیاسی و تمامیت ارضی عراق است . ما هر گونه استقلال و یا حرکتی که این وحدت را از بین ببرد نمی پسندیم و مسایلی از این قبیل قابل بحث نیست .
البته تا پیش از این گمان می رفت روابط کم و بسیار محدود آنکارا با بغداد و دولت نورری المالکی ترکیه را وادارد تا از استقلال کردها در این کشور حمایت کنند اما مسایل دیگری نیز وجود دارد که باعث می شود ترکیه بر خلاف سایر مواضع خود از استقلال کردها بترسد .
تا پیش از این گمان می رفت که ترک ها از استقلال کردستان حمایت می کنند چرا که حسین چلیک رهبر حزب AKP ترکیه روز دوشنبه به فایننشیال تایمز گفته بود که آنکارا در هر صورت با مسئله استقال کردستان مدارا خواهد کرد و خود را با شرایط جدید منطبق می کند . او بیان کرده بود که با توجه به تحرکات اخیر گروه داعش و تصمیماتی که رهبران کرد در این اقلیم گرفته اند، تجزیه عراق زیاد هم دور از ذهن نیست و ترکیه سعی می کند با شرایط جدید کنار بیاید.
با وجود این صحبتها در همان روز دوشنبه یکی از مقام های دولت ترکیه در دفتر اردوغان تمام شایعات در زمینه حمایت ترکیه از استقلال کردستان را رد کرد و به صراحت بیان کرد که تمامیت ارضی عراق به شدت برای ترکیه مهم است.
ترکیه دلایل محکمی هم برای عدم استقبال از استقلال کردها دارد . اگر کردها بتوانند استقلال خود را در عراق به دست بیاورند ،‌ترک ها هم باید به فکر مقابله با اهداف استقلال طلبانه کردهای خود باشند . دولت ترکیه سالهاست که با کردهای استقلال طلب در این کشور مبارزه می کند و در دریگریهایی که با این گروهها داشته تاکنون بیشتر از ۴۰ هزار نفر کشته شده اند . دولت ترکیه سرانجام در سال گذشته توانست قرار داد آتش بس با کردها را به اجرا بگذارد و اگر کردهای عراق بتوانند حکومت خود مختار خود را تشکیل دهند ، ترکیه به شدت با بحران امنیتی مواجه خواهد شد .
به نظر می رسد در بین تمام سران جهان، تنها بنیامین نتیانیاهو است که از استقلال کردهای عراق حمایت می کند چرا که جن ساکی ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمرکیا نیز روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی خود با خبرنگاران رسما اعلام کرد که دولت آمریکا تلاش دارد وحدت و یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق حفظ شود و نمی تواند در شرایط فعلی درخواست کردها برای اعلام استقلال را بپذیرد و از آنها حمایت کند . تنها دلیل رژیم صهیونیستی برای اعلام حمایت خود از استقلال کردستان ، مسئله فروش نفت این منطقه به اسراییل است . به نظر می رسد رد این خصوص آمریکا و اسراییل نیز با اختلاف نظر قابل مشاهده ای رو به رو شده اند .
کردها برای استقلال تنها به استفاده از منطقه تحت حاکمیت دولت مرکزی عراق یعنی کرکوک می اندیشند . از زمانی که نیروهای داعش سعی در اشغال این بخش داشتند ،‌نیروهای کرد توانسته اند این منطقه را تحت اختیار بگیرند و امید دارند کشور مستقل کردستان را نیز به مرکزیت کرکوک تشکیل دهند و آن را به عنوان پایتخت انتخاب کنند اما این منطقه هنوز به صورت رسمی در دست عراق است و به نظر می رسد در صورت استقلال هم مشکلات زیادی بین کردها و دولت عراق به وجود بیاید.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن