دیدبان

عملکرد نعمت زاده در دوران وزارت

عملکرد نعمت زاده در دوران وزارت

به گزارش دیدبان به نقل از تراز ، دهم تیرماه براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز صنعت و معدن نامیده شده است و به روال هر ساله، در این روز وعده‌ها و سخنرانی‌های زیادی در باب حمایت از صنعت و بخش تولید کشور شنیده می‌شود و انتقاداتی نیز نسبت به وضع موجود مطرح می‌شود، اما مساله‌ای که اهمیت دارد، این‌که دیگر دوران وعده‌های تکراری و عمل نشده گذشته است؛ موضوعی همواره فعالان اقتصادی و صنعتی از آن گلایه‌مند بودند و بارها و بارها مطرح کرده‌اند هر مسوولی که وارد حوزه صنعت و معدن شده، فقط به بیان حرف‌های قشنگ و دلخوش‌کننده برای حمایت از صنعتگران برای خروج از رکود موجود پرداخته،
اما وقتی پا به عرصه عمل گذاشته، همه وعده‌های گذشته محو شده است.
هم‌اکنون محمدرضا نعمت‌زاده، سکاندار حوزه صنعت و معدن است. او در مردادماه سال گذشته با کلی حرف و حدیث از مجلس برای وزارت صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد گرفت و از آن زمان تاکنون که حدود ۱۰ ماه می‌گذرد، به عملکرد او انتقادات زیادی وارد بوده است. حتی نمایندگان مجلس بارها در تلاش بودند تا او را به استیضاح بکشانند. دلیل برخی نمایندگان نیز برای طرح این موضوع، عدم حمایت از تولید داخلی و اقدام به واردات بوده است و تاکید داشتند که سوء مدیریت و کهولت سن مانع از عملکرد موثر نعمت‌زاده در وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌شود.
با این حال، نعمت‌زاده در برنامه پیشنهادی خود برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده‌هایی داد که رساندن نسبت ارزش افزوده بخش به GDP در پایان دوره به ۴۵ درصد، متوسط رشد سالانه ارزش افزوده بخش صنعت و معدن به ۱۲ درصد، سهم صادرات صنعتی معدنی به کل صادرات در پایان دوره ۴۵ درصد، ساماندهی انتشار آمار و اطلاعات صنعتی و بازنگری سند استراتژی توسعه صنعتی، از مهم‌ترین این وعده‌ها بود.
در این خصوص، مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران و رییس اتاق مشترک ایران و امارات درباره عملکرد ۱۰ ماهه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم اظهار داشت: این وزارتخانه هم‌اکنون با نکات مغفول زیادی روبه‌رو است.
وی افزود: مساله‌ای که ما از آقای نعمت‌زاده توقع داشتیم خیلی زود با آن برخورد کند، رکود در تولیدات داخلی بود. در ابتدای کار هم آقای روحانی گفتند که با اقتصاد رکود تورمی مواجه هستیم.
عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان این‌که حل رکود تورمی با توسعه تولید و فعال شدن واحدهای امکان‌پذیر است، تصریح کرد: اما متاسفانه ما از این سمت می‌بینیم که واردات کالاهای ساخته شده افزایش پیدا می‌کند؛ در حالی که کارخانه‌های داخلی امکان تولید به دلایل مختلف ندارند.
دانشمند با تاکید بر این‌که ما فکر می‌کنیم که آقای نعمت‌زاده باید رنسانسی در وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌وجود آورد، عنوان کرد: یعنی این‌که تمام کارهای تصدی‌گرانه وزارتخانه را با سرعت تمام به بخش خصوصی واگذار کند و خودشان در وزارتخانه فقط سیاستگذاری کند و به این مساله مهم توجه کنند که علت این‌که کالاهای تولیدی کشور کیفیت پایین و قیمت بالایی دارد، چیست و نتیجه این تحلیل را عملیاتی کند.
وی گفت: اگر آقای نعمت‌زاده و همکارانشان این کار را انجام دهند، به نظرم یک تحول عمیق در صنعت و تولید کشور اتفاق می‌افتد؛ این در حالی است که این کار تاکنون اصلا انجام نشده است.
قیمت تولیداتمان رقابتی نیست
اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران متذکر شد: هم‌اکنون به تولیداتمان در تمام زمینه‌ها همچون لوازم‌خانگی، کاشی، سرامیک، سیمان، مصالح ساختمانی، فولاد، آلومنیوم، مس و... که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که قیمت تولیداتمان در بازار جهانی رقابتی نیست.
دانشمند با بیان این‌که ما دلیل این موضوع را بدانیم، افزود: در حال حاضر دولت در رابطه با نهاده‌های انرژی سوبسید پرداخت می‌کند و یارانه می‌دهد و نیروی انسانی نیز از یک سوبسیدی برخوردار است. از سوی دیگر، دولت وقتی روی نان و برنج سوبسید می‌دهد، به طور طبیعی نیروی کار در کشور هزینه سوبسیدی پرداخت می‌کند، بنابراین یک سوبسید غیرمستقیم هم دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: حالا با این وضعیت که هم انرژی و هم نیروی کار سوبسید دریافت می‌کند، این سوال مطرح است که چرا ما تولیداتمان نمی‌تواند رقابتی باشد تا حداقل با کشورهای همسایه بتوانیم رقابت داشته باشیم؟ عملا توان رقابت نداریم. بنابراین به نظر می‌رسد که فرآیند تولیدمان یک اشکال عمیق تاریخی دارد.
عملکرد نعمت‌زاده در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها
عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به عملکرد نعمت‌زاده در قبال تولید در مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها، گفت: آثار هدفمندی یارانه‌ها در دو ماه گذشته در جای دیگری خود را نشان می‌دهد.
دانشمند افزود: هم‌اکنون مردم به دلیل مشکل تورمی، قدرت خرید ندارند، بنابراین تولیدات کارخانه‌ها به دلیل کاهش قدرت خرید مردم روی دستشان مانده است و همچنین به‌دلیل این‌که قیمت تولیدات ما رقابت‌پذیر نیست، کالاهای خارجی جای آن را در بازار می‌گیرد. برای مثال، در زمینه پوشاک شاهد هستیم که پارچه و پوشاک ترک در بازار زیاد است.همچنین کالاهای چینی در بازار به وفور دیده می‌شود.
وی متذکر شد: نه این‌که ما باید جلوی واردات را بگیریم، ما باید تولیدات خودمان را به‌گونه‌ای کنیم که مصرف‌کنندگان کالای ایرانی بخرند. یعنی کالاهایمان از نظر قیمت و کیفیت در وضعیت رقابتی قرار گیرند؛ به طوری که بازارهای کشورهای دیگر همچون ترکیه مملو از کالاهای ایرانی شود. این تغییر رویکرد باید اتفاق بیفتد.
عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به افزایش شاخص بهای تولید در فروردین و اردیبهشت امسال، تاکید کرد: ما اگر نتوانیم با اقتصاد جهانی تعامل داشته باشیم و در همین وضعیت عدم تعامل با اقتصاد جهانی بمانیم، به طور قطع تورم روند صعودی پیدا می‌کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن