دیدبان
قایل توجه خوش بین های داخلی

آیا انتقاد به مذاکرات هسته‌ای، هم‌صدایی با اسراییل است؟

آیا انتقاد به مذاکرات هسته‌ای، هم‌صدایی با اسراییل است؟

به گزارش دیدبان به نقل از فرهنگ، "هفته گذشته متوجه تشدید حملات و بحران‌آفرینی و تنش‌زایی برخی منتفعان از انسداد روابط متعارف ایران با جهان و علاقه‌مندان به دور زدن درآمدهای نفتی شدم و دریافتم که مذاکرات مستقیمی با آمریکا در ژنو آغازشده بود. البته طرف آمریکایی هم از فشارهای محافل افراطی و تندرو داخلی و تی پارتی معروف خودش در امان نیست. همان‌هایی که از تمایلات اسرائیل حمایت می‌کنند...".

متن مذکور، بخشی از سرمقاله یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی است که همزمان دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نگاشته شده است. این موضع‌گیری که در سال گذشته نیز در قالب یک استراتژی به‌صورت مشترک در رسانه‌های مذکور دنبال شد، در پی آن است تا به مخاطب القاء کند که منتقدان داخلی، هم‌صدا با سران رژیم صهیونیستی، مخالف مذاکرات هسته‌ای و گسترش روابط ایران با جهان و کاهش تحریم‌ها و... هستند. درواقع، حامیان توافقنامه ژنو با استناد به این تفسیرها، می‌کوشند تا با تفکیک میان استراتژی آمریکا و رژیم صهیونیستی، در مواجهه با موضوع هسته‌ای ایران، هرگونه انتقاد به شیوه مذاکرات و محتوای احتمالی آن را هم سویی با رژیم صهیونیستی معرفی کنند.

سران رژیم اشغالگر قدس به‌خوبی بر این مسئله واقف هستند که نهایتاً تنها گزینه‌ای که برای موضوع هسته‌ای ایران وجود دارد، حرکت در مسیر دیپلماسی است. چون به اذعان تحلیل گران و اندیشکده های غربی، نه ایران قصد تولید سلاح هسته‌ای را دارد و نه اگر برفرض محال، چنین اتفاقی بیفتد، داوطلبی در جهان برای حمله به جمهوری اسلامی ایران پیدا می‌شود و حتی اگر بازهم برفرض محال، حمله‌ای رخ دهد، برنامه هسته‌ای ایران متوقف نخواهد شد. بااین‌حال، سران این رژیم و پادوهای رسانه‌ای آنان، در تلاش‌اند تا با بزرگنمایی مواضع مخالف خود، در مقابل سیاست‌های مشوقانه خفیفی که مذاکره‌کنندگان غربی به ایران پیشنهاد می‌دهند، طرف ایرانی را به سمت مشوق‌های گمراه‌کننده ترغیب کنند. حال چه مستنداتی در هم‌صدایی آمریکا و سران رژیم صهیونیستی وجود دارد.

"عاموس یادلین" رئیس سابق سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل، در 23 آوریل 2014 (3 اردیبهشت 1393) در روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارنوت" اذعان کرد که اختلافات آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران، بیشتر رسانه‌ای و تبلیغاتی است و آن‌ها درون اتاق‌های دربسته به موضعی واحد دراین‌باره رسیده‌اند. این مقام صهیونیست همچنین می‌گوید: ما در پی آن هستیم تا با مطالبات پی‌درپی و با ظاهری مشوقانه، ایران را ترغیب کنیم تا بخش اعظم دستگاه‌های سانتریفیوژ خود را برچیند و تعداد نمادینی از ساتریفیوژهای غیر پیشرفته را باقی بگذارد.

"یوال اشتاینیتز" وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی در سخنرانی که در "بئرالسبع" صورت گرفت، گفت: اسرائیل بر روند مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 نفوذ دارد. وی همچنین افزود: در صورت عدم حصول توافق میان ایران و کشورهای 1+5 تا ضرب‌الاجل 20 جولای (29 تیر) این تاریخ می‌تواند تا چند ماه دیگر تمدید شود. اشتاینیتز در این سخنرانی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه اسرائیل، یکی از اعضای شرکت‌کننده در این مذاکرات نیست، ولیکن هرروز با نمایندگان کشورهای 1+5 تعامل می‌کند و کاملاً بر روند مذاکرات نفوذ دارد.

در تاریخ 11 ژوئن 2014، "هاآرتص" اعلام کرد که یک مقام ارشد اسرائیلی از وجود توافقی میان تل آویو و واشنگتن در موضوع هسته‌ای خبر داده است. به گفته این مقام اسرائیلی، آمریکا متعهد شده است که پیش از اعلام تصمیم نهایی خود در خصوص نتایج مذاکرات، اطلاعات دقیق و کاملی را به سران اسرائیل منتقل کرده و سران این رژیم را از تمام جزییات تصمیم نهایی آگاه کند. "وندی شرمن"، سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گروه 1+5، فردی است که وظیفه اطلاع‌رسانی به مقامات اسرائیلی را بر عهده دارد.

پایگاه خبری "المانیتور" در گزارشی که در اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری منتشر شد نوشت: اسرائیل همواره درزمینهٔ مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 خود را به‌عنوان یک کارشناس خارجی نشان می‌دهد. اسرائیل و قدرت‌های جهانی همواره درباره این مسئله، رایزنی‌های فشرده‌ای را باهم انجام می‌دهند. مسئله‌ای که نیاز اولیه پنهان‌کاری و احتیاط است. یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی در گفتگو با این پایگاه خبری می‌گوید: اجازه دادن به ایران برای غنی‌سازی محدود که جلوی دستیابی این کشور به سلاح اتمی را بگیرد، مهم‌ترین بخش بازی است که مأموریت حقیقی قدرت‌های جهانی در مذاکرات با ایران محسوب می‌شود.

رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری در پانزدهم اسفندماه 1392 در خصوص ترفندهای دشمن در مواجهه با جمهوری اسلامی فرمودند: "یک واقعیت دیگری که نباید غفلت کرد، دشمنی دشمنان ما است. از دشمنی دشمن نباید غفلت کرد. به قول سعدی: «دشمن چون از همه حیلتی فرومانَد، سلسلهٔ دوستی بجنبانَد»، آنگاه در دوستی کاری کند که هیچ دشمنی نکرده باشد؛ این را نباید فراموش کنیم؛ این واقعیتی است؛ دشمن ما هستند، دشمن اسلام‌اند، دشمن استقلال ملی ما هستند و دشمن ملت ما هستند به خاطر این خصوصیات؛ بله، اگر چنانچه این ملت از انقلاب دست برمی‌داشت، از اسلام دست برمی‌داشت، خودش را تسلیم متجاوز و متعدی می‌کرد، از ملت ما خیلی هم راضی بودند، خیلی هم تعریف می‌کردند، اما با ملت بدند به خاطر این. قَد بَدَتِ البَغضآءُ مِن اَفواهِهِم؛ حرف‌هایی هم که می‌زنند، نشان می‌دهد که چقدر این بغض و دشمنی عمیق است. وَ ما تُخفی صُدورُهُم اَکبَر؛ آن مقداری که میگویند بخشی از آن دشمنی‌ها است که این‌ها بر زبان می‌آورند، والا آنچه که در دل‌های آن‌ها است به‌مراتب بیشتر است؛ این هم یک واقعیتی است که نباید از یاد برد و نباید فراموش کرد".

و مخلص کلام اینکه، دشمنی دشمنان ملت مسلمان ایران هیچ‌گاه پایان نمی‌یابد. روزی با ترفند "چماق و هویچ" و استراتژی "پلیس خوب، پلیس بد" وارد صحنه می‌شوند و روزی نیز از توهم "تمام گزینه‌های روی میز" سخن می‌گویند و دراین‌بین، بعضی، دشمن را بزک می‌کنند تا دوست را به امتیاز بیشتر دادن ترغیب و چه‌بسا وادار کنند. و صدالبته چنین امر ناصواب و نا ثوابی، فقط هم‌صدایی با دشمن نیست، بلکه فراتر از هم‌صدایی و در حقیقت، همراهی و همدلی با استکبار جهانی است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن