دیدبان

توضیحات رئیس مجمع واردات درباره افزایش واردات

توضیحات رئیس مجمع واردات درباره افزایش واردات

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، محمد حسین برخوردار، در مورد دلایل افزایش واردات که روز گذشته گمرک آمار آن را اعلام کرد گفت: افزایش میزان واردات در سومین ماه سال موضوع طبیعی و قابل پیش بینی بود، چرا که در سه ماهه نخست سال گذشته، عوامل مختلفی نظیر فشار تحریم‌های خارجی، ناهماهنگی‌های درون بخشی در حوزه تجارت خارجی، محدودیت در واردات گروه‌های مختلف کالایی، نوسانات نرخ ارز، نگرانی بابت کاهش ارزش پول ملی، غبار آلود بودن فضای تجارت و همچنین انتخابات ریاست جمهوری موجب شد که حجم واردات در کشور به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: در واقع کاهش واردات در سال ۹۱ و ۹۲ ریشه در کاهش نیاز کشور و یا خودکفایی در تولید محصولات نداشت که بخواهد استمرار پیدا کند، بلکه عوامل ثانویه و محدود کننده زمینه ساز آن شده بود.
رئیس مجمع واردات بااشاره به جریان دیپلماسی اقتصادی دولت و در پیش گرفتن رویکرد تسهیل تجارت گفت: کاملاً قابل پیش بینی بود که واردات کشور بین ۲۵ تا ۳۵ درصد از نظر ارزش دلاری افزایش پیدا کند.
به گفته برخوردار افزایش واردات فقط در خصوص کالاهای مصرفی اتفاق نیفتاده است که بخواهد نگران کننده باشد بلکه افزایش واردات را می‌توان به جهت بهبود نسبی وضعیت صنایع تولیدی کشور و افزایش تقاضا برای واردات مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای نیز دانست و در صورت کاهش نرخ تورم و بهبود وضعیت اشتغال، مسلما در ماه‌های بعد تقاضا برای واردات افزایش پیدا خواهد کرد.
روز گذشته گمرک طبق آمار رسمی حجم تجارت خارجی کشور را در ۳ ماه گذشته ۲۴ میلیارد و ۴۵ هزار دلار اعلام کرد که ۱۱ میلیارد و ۸۵۹ هزار دلار مربوط به بخش صادرات و ۱۲ میلیارد و ۳۸۶ هزار دلار مربوط به واردات بود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن