دیدبان

آشنایی با افسردگی گذرا

آشنایی با افسردگی گذرا

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، مظفر روحانی با بیان افسردگی گذرا به عنوان یکی از انواع افسردگی اظهار داشت: چنانچه فردی هر ماه حداقل سه روز تا یک هفته دچار علائم افسردگی شدید شود به افسردگی گذرا مبتلا است. در واقع فرد 12 ماه پشت سر هم به افسردگی مبتلا است که حدود یک هفته از هر ماه را شامل می‌شود.

وی افزود:‌ مبتلایان به افسردگی گذرا در مدت ابتلا بسیار آشفته می‌شوند و علائم افسردگی شدید مانند بی‌قراری،‌گریه، بدخلقی، تحریک‌‌پذیری، عدم تمرکز، کاهش خواب و اشتها را نشان می‌دهند.

این روانپزشک گفت: این اختلال را باید از نشانگان پیش از قاعدگی تفکیک کرد چرا که این اختلال نیز هر ماه اتفاق می‌افتد. تشخیص افتراقی اختلال افسردگی گذرا با نشانگان پیش از قاعدگی با توجه به علائم آنها است.

وی ادامه داد: فردی که به افسردگی گذرا مبتلا است، معمولاً کاهش خواب و خوراک را نشان می‌دهد و نسبت به خود، آینده و دیگران افکار منفی دارد. همچنین قوای جسمانی‌ فرد کم می‌شود و بی‌حوصله و بی‌انگیزه است.

رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا اظهار داشت: مبتلایان به افسردگی گذرا دچار افت شدید عملکرد شغلی و اجتماعی می‌شوند، مثلاً چنانچه فردی خانه‌دار است، نمی‌تواند امور خانه را انجام دهد و کج‌خلقی و بی‌انگیزگی او به شکایت همسر و فرزندانش منجر می‌شود. اطرافیان معمولاً مبتلایان به افسردگی گذرا را با عناوینی مانند «دمدمی» و «کج‌خلق» می‌خوانند و رفتار آنها را غیر قابل پیش‌بینی می‌دانند.

وی با بیان دارودرمانی به عنوان خط اول درمان این اختلال گفت: مبتلایان نیاز به درمان دارویی دارند اما در کنار دارودرمانی می‌توان از روان‌درمانی به ویژه روان‌درمانی شناختی نیز در جهت بهبود این افراد استفاده کرد.

روحانی افزود: شیوع انواع افسردگی در زنان دو برابر مردان است. درباره علل این اختلال می‌توان به ژنتیک اشاره کرد. چنانچه فردی موقعیتی استرس‌زا مانند بیماری، حوادث طبیعی، شغلی و تحصیلی را پشت سر بگذارد فشار ناشی از آن می‌تواند او را دچار افسردگی گذرا کند.

این متخصص حوزه بهداشت روان بیان احساسات را یکی از راهکارهای روان‌درمانی اختلال افسردگی گذرا دانست و گفت: هر فردی نیاز دارد به بیان احساساتش بپردازد متأسفانه برخی بر این باورند که افراد به ویژه مردان نباید احساسات خود را بیان کنند در حالی که بیان احساسات می‌تواند به تخلیه روانی فرد منجر شود. همچنین به دلیل اینکه مبتلایان به افسردگی گذرا افکار منفی نسبت به خود و دیگران و آینده دارند بهتر است خوبی‌ها و نکات مثبت ارتباطی خود را در ذهن مرور کنند و  روزهای خوش گذشته را به یاد آورند.

وی افزود: بهتر است افراد برای جبران اشتباهات به خود و دیگران فرصت دهند و با ایجاد سرگرمی اوقات خوشی را برای خود فراهم کنند.

روحانی خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی روزانه موثر می‌تواند اوقات فرد را پر کند تا به جای افکار منفی و بیهوده به کارهای مثبت و سازنده بپردازد بنابراین توصیه می‌شود افراد در برنامه‌ریزی روزانه خود از تنوع و برنامه‌های جذاب و سرگرم کننده استفاده کنند.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران