دیدبان

بستری و درمان برای کودکان کار مجانی می شود

بستری و درمان برای کودکان کار مجانی می شود

به گزارش دیدبان به نقل از مشرق ، حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، که شب گذشته در حاشیه مراسم جشن کارنامه جمعیت خیریه امام علی(ع) در سالن همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: در مورد کودکان کار حقیقت این است که اینها قبلاً نبودند، در گذشته ما سر چهارراه فرد نابینا یا کم بینا می‌دیدیم اما کودکان که در سنین پایین در خیابان باشند، محصول 20 سال اخیر است.
وی ادامه داد: متأسفانه کودکان کار واقعیتی هستند که حتی اگر نخواهیم آنها را ببینیم، وجود دارند و مردم آنها در خیابان می‌بینند. اینها محصول سیاستهای غلط دولتها و مجلس‌ها هستند. دولت وظیفه دارد به این کودکان کمک کند اما همه انتظار دارند، همه کار را دولت انجام دهد، البته دولت فعلی واقعاً گرفتار مشکلات زیادی است و اگر خیلی هنر کند نگذارد تعداد این کودکان بیشتر شود باید مردم و انسانهای خیر هم وارد این عرصه شوند.
وزیر بهداشت افزود: باید جمعیتهای مردمی از دانشجویان، فرهیختگان و افراد خیر به میدان بیایند و کودکان کار را شناسایی کنند، من فکر می‌کنم اهمیت رسیدگی به این کودکان کمتر از ایتام نیست.
وی گفت: برخی از این کودکان از زمان تولد معتاد به دنیا می‌آیند، برخی از آنها از ابتدای صبح تا نیمه های شب مجبور هستند در خیابان دنبال کار بگردند، بسیاری از ‌آنها در معرض انواع آسیبهای اجتماعی هستند، اکثر آنها سوء تغذیه دارند و همه آنها محتاج کمک هستند.
هاشمی افزود:‌ متأسفانه ما حتی آمار درستی از کودکان کار نداریم. باید وزارت کار و سازمان بهزیستی برای ساماندهی این کودکان بیش از گذشته وارد عمل شوند تا بتوانیم بر اساس تعهد برازیلیا که ایران هم آن را امضا کرده است تا سال 2016 کل این بلیه را از کشور جمع کنیم.
وزیر بهداشت به خبرنگار فارس گفت: زندگی برخی از این کودکان وقتی آدم پای صحبتشان می‌نشیند واقعاً دردناک است. من در این جلسه طی سخنرانی اعلام کردم که وزارت بهداشت و دولت 95 درصد هزینه بستری کودکان کار و خانواده آنها را با معرفی انجمن ها و جمعیت های معتبر در بیمارستانهای دولتی تقبل می‌کند و حتی اگر باز هم نیازمند بودند می‌توانند به مددکاری بیمارستان مراجعه کنند تا 100 درصد هزینه بستری آنها را دولت پرداخت کند.
وی ادامه داد:‌ متأسفانه در گذشته برخی بیمارستانها این کودکان را که برخی از آنها معتاد هستند، پذیرش نمی‌کردند، به زودی در هر استان یک بیمارستان معین کودکان کار معرفی می‌شود که همه این کودکان و خانواده‌های آنها را موظف است پذیرش کند.
هاشمی گفت:‌ مشکل دیگر این است که برخی از این کودکان چون شناسنامه ندارند، واکسیناسیون هم نشده‌اند که این مشکل نیز در شبکه بهداشتی کشور حل می‌شود، این حداقل کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم.
وزیر بهداشت افزود: ما باید از توان همه دانشگاههای علوم پزشکی و انجمن های غیر دولتی برای کمک به کودکان کار استفاده کنیم. ضمن اینکه من به کودکان کار قول دادم که در هیئت دولت و حتی مجلس صدای آنها باشم و حتی اگر نتوانیم کاری کنیم، حداقل ذکر مصیبت کنیم.
وی ادامه داد:‌ این کودکان گناهی ندارند. از کجا معلوم که گناهش به گردن ما نباشد. چون این کودکان به اختیار خودشان که به این دنیا نیامده‌اند، اما از زمان تولد در خانواده‌ای به دنیا می‌آیند که دچار فقر و محرومیت و آلودگیست.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن