دیدبان

نظرات مراجع و علما پیرامون اجتهاد حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

نظرات مراجع و علما پیرامون اجتهاد حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

دیدبان: تعدادی از مراجع و مجتهدین که آشنایی نزدیکی با آیت الله خامنه ای داشتند، و برخی که در جلسات فقهی ایشان حضور داشتند درباره اجتهاد ایشان نامه هایی برای اطلاع عموم نوشتند، که ذکر آنها خالی از لطف نیست.

حضرت آیت الله حاج شیخ علی مشکینی (ره)

بسم الله الرحمن الرحیم 

بعد الحمد لله و الصلاة و السلام علی رسوله و آله

توضیح اینکه حضرت مستطاب آیت الله حاج سید علی خامنه ای «مدظله العالی» واجد مقام فقاهت و اجتهاد و قدرت استنباط احکام شرعیه که تصدی مقام معظم رهبری بدان نیازمند است می باشند، چنانچه معظّم له حائز سایر شرایط ولایت امت و رهبری جامعه مسلمین نیز بنحو اوفی می باشند و این امر را خبرگان محترم رهبری از روی درایت و اطلاع خود و استفاده از بیانات و تأییدات رهبر عظیم الشأن راحل امام خمینی قدس الله سره در مواقع متعدده تأیید و تصویب نموده اند و لذا برای همه مسلمین جهان اعم از سنی و شیعه و بویژه روحانیت محترم و علماء عظام فریقین ایدهم الله تعالی، و بر همه کسانیکه علاقه بدوام انقلاب اسلامی ایران و نفوذ و گسترش اسلام در جهان دارند و طالب امتثال اقیموا الدین و لاتتفرقوا هستند و میل به تحقق لیظهره علی الدین کله دارند واجب مؤکد شرعی و عقلی است معظّم له را بفقاهت و ولایت امر مسلمین بشناسند و بپذیرند توفیق همه پیروان قرآن مجید و مصلین الی القبله را از حضرت حق جل و علا خواستارم .

والسلام علینا و علی عباد الله الصالحین 1369/5/15

علی مشکینی  14/1/1411

حضرت آیة الله حاج شیخ محمّد فاضل لنکرانی (ره)

بسمه تعالی 

در مورد مقام معظم رهبری حضرت آیة الله خامنه ای دامت برکاته اشعار می دارد که مقام شامخ علمی و اجتهاد و فقاهت معظّم له جای هیچگونه تردید نیست اینجانب با توجه به سابقه آشنائی دیرین با ایشان و اطلاع از مراتب تحصیلی اذعان به اجتهاد بنحو اطلاق وی دارم علاوه اشاره و بلکه تصریح امام عظیم الشأن قدس سره الشریف در موارد متعدد به صلاحیت و شایستگی رهبری ایشان دلیل عمده بر مقام اجتهاد معظّم له می باشد.

قم حوزه علمیه محمّد فاضل

7 محرم الحرام 1411 ه.ق - 1369/5/8

حضرت آیة الله حاج شیخ عبدالله جوادی آملی

بسمه تعالی شأنه العزیز

اجتهاد و عدالت آیة الله جناب آقای حاج سید علی خامنه ای دامت برکاته مورد تأیید می باشد. لازم است امت اسلامی ایدهم الله در تقویت رهبری معظّم له در بذل نفس و نفیس در هیچگونه نثار و ایثار دریغ نفرمایند، لتکون کلمه الله هی العلیاء، والسلام علی من اتبع الهدی .

جوادی آملی

3 ذیحجه الحرام 1410 - 1369/5/1

حضرت آیة الله حاج شیخ محمّد یزدی

بسمه تعالی 

حضرت آیة الله حاج سید علی خامنه ای رهبر انقلاب و جمهوری اسلامی ایران « دام ظله الشریف » فقیهی والامقام و مجتهدی عالی رتبه هستند که بر علوم مؤثر در استنباط، تسلطی در حد بسیار بالا دارند زائد بر لغت و ادبیات و اصول و حدیث و تفسیر، حتی در رجال و درایه که در استحکام فتوی نقشی بسزا دارد، خود استاد و عالمی هستند و در استنباط و ردّ فروع بر اصول و فتوی مبانی محکمی دارند و در مسائل مستحدث و جدید مورد نیاز جامعه اسلامی با اطلاعات وسیع و نظرات دقیق فتاوای جالبی دارند. همین مزایا و دیگر فضائل علمی و اخلاقی ایشان ملاک انتخاب فقهای محترم و مجتهدشناسان اعضای محترم مجلس خبرگان بوده است. خداوندا تو شاهدی اگر ایشان در سمت و مقام و مسؤولیت سنگینی که به عهده دارند نبودند، من به عنوان یک طلبه کوچک با اطلاع محدود خود همین شهادت را می دادم  .

حضرت آیة الله حاج شیخ محمّد مؤمن

بسمه تعالی 

هنگام رأی گیری در مجلس خبرگان برای رهبری حضرت آیة الله خامنه ای دامت برکاته اجتهاد معظّم له با قیام بینه شرعیه نزد این جانب ثابت بود ولی بعداً بواسطه حضور در جلسات مباحثه فقهی شخصاً به اجتهاد ایشان پی بردم و اکنون شهادت میدهم که معظّم له مجتهدی عادل و جامع الشرایط می باشد .

محمّد مؤمن

12محرم الحرام / 1411 - 1369/5/13

شیخ یوسف صانعی

بسمه تعالی 

اجتهاد حضرت آیةالله خامنه ای مد ظله العالی ثبوتاً و اثباتاً نیاز به نظر دادن نداشته و ندارد و نه تنها مجتهد مسلّم می باشد بلکه فقیه جامع الشرائط واجب الاتّباع است امید آنکه سایه اش بر سر مسلمین مستدام  .

یوسف صانعی

4 صفر 1411 - 1369/6/4

حضرت آیت الله سید محمود هاشمی

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته .

خداوند بر پاداش ما و شما در مصیبت امت اسلام در از دست دادن مرجع دیگری از مراجع بزرگ و آیت دیگری از آیات تابان خداوند در زمین، آیة الله العظمی اراکی(قدس سره) بیفزاید. به راستی او نمونه تقوی، علم و عمل، شایسته و الگوی همه پویندگان راه رادمردان، علمای گذشته و مراجع پیشین (قدس سرهم) بود. از خداوند پاک و متعال می خواهیم که همه آنها را مشمول رحمت گسترده خویش گردانیده و با پیامبران و امامان پاک، که بهترین درودها بر آنان باد، محشور فرماید و همه ما را در پیمودن راه استوار و اقتدا به روش شایسته آنها و تکمیل حرکت پیروزشان، بدانگونه که خدا و پیامبرش و مومنان دوست دارند، موفق بدارد .

اما درباره پرسش شما در مورد مرجعیت رهبر بزرگوارمان ولی امر مسلمین آیة الله سید علی خامنه ای (حفظه الله تعالی و ادام ظلاله علی رؤوس الامه) پیش تر در تلگرافی به خود آن جناب به هنگام فوت مرجع بزرگ مرحوم آیة الله العظمی گلپایگانی (قدس سره) اشاره کرده و بر عواملی که این امر را به عنوان مصلحت اسلام و مسلمین اثبات می نماید، تاکید نموده ایم. زیرا که در آن هم وحدت کلمه و هم سرافرازی پرچم حق و هدایت و هم شکست نیرنگ دشمنان و کافران است. از خداوند پاک و متعال می خواهیم که بر عمر شریفشان افزوده و امت اسلام را از رهبری بالنده و مرجعیت شایسته ایشان تا ظهور بقیة الله اعظم امام زمان ما، که جان هایمان فدایش باد، بهره مند گرداند. سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما و همه برادران مومن و بندگان شایسته او.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن