دیدبان
حجت الاسلام شهرستانی:

فتوای آیت‌الله سیستانی بغداد را نجات داد

فتوای آیت‌الله سیستانی بغداد را نجات داد

به گزارش دیدبان به نقل از مهر، حمید چیتچیان، وزیر نیرو صبح پنج شنبه با حضور در شهر قم، دیدار با مراجع تقلید را با ملاقاتی با نماینده آیت‌الله سیستانی در قم آغاز کرد.

در این ملاقات که در موسسه آل البیت انجام شد، چیتچیان و حجت الاسلام سید جواد شهرستانی درباره مسائل روز عراق صحبت کردند.

نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران با اشاره به مسائل عراق و مشکلاتی که داعش برای این کشور به وجود آورده اظهار داشت: آیت‌الله سیستانی به شدت نگران این وضعیت هستند چراکه این فتنه پیچیده است و اوضاع آنگونه که به نظر می‌رسد نیست.

وی با اشاره به صادر شدن فتوای جهاد با داعش توسط آیت‌الله سیستانی خاطر نشان کرد: فتوای آیت‌الله سیستانی اگر 48 ساعت دیرتر اعلام می شد، بغداد سقوط کرده بود.

حجت الاسلام شهرستانی، استقبال مردم از این فتوا را عجیب توصیف کرد و گفت: این فتوا معادلات را در اوضاع کنونی عراق تغییر داده است.

وی افزود: مردم استقبالی با عشق و اشتیاق از این فتوا داشتند اما این نیروهای مردمی باید ساماندهی شوند تا بتوانند کاری از پیش ببرند.

نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران اضافه کرد: نقش آیت‌الله سیستانی در این فتنه شبیه نقشی بود که امام خمینی(ره) در اوایل انقلاب ایفا و مردم را برای دفاع از دین و کشور بسیج کرد.

وی گفت: مسئله داعش مطلبی نبود که بتواند ملت عراق را دچار مشکل کند چرا که آنان از نظر عده و تجهیزات دچار ضعف بودند اما خیانت برخی از ارتشیان و همراهی گروهی از مردم این گروه افراطی را با مشکل‌ روبرو کرد.  

حجت الاسلام شهرستانی با اشاره به اینکه علمایی که علیه شیعه فتوا داده و مسلمانان را گمراه می‌کنند کار را بسیار مشکل کرده‌اند افزود: با این حال دیشب به ما خبر رسید که جاده سامرا به بغداد پاکسازی شده و شرایط بهتری به وجود آمده است.

استفاده از مشوق‌های اقتصادی برای کنترل مصرف آب

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به صحبت‌های وزیر نیرو درباره مشکلات خشکسالی و ضرورت مدیریت مصرف گفت: مسئله آب جزو مسائل اصلی هم در عراق و هم در ایران است که مشکلاتی ایجاد کرده است.  

نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران تصریح کرد: استفاده از آب شرب برای شستشو یکی از معضلات این حوزه است. این آب با هزینه بسیار به دست می‌آید و نباید برای استحمام یا شستن خودرو به کار رود.

وی با تأکید بر اینکه باید مردم را آگاه کرد افزود: علما، رسانه‌ها، شخصیت‌ها و تمام نهادهای اثرگذار در این زمینه وظیفه دارند.

حجت الاسلام شهرستانی اضافه کردن پلکانی قیمت را موجب کنترل مصرف دانست و ابراز داشت: در مجموع سیاست‌های تشویقی در این حوزه بهتر جواب می‌دهد.  

وی گفت: باید اطلاع‌رسانی به مردم شود تا بدانند آب چقدر ارزشمند است. استفاده از ابزار اقتصادی باید با فرهنگ‌سازی همراه شود.

نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران اضافه کرد: ما به سهم خودمان اقداماتی برای فرهنگ‌سازی انجام داده‌ایم و به این روند ادامه خواهیم داد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن