دیدبان

تبدیل بحران زاینده رود به فاجعه ملی

تبدیل  بحران زاینده رود به فاجعه ملی

به گزارش دیدبان به نقل از ایمنا ، دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد با بیان این مطلب گفت:اکنون تنها ۳۰ درصد خشکی رودخانه زاینده رود به دلیل خشکسالی است؛ متاسفانه طوماری که شیخ بهایی درگذشته دوراندیشی کرده و آن را تدوین نموده و حق آبه ها را تنظیم کرده، نادیده گرفته شده است.
وی با بیان اینکه برای اصفهانی ها بسیار سخت و دشوار است که بی آبی زاینده رود را تحمل کنند، عنوان کرد: بر اساس نظرسنجی های انجام شده درخواست۹۸ درصد از شهروندان اصفهانی جاری شدن آب در رودخانه زاینده رود بوده است .
نظرسنجی های انجام شده درخواست۹۸ درصد از شهروندان اصفهانی جاری شدن آب در رودخانه زاینده رود بوده است وتمدن اصفهان براساس رودخانه زاینده رود شکل گرفته است و اکوسیستم منطقه مرکزی کشور به این رودخانه وابسته است.
دکتر سقائیان نژاد با اشاره به این که بحران رودخانه زاینده رود فقط یک بحران شهری درمحدوده شهر اصفهان نیست بلکه شهرها و روستاهای بسیاری درطول مسیر از زردکوه تا تالاب گاوخونی را دچار بحران کرده است، عنوان کرد: با مراجعه به تاریخ و براساس طومارشیخ بهایی آب رودخانه به سی و سه سهم تقسیم، که چهار سهم آن متعلق به شهر اصفهان می باشد.
شهردار اصفهان با بیان اینکه درگذشته مدیریت یکپارچه و واحد از سرچشمه تا تالاب بر این رودخانه حاکم بوده است، تصریح کرد: آنچه به عنوان یک بحران درآمده حاصل دو بخش طبیعی و انسانی است که سهم هر کدام باید به درستی مورد بررسی قرارگیرد.
” آبی این عرصه بزرگ فضای سبز۳ مترمکعب درثانیه است که درحال حاضر برای نگهداری این فضای سبز دو هزار لیتر درثانیه کسری آب وجود دارد “
به گفته وی همه از این نعمت الهی به گونه ای بهره مند شده اند
به جز کشاورزان و حق آبه داران اصلی به خصوص درشرق اصفهان که زمین های حاصل خیز آنان روز به روز به کویر تبدیل و حیات شهر اصفهان نیز به مخاطره افتاده است.
شهردار اصفهان با تاکید براینکه امروز جلوگیری از برداشت های بی رویه و غیر اصولی ضرورتی غیر قابل اجتناب است، عنوان کرد: علت خشکی رودخانه زاینده رود، تالاب بین المللی گاوخونی و از بین رفتن اکوسیستم منطقه، نبود یک مدیریت واحد در بخش آب است و در این مدت مدیریت واحدی بر زاینده رود و تقسیم آب آن اعمال نشده و در بودجه کلان و توزیع آنها نیز مدیریت یکپارچه ای برای مسایل مختلف استان وجود نداشته است.
دکتر سقائیان نژاد پیگیری عدم تخصیص های جدید در وزارت خانه های نیرو و صنعت به واسطه توسعه، حمایت و ایجاد صنایع مصرف کننده و جلوگیری از برداشت های بی رویه و پمپاژ دربالادست را از دیگر اولویت اجرایی درجهت پایداری رودخانه زاینده رود دانست و بیان آبیاری فضای سبز وسیع ناژوان در روزهای تابستان یکی از نگرانی های مدیریت شهر اصفهان است و در شرایطی که تامین آب برای ناژوان حیاتی است، این منطقه دچار مرگ تدریجی شده است “
کرد: طرح های توطعه جدید درحوزه زاینده رود منجر به افزایش جمعیت، گسترش شهرها، تغییرکاربری اراضی حوزه و از بین رفتن زمین های کشاورزی و غیره می شود، که نباید تصویب گردد.
شهردار اصفهان تاکیدکرد: این نکته را باید در نظرگرفت که کمبود آب و خشکی زاینده رود جدی است و در صورت ادامه این شرایط، بحران زاینده رود به یک فاجعه ملی تبدیل خواهد شد.
شهردار اصفهان بر تاثیر کم آبی بر فضای سبز ۵ هزار و ۲۰۰ هکتاراصفهان اشاره کرد وگفت: نیاز آبی این عرصه بزرگ فضای سبز۳ مترمکعب درثانیه است که درحال حاضر برای نگهداری این فضای سبز دو هزار لیتر درثانیه کسری آب وجود دارد.
دکترسقائیان نژاد اضافه کرد: کسری آب به دلیل پایین رفتن سطح آب های زیر زمینی، قطع شدن روان آب رودخانه زاینده رود و خشک شدن۷۰ درصد از چاه های منطقه ناژوان در غرب اصفهان است.
شهردار اصفهان عنوان کرد: پس از خشکی زاینده رود، آب چاه ها نیز دیگر پاسخگوی فضای سبز وسیع ناژوان باغ شهر اصفهان نیست.
به گفته وی آبیاری فضای سبز وسیع ناژوان در روزهای تابستان یکی از نگرانی های مدیریت شهر اصفهان است و در شرایطی که تامین آب برای ناژوان حیاتی است، این منطقه دچار مرگ تدریجی شده است و مسوولین باید به حساسیت موضوع توجه داشته باشند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن