دیدبان

سخنان رحمانی فضلی در جلسه امروز مجلس

سخنان رحمانی فضلی در جلسه امروز مجلس

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان برای پاسخگویی به سؤال علی مطهری نماینده تهران و حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در خانه ملت در مورد عفاف و حجاب، حضور یافت.
وی با بیان اینکه در وزارت کشور با توجه به فرصت زمانی موجود و آغاز فعالیت‌ها تلاش کردیم تا مجموعه قوانین مربوط به این حوزه را احصا کنیم، تصریح کرد: مجموعه قوانینی که مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی و مقررات مصوب از سوی ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی، مجموعه قوانینی است که در این حوزه موجود است.
وزیر کشور با بیان اینکه در قانون عفاف و حجاب ۲۲ دستگاه دارای مسئولیت هستند، خاطرنشان کرد: وزارت کشور یکی از این دستگاه‌هاست که علاوه بر برعهده داشتن برخی از این مسئولیت‌ها، بخش هماهنگی و پیگیری نیز برعهده این وزارتخانه است.
وی عفاف و حجاب را یکی از اولویت‌های وزارتخانه متبوعش دانست و خاطرنشان کرد: مسائل فرهنگی، پیچیده، چند وجهی و دارای علل مختلف و متنوع است، به همین دلیل اگر تصور کنیم می‌توان در مدت کوتاهی این مسئله به شرایط مطلوب برسد، درست نیاندیشیده‌ایم، زیرا این اقدام امکان‌پذیر نیست.
رحمانی فضلی با بیان اینکه پرداختن به عفاف و حجاب مستلزم هماهنگی و همکاری ۲۱ نهادی است که در قانون وظایفی برای آنها نوشته شده است تصریح کرد: در قانون عفاف و حجاب برای تمامی دستگاه‌های اجرایی وظایفی تعیین شده است اما متأسفانه در قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که من در جلسه کمیسیون فرهنگی نیز بدان اشاره کردم.
رحمانی فضلی نبود آیین‌نامه اجرایی برای دستورالعمل مربوط به قانون عفاف و حجاب را اشکال عمده این قانون ارزیابی کرد و گفت: منابعی برای اجرای این قانون دیده نشده است، منابعی در این زمینه در اختیار وزارت کشور نیست و منابعی در اختیار سایر دستگاه‌ها نیز قرار نگرفته است به همین دلیل هر زمان این مسئله را پیگیری می‌کنیم دستگاه‌ها بحث نبود منابع را مطرح می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۱ با تلاش‌های کمیسیون فرهنگی مجلس ۱۵ میلیارد تومان اعتبارات برای این موضوع در نظر گرفته شد تصریح کرد: قرار بود این اعتبارات از منابع قرآنی تخصیص یابد که متأسفانه این اقدام صورت نگرفت؛ در سال ۹۲ نیز منابعی در این راستا تخصیص داده نشد و در سال ۹۳ هم مبلغ در نظر گرفته شده محقق نشد.
وزیر کشور مشکل دوم پیش‌رو برای اجرای قانون عفاف و حجاب را عدم ضمانت اجرایی دانست و خاطرنشان کرد: ما وقتی می‌توانیم یک موضوع را پیگیری کنیم که اگر در آن انحرافی ایجاد شد ضمانت اجرایی برای دستگاه‌های ناظر وجود داشته باشد تا آنها بتوانند با آن ضمانت دستگاه‌های مربوطه را موظف به اجرای قانون کنند.
رحمانی فضلی اضافه کرد: در کل این قانون توصیه‌های اخلاقی، معنوی و ارزشی وجود دارد اما هیچ ضمانت اجرایی برای آن نمی‌بینیم، به همین دلیل اگر دستگاهی به وظیفه خود عمل نکرد باید این سؤال را پرسید که ما چه کنیم. البته این موضوع نه فقط در زمان وزارت بنده بلکه در دوره‌های پیشین نیز مطرح بود.
وی با بیان اینکه ما اقداماتی را به صورت مستمر در حوزه عفاف و حجاب انجام داده‌ایم تصریح کرد: ابلاغ دستورالعمل عفاف و حجاب در سازمانهای دولتی و ایجاد کانون تشکل‌های غیردولتی فعال در عرصه حجاب و عفاف برای توسعه حرکت‌های معنوی و تقویت آنها از جمله اقدامات وزارت کشور در این راستا بود.
رحمانی فضلی تشکیل کمیته لباس مشاغل جهت طراحی نوع پوشش مناسب در محیط‌های اداری، ترویج عفاف و حجاب در محیط‌های فرودگاهی، تهیه فهرست مناسبت‌ها برای ترویج عفاف و حجاب و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای و همچنین پاساژها و ابلاغ دستورالعمل آن به مسئولان فروشگاه‌ها و پاساژها را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه در زمینه عفاف و حجاب برشمرد.
وزیر کشور ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در خوابگاه دانشجویی با همکاری وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد را دیگر برنامه این وزارتخانه در زمینه ترویج عفاف و حجاب دانست و گفت: برای هر یک از مواردی که بنده اعلام کردم بازرس ویژه تعیین شده که آن بازرس گزارش‌های دقیقی را تهیه می‌کند و در نهایت ما با توجه به آن گزارش‌ها اگر تخلفی باشد نسبت به آن تذکر می‌دهیم.
وی اضافه کرد: دستورالعمل برای پوشش دانشجویی در محیط‌های دانشگاهی، حمایت از اجرای طرح پیک مهر، حمایت از اجرای طرح نظارت و ارشاد همگانی، حمایت از طرح‌های مطالعاتی و همچنین طرح ساماندهی آرایشگاه‌ها و حمایت از مد و لباس ایرانی از دیگر برنامه‌هایی است که ما در زمینه عفاف و حجاب دنبال می‌کنیم.
وزیر کشور با بیان اینکه شورای اجتماعی وزارت کشور ۲۴ عنوان برنامه را در دستور کار داشته است تصریح کرد: وزارت کشور تلاش کرده تا در این زمینه اقدامات لازم را اجرایی و دنبال کند.
وی ادامه داد: یکی از دغدغه نمایندگان مجلس و مردم در فصل تابستان استفاده از سواحل دریاهاست که در این زمینه کارگروه‌های لازم تشکیل شد تا مباحث در آن بررسی شود. نسبت به سال قبل موفقیت‌های بهتری در این زمینه هم برای حفظ عفاف و حجاب و هم نجات مسافران انجام شد.
رحمانی فضلی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۹ نفر غرق شده در سواحل دریا داشتیم تصریح کرد: این رقم امسال به ۵ نفر کاهش یافته است؛ تمام تلاش خود را برای کاهش تعداد غرق شدگان به کار گرفته‌ایم که امیدواریم رقم ۲۷۰ نفری سال گذشته، امسال کاهش یابد.
وی در ادامه سخنان خود به معضل اعتیاد اشاره کرد و گفت: در بحث مواد مخدر با یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد، شاهدیم ۶ میلیون نفر به صورت مستقیم با این مسئله درگیرند که این معضل به عنوان یک آسیب فرهنگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ناهنجاری‌های جامعه دامن زده است؛ در ستاد مبارزه با مواد مخدر اقدامات مثبتی در این حوزه انجام داده‌ایم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن