دیدبان

دادستان کل کشور با محاربین اتمام حجت کرد

دادستان کل کشور با محاربین اتمام حجت کرد

به گزارش دیدبان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی قوه قضائیه ، سیدمرتضی بختیاری معاون سیاسی-امنیتی دادستان کل کشور  در پاسخ به این سوال که تاکنون دستگاه قضا چه اقداماتی را جهت تنویر افکار عمومی و مقابله با سیاه‌نمایی‌های دشمنان انقلاب انجام داده است، گفت: متاسفانه اطلاع‌رسانی در زمینه فعالیت‌های قوه قضائیه با مشکلات و خلا فراوانی همراه بوده است که اگر از سوی قوه قضائیه سامان نیابد با ورود مجموعه‌های غیر متخصص در آینده با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد.
وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی در مورد پرونده‌های مختلف قوه قضائیه و بررسی زوایای آن برای مردم بار آموزشی به همراه خواهد داشت، تاکید کرد: اطلاع‌رسانی مناسب در مورد پرونده های حقوقی شرکت‌های هرمی، نظارت بر این پرونده‌ها و مهار کردن شرکت های مجرم از جمله فعالیت‌هایی است که طرح آن برای عموم مردم بسیار پرکاربرد و آموزنده است؛ اما در مورد برخی پرونده‌های جاسوسی یا پرونده‌های نفاق تنها می‌توان به طرح کلیت آن اشاره کرد چراکه از یک سو به دلیل مسائل امنیتی و از سوی دیگر بدآموزی شیوه‌های تخلف این افراد نمی توان وارد جزئیات این پرونده‌ها شد.
معاون سیاسی-امنیتی دادستان کل کشور افزود: در مورد پرونده‌های مربوط به جعل به ویژه جعل‌هایی که به نام بالاترین مقامات کشوری صورت می گیرد باید بدون به کار بردن نام متهمین پرونده، اطلاع رسانی صورت گیرد تا ضمن حفظ شدن هویت و شخصیت متهم آگاهی مردم در چنین مواردی افزایش یابد.
وی درباره اجرای احکام قصاص و اطلاع‌رسانی مناسب در مورد آن گفت: برخی استدلال ها که برای دفاع از انجام حکم قصاص وجود دارد مرتبط با رعایت حقوق شهروندی است. قصاص از حقوق اولیای‌دم محسوب می‌شود و تنها خانواده مقتول می‌توانند تصمیم بگیرند تا طلب قصاص یا بخشش را انتخاب کنند و هیچ مقام حقوقی و قضایی در این انتخاب حق هیچ گونه دخالتی ندارد.
معاون سیاسی-امنیتی دادستان کل کشور در مورد اطلاع‌رسانی درباره سایر پرونده‌های مربوط به قصاص در کشور گفت: در این نوع از پرونده‌ها مسئولان مربوطه در مورد بخشی که مربوط به مباحث محتوایی است آمادگی کامل برای طرح و شفاف‌سازی دارند و در پرونده‌های قتل غیرعمد که خانواده متهم ملزم به پرداخت دیه است نیز مباحث حقوقی متقنی وجود دارد.
بختیاری درخصوص پرونده گروهک‌های محارب و فعالیت‌های ضد امنیتی گفت: در مورد پرونده‌های مربوط به قتل از سوی گروهک‌های محارب که فعالیت های ضد امنیتی و مخالف نظام انجام داده اند نیز به‌شدت تمام برخورد می شود و این نحوه برخورد که به صورت قانونی به اجرا درمی آید در همه جای دنیا وجود دارد.
وی با بیان اینکه در همه موارد قصاص استدلال های قوی داریم، گفت: متاسفانه نهادهای بین‌المللی با موضوع حقوق بشر سیاسی برخورد می‌کنند و در برخی کشورها مثل عربستان که سر افراد را به وحشیانه‌ترین شیوه ممکن و با شمشیر قطع می‌شود برخوردی نمی‌شود ولی در ارتباط با موضوع قصاص در جمهوری اسلامی ایران که علی‌القاعده به خواسته‌های اولیای دم انجام می‌گیرد هر اعدامی به‌سرعت سیاسی شده و این طور اطلاع رسانی می شود که آمار اجرای حکم اعدام در ایران بسیار بالاست.
معاون سیاسی-امنیتی دادستان کل کشور با بیان اینکه دولت‌های غربی از حقوق بشر در جهت تخریب رقیب استفاده ابزاری می کنند، گفت: دشمنان ما مسلط بر رسانه‌ها هستند و برخورد سیاسی دشمنان با احکام قضایی و استفاده ابزاری علیه اندیشه انقلاب و از سوی دیگر معرفی چهره‌ای خشن و خشونت‌طلب از آن اجرای کامل قوانین اسلامی را با مشکلاتی مواجه می‌سازد. با این حال در مسائلی که اجرای کامل آن ابزاری برای سوء استفاده دشمنان علیه اسلام است، برای کوتاهتر کردن زبان دشمنان اسلام از احکام ثانویه بهره می بریم.
بختیاری به نقاط قوت قوه قضائیه در ببرخورد با قاچاقچیان مواد مخدر اشاره کرد و گفت: به اعتقاد ما قانون مبارزه با مواد مخدر باید مورد تشویق سازمان‌های بین المللی قرار گیرد، چرا که در این مسیر بیش از ۳۵۰۰ نفر به مقام شهادت نائل شدند. تلاش ما دراین جهت هم قانونی، هم انسانی و در جهان بی‌نظیر بوده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن