دیدبان

وضعیت نقشه مهندسی فرهنگی در دولت

وضعیت نقشه مهندسی فرهنگی در دولت

به گزارش دیدبان به نقل از ستاد خبری سلسله همایش‌های مرزبانی فرهنگی مرتضی نبوی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دوران رهبری خود پیرامون شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی و در نهایت جنگ نرم بارها سخن گفته‌‎اند و بر آن تاکید زیادی داشته‌اند، در حقیقت باید گفت آغاز دوره رهبری ایشان نیروهای انقلاب اسلامی که گویی از جهاد اصغر که همان جنگ تحمیلی بود بازگشته‌ بودند با توطئه تهاجم فرهنگی که به تعبیری همان جهاد اکبر است روبرو شدند, در این دوره رهبر معظم انقلاب در مورد خطر مزه‌کردن چرب و شیرین دنیا زیر دندان مسئولان و حفظ روحیه انقلابی بین مسئولان تذکرات مکرری دادند.

نبوی افزود: در 10 سال اول انقلاب با فشارهای نظامی سعی کردند نظام را زمین بزنند و پس از آن تلاش کردند با تحریم و محاصره اقتصادی این کار را انجام دهند اما در نهایت به این نتیجه رسیدند برای زمین زدن انقلاب باید آن را استحاله کرد و این اتفاق به جز از مسیر جنگ نرم ممکن نیست، این همان کاری است که با شوروی انجام دادند، باید توجه کرد که انقلاب ما از بادی امر انقلابی فرهنگی بود، نه اینکه اهداف اقتصادی یا سیاسی نداشته باشد اما موضوعیت اصلی آن موضوع فرهنگ بود.

مدیرمسئول روزنامه رسالت گفت: ما هنگامی که دلایل پیروزی انقلاب را در نظریه‌های انقلاب‌های مختلف دنیا بررسی تطبیقی می‌کنیم می‌بینیم با هیچ یک از دلایلی که امثال کرین برینگتون برای انقلاب ها بیان می‌کند همخوانی ندارد، وی مواردی را ذکر می‌کند که هیچ یک در مورد دلایل انقلاب ایران صحیح نیست.

نبوی تصریح کرد: در واقع این انقلاب ذات فرهنگی دارد که هیچ یک از این افراد برای انقلاب‌ها دلایل فرهنگی برنمی‌شمردند، بر این اساس رهبر انقلاب این خطرها را مطرح می‌کنند، غربی‌ها تلاش کردند ایمان مردم را که سبب مقاومت و ایمان مردم بوده از آنها دور کنند، در قرآن نیز کفار و مشرکین به عنوان افرادی مطرح شده‌اند که به دنبال برگرداندن مردم از دین هستند، اینها تبیین کننده دلایل اهمیت بحث فرهنگی و توجه به آن و مشخص کننده لزوم ترسیم مرزهاست، بر اساس اصول قرآنی باید مرزبندی‌ها حفظ شود.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب به عنوان راه حل مسائلی را در این زمینه تبیین کرده‌اند، از جمله اینکه ایشان بر لزوم ایجاد جبهه فرهنگی تاکید داشته‌اند، اینکه ایشان خواستار ترسیم نقشه مهندسی فرهنگی در کشور شدند، مقام معظم رهبری بر روی تغییر بنیادین در نظام آموزش و پرورش نیز تاکید داشتند، اما جای تاسف است که نقشه مهندسی فرهنگی که در اواخر دولت قبل به تصویب رسید در دولت فعلی مسکوت مانده است.

نبوی با اشاره به لزوم تحول در علوم انسانی افزود: مسئله تهاجم فرهنگی که در بن خانه ما نفوذ کرده تدریس علوم انسانی است که ماهیت لیبرال و مبتنی بر نظام سرمایه‌داری دارد، لذا نمی‌تواند نیازهای ما را بر طرف کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته نباید نسبت به تلاش‌های دانشگاهیان و علما در جبهه فرهنگی ناسپاسی کرد، ببینید در همین قضیه فتنه چه طور شد که پس از چند ماه حضور مردم در حماسه "9دی" شکل گرفت؟ این اتفاقات نبود مگر با علمداری رهبر انقلاب و حضور افسران جنگ نرم که با افشاگری و ایجاد بصیرت به این جریان ضربه زد، البته باید گفت کمبودها و کوتاهی‌هایی هم در این زمینه وجود داشته است.

نبوی با اشاره به نقش‌آفرینی  شبکه‌های اجتماعی گفت: امروز یکی از مهمترین میدان‌های ضربه‌پذیری نظام همین شبکه‌های اجتماعی است، در زمان انتخابات تا ماه‌ها طول کشید که مسئولان ما نسبت به این شبکه‌ها احاطه پیدا کردند و متوجه سطح عملیات دشمن شدند، لذا کارهایی انجام شده و کارهای انجام نشده زیادی نیز وجود دارد.

همایش "واکاوی رخنه‌های فرهنگی" از سلسله همایش‌های" مرزبانی فرهنگی" پنجشنبه، پنجم تیرماه با حضور بیش از 40 تن از چهره‌های مطرح فرهنگی-سیاسی کشور در مهدیه مشهد برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن