دیدبان

رستم قاسمی:آماده‌ام با هر کدام از مسئولین مناظره کنم

رستم قاسمی:آماده‌ام با هر کدام از مسئولین مناظره کنم

دیدبان: رستم قاسمی در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به سخنان علی لاریجانی رئیس‌مجلس درباره پارس جنوبی، اظهار داشت: بنده به خاطر دفاع از جامعه مهندسی و سازندگان و توانمندی‌های داخلی به این مطلب پاسخ می‌دهم و در این باره صحبت می‌کنم.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در بازدید از پروژه‌های پارس جنوبی در عسلویه فرمودند «آنچه که ما به مسئولین محترم بخش های گوناگون و به تناسب بازدید امروز بخصوص به این بخش توصیه می‌کنم آن است که همین خط مستقیم تکیه به نیروی درونی و ذاتی خود و ایجاد استغنای از دیگران را با جدیت تمام دنبال کنید؛ آنچه که من امروز اینجا مشاهده کردم خرسند کننده است.»
وی تصریح کرد: ای کاش گزارش منصفانه‌ای به رئیس‌ مجلس که خود فردی منصف و منطقی است داده می‌شد تا قضاوتی عادلانه صورت می‌گرفت و توانمندی و برنامه‌ریزی مهندسان و متخصصان صنعت نفت در دوران تحریم در بزرگترین پروژه ملی کشور ضایع نمی‌شد.
وزیر سابق نفت اضافه کرد: بنا ندارم انتقاد و یا عملکرد کسی را زیر سوال ببرم اما آماده‌ام با هر کدام از مسئولین در رسانه ملی در یک محیط کارشناسی از این اقدام تاریخی و اعجاب‌ برانگیز در دوران تحریم و عبور از بحران برای روشن شدن اذهان مردم و مسئولین مناظره کنم و از دوران مسئولیتم در وزارت نفت دفاع کنم.
وی تاکید کرد: همانطور که ریاست محترم مجلس اشاره کردند پارس جنوبی مهمترین پروژه ملی کشور است و این حجم سرمایه‌گذاری باید مورد تحسین قرار گیرد، چنانکه با حمایت‌های مقام معظم رهبری و مجلس محترم از شیوه‌های مختلف تامین مالی از جمله صندوق انرژی، فروش اوراق مشارکت، صندوق توسعه ملی و امثال آنها برای سرمایه‌گذاری در این میدان استفاده شده است.
نتایج سرمایه‌گذاری 30 میلیارد دلاری در پارس جنوبی
قاسمی در تشریح نتایج سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی گفت: یکی از نتایج این سرمایه‌گذاری اتمام فاز‌های 10 و 9 بود که در دولت هشتم آغاز و با پیشرفت 25 درصد به دولت نهم تحویل داده شد و از عواید آن می‌توان به تولید روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی و 50 میلیون متر مکعب گاز و دیگر فرآورده‌ها اشاره کرد که ارزش این محصولات سالیانه به 5 میلیارد دلار بالغ می‌شود.
وی نتیجه دوم سرمایه‌گذاری انجام شده در پارس جنوبی را اتمام فازهای 8 و 7 و 6 دانست که دولت هشتم با پیشرفت 75 درصدآن را به دولت بعدی تحویل داد و در اثر اتمام آن درآمدی بیش از 5 میلیارد دلار سالیانه نصیب کشور می‌شود.
وزیر سابق نفت نتیجه سوم سرمایه‌گذاری را توسعه فازهای 15 و 16 که در بخش‌های مختلف مهندسی و اجرا تماما توسط مهندسین و شرکت‌های ایرانی ساخته شده است دانست و گفت: اجرای این فازها با تکیه بر توان داخلی افتخار بزرگی برای صنعت نفت کشور است که در مرحله راه‌اندازی تحویل دولت جدید شده است.
وی نتیجه چهارم سرمایه‌گذاری انجام شده در پارس جنوبی را شروع و اتمام بزرگترین فاز این میدان فوق عظیم یعنی فاز 12 دانست که به صورت سه فازی و در مرحله راه‌اندازی تحویل دولت جدید شده و درآمدی حداقل 5 میلیارد دلار برای کشور به دنبال خواهد داشت.
قاسمی ادامه داد: نتیجه پنجم این سرمایه‌گذاری آغاز توسعه فازهای 18 و 17 بود که با پیشرفت 83 درصدی تحویل دولت جدید شده است که با اتمام 17 یا 18 درصد باقیمانده درآمدی مانند بقیه فازها نصیب کشور خواهد کرد.
در تحریم سخت توسعه پارس جنوبی سرعت گرفت و تولید گاز دو برابر شد
وی در تشریح ششمین دست‌آورد سرمایه‌گذاری انجام شده در پارس جنوبی گفت: از اقدامات بسیار شایسته‌ای که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری درباره تسریع در توسعه میادین مشترک با محوریت پارس جنوبی انجام شد شروع توسعه ده فاز جدید در دوران تحریم‌های سخت و با تامین صحیح منابع مالی بود که تبدیل به خاری در چشم دشمنان خارجی انقلاب شد و خوب است سرعت پیشرفت آنها مورد توجه مسئولان محترم کشور قرار بگیرد.
وزیر سابق نفت تصریح کرد: در شرایطی که شرکت‌های خارجی حضور نداشتند، کالا و تجهیزات پیچیده را که وابستگی زیادی به آنها داشتیم به ما نمی‌دادند و تامین منابع مالی با مشکلات فراوانی روبرو بود این پیشرفت‌ها حاصل شد و چنین دستاوردهایی آن هم در شرایطی این چنین دشوار و سخت باید به رخ دنیا کشیده شود نه اینکه به خاطر مسائل سیاسی و جناحی دستاوردهایی که متعلق به مهندسین متخصص و زحمت‌کشان صنعت نفت و جامعه سازندگی کشور است مورد بی‌مهری قرار گیرد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه هر دو فاز استاندارد پارس جنوبی درآمد سالیانه‌ای بالغ بر 5 میلیارد دلار به دنبال خواهد داشت می‌تواند سهم شگفت‌انگیزی در درآمد و تامین گاز کشور داشته باشد.
قاسمی ادامه داد: در اثر سرمایه‌گذاری‌های انجام شده تولید روزانه 140 میلیون متر مکعب گاز در سال 84 به حدود 290 میلیون متر مکعب در سال 92 رسید و با احتساب فازهای در دست راه‌اندازی به 440 میلیون متر مکعب گاز و تولید روزانه 200 هزار بشکه میعانات گازی به 600 هزار بشکه در روز بالغ خواهد شد.
در شرایط نابرابر ارزان‌تر و سریع‌تر از خارجی‌ها پارس جنوبی را ساختیم
وی در ادامه اظهار داشت: فازهای پارس جنوبی را هم سریعتر و هم ارزانتر از شرکت‌های بزرگ نفتی خارجی توسعه دادیم، چنانکه فاز 19 که معادل دو فاز است با پیشرفت ماهیانه 9.1 درصد با پیشرفت کلی 65 درصد تحویل شده است، فازهای 24 تا 22 و 13 با پیشرفت ماهانه متوسط 8.1 درصد با 64 درصد پیشرفت تحویل شده است و فازهای 21، 20 و 14 با پیشرفت ماهیانه 5.1 درصد با 52 درصد پیشرفت کلی تحویل دولت جدید داده شده است.
قاسمی تاکید کرد: اگر به برنامه زمانبندی فازهای انجام شده توسط شرکت‌های نفتی خارجی توجه شود آن هم در شرایطی که همه چیز برای آنها فراهم بود و حتی پیچ و مهره پالایشگاه‌های گاز را از خارج وارد می‌کردند می‌توان قضاوت کرد که ظرفیت توانمندی داخلی ایران در چه حد و مرزی قرار دارد.
وی ادامه داد: فازهای 3 و 2 با زمانبندی 72 ماه یعنی متوسط ماهیانه پیشرفت 4.1 درصد، فاز 1 در 86 ماه با پیشرفت متوسط 1.2 درصد در ماه و فازهای 5 و 4 با پیشرفت 65 درصد و متوسط پیشرفت ماهانه 6.1 درصد توسط شرکت‌های بزرگ نفتی خارجی توسعه یافتند.
مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: با توجه به شرایط برداشت رقیب از میدان پارس جنوبی و تاکید همه مسئولین کشور برای به پایان رساندن این طرح عظیم، پروژه‌های باقیمانده به صورت همزمان شروع شد و روش‌های تامین منابع مالی آن از طرق مختلف و همکاری‌های مجلس محترم و ایجاد صندوق انرژی تامین گردید که اگر این روند متوسط پیشرفت ماهیانه ادامه پیدا می‌کرد باید شش فاز در حداکثر 20 تا 24 ماه زمان از نیمه دوم 92 به بعد تمام می‌شد و 4 فاز نیز حداکثر 30 تا 35 ماه به پایان رسیده و به این طریق پرونده پارس جنوبی بسته شود که با اتمام این طرح‌ها بیش از صد میلیارد دلار درآمد کشور اضافه خواهد شد.
قاسمی افزود: سوال این است که آیا پیشرفت ماهیانه پروژه‌ها در دو سال اخیر کم بوده است؟ یا بکارگیری 15 هزار نفر در اجرای این پروژه‌ها اشتغال‌زایی موثر محسوب نمی‌شود؟ یا تحویل پروژه‌های جدید با پیشرفت متوسط حدود 60 درصد آن هم در طی دوره زمانی دو ساله اقدامی بی‌سابقه نبوده است؟
وی تصریح کرد: آیا وقتی منابع مالی پیش‌بینی شده و قابل تامین بوده است و در دو سال گذشته علیرغم بدترین شرایط اقتصادی در کشور این منابع تامین شده است این فرصت غنیمت نبود که توسعه همه فازهای باقیمانده پارس جنوبی را آغاز کنیم تا عقب‌ماندگی ما از رقیب بیش از این ادامه نیابد و پرونده پارس جنوبی برای همیشه بسته شود؟
تعداد دکل‌های حفاری دریایی در پارس جنوبی را 3 برابر کردیم
وی در ادامه اظهار داشت: وزیر محترم نفت چندین بار اظهار داشته‌اند که وزارت نفت مشکل مالی ندارد و با توجه به اینکه خوشبختانه توانمندی داخلی و مدیریت مهندسی هم در کشور وجود دارد امیدوارم که در زمانبندی مقرر توسعه پارس جنوبی به پایان برسد.
قاسمی با بیان اینکه اقدامات موثر و تاریخی در دوران تحریم در پارس جنوبی انجام شد که ان‌شاءالله در شرایط مناسب به اطلاع مردم خواهد رسید، گفت: یکی از این اقدامات تامین ریگ‌های حفاری دریایی به عنوان یکی از گلوگاه‌های مهم صنعت نفت در بخش دریا بود چراکه با شروع تحریم‌ها اکثر ریگ‌های حفاری فعال در پارس جنوبی کشور را ترک کردند.
وی با بیان اینکه در سفر مقام معظم رهبری در فروردین ماه 90 به عسلویه این موضوع به عنوان یک بحران مطرح شد، اضافه کرد: در زمان شروع مسئولیت بنده 7 ریگ حفاری دریایی آن هم به صورت اجاره‌ای و تحت مالکیت خارجی‌ها در خلیج‌فارس فعال بود و با 20 فروند در شرایط سخت تحریم که آن هم اکثرا مالکیتی پیمانکاران ایرانی بود تحویل دادم.
وی با بیان اینکه ما هم سریع‌تر و هم ارزان‌تر از خارجی‌ها ساختیم و از همه مهم‌تر ایرانی‌ها فازهای جدید را ساختند، اضافه کرد: تامین منابع مالی را به روش‌های مختلفی انجام دادیم به گونه‌ای که در سال 91 حدود 20 میلیارد دلار در کل مجموعه صنعت نفت کشور سرمایه‌گذاری انجام شد.
به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از پارس جنوبی گفته بود:« با توجه به گزارش‌هایی که ارائه شد، در سال‌های گذشته کارها به اندازه کافی پیشرفت نکرده و تصمیماتی گرفته شد که پروژه‌ها پخش شدند و زمان‌بندی نادرستی داشتند، انسان را نگران می‌کند و مایه تاسف است که با صرف 30 میلیارد دلار هنوز نتوانسته‌ایم از اکثر این فازهای پارس جنوبی بهره‌برداری کنیم.»

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن