دیدبان
زاکانی:

اشتباه تیم مذاکره‌کننده توجه نکردن به تعهدات آلماتی بود

اشتباه تیم مذاکره‌کننده توجه نکردن به تعهدات آلماتی بود

به گزارش دیدبان به نقل از مهر، علیرضا زاکانی ظهر شنبه در جمع بسیج اساتید دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه ایران تاکنون هفت مرحله مذاکرات هسته ای را انجام داده است، گفت: تا امروز در مذاکرات هسته ای مسیرهای مختلفی دنبال شده، گروه اول روحانی تا سال 84 بود و فعالیت این گروه منجر به تعطیل شدن همه تاسیسات هسته ای شد.
 وی ادامه داد: گروه ایرانی به غربیان اطمینان کرد ولی آنها راه خودشان را دنبال کردند درسعد آباد، پاریس و بروکسل همه داشته های خود را تعطیل کردیم.
 نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گروه مذاکره کننده دیگر نیز فعالیت خود را شروع کرد تا جایی که سولانو اعلام کرد مشکل ما سیاسی است و ربطی به دانش هسته ای ندارد.
زاکانی یادآور شد: اگر خط هسته ای شکسته شود راهی دیگر برای مقاومت نیست ما صادقانه جلو رفتیم اما آنها صادقانه برخورد نکردند.
 وی افزود: از سال 86 تا 92 جلیلی بود و تا اردیبهشت سال 92 مذاکرات ادامه داشت زمانیکه ما بر حق خودمان ایستادگی کردیم و گفتیم به دنبال شفاف سازی هستیم بنا شد طی 18 ماه در داخل کشور پاسخ سئوالات آژانس را بدهیم که این کار به خوبی انجام شد.
 
اشتباه تیم مذاکره کننده توجه نکردن به تعهدات آلماتی بود
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه غربی ها ادامه روند مذاکرات را به انتخابات ریاست جمهوری ربط دادند، گفت: بعد از انتخابات تیم جدید مذاکره کننده فعالیت خود را بدون توجه به راه تیم قبلی ادامه داد و به تعهدات آلماتی توجه نکرد و مذاکرات را از اول آغاز کرد.
 زاکانی تصریح کرد: این حرکت اشتباه بود و باعث زیاده خواهی آنها شد.
 نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پافشاری ما برای مباحث هسته ای به معنی عزت ملت ایران، استقامت و توسعه علوم است.
 وی با بیان اینکه امروز موضع تیم هسته ای بهتر از گذشته شده است، گفت: ما برای نسل های آینده پافشاری می کنیم و امیدواریم اشکالاتی هم که وجود داشت جبران شود.
 زاکانی یادآور شد: لحن سخنان ظریف نسبت به گذشته تفاوت کرده و امروز شاهدیم که واقعیت های پشت صحنه را نیز می گوید.
 نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکل دشمنان نظام مباحث هسته ای نیست، گفت: مشکل آنها اسلام ناب، دعوت مسلمانان جهان به وحدت و همچنین پیگیری تمدن اسلامی است.
 
برخورد مجلس با وزیر علوم تغییر می کند
 زاکانی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سئوالی در خصوص نوع برخورد مجلس با برخی از وزرایی که در مجموعه خود از اهالی فتنه استفاده می کنند، گفت:می خواهیم به دولت کمک کنیم اینکه وزرای اقتصادی دولت بالاترین رای را در مجلس آوردند یک پیام داشت.
 
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: با وزیر علوم قبل از رای گیری صحبت کردم اما امروز نگاه می کنیم که برخی از عناصر دانشگاه ها خلاف گفته وزیر است.
 زاکانی تاکید کرد: امروز جامعه نیاز به آرامش و تحمل فرهنگی و اقتصادی دارد و دانشگاه هایی که برای عده ای محلی برای آب به آسیاب احزاب ریختن باشند، برای ما قابل قبول نیست.
 نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس در برابر اینگونه فعالیت ها سکوت نکرد بلکه جلسات مختلفی برگزار شد و مجلس حساسیت نشان خواهد داد و نوع برخورد تغییر خواهد کرد.
 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه انقلاب اسلامی، گفت: اگر به اندیشه امام(ره) و رهبری رجوع کنیم شاهد خواهیم بود که یک نظم دقیق و اندیشه منسجم وجود دارد که از هر نقطه که آغاز شود به یک اندیشه نوین می رسد.
 
انقلاب اسلامی، جهان را به سه گروه سلطه گر و سلطه پذیر و سلطه ستیز تقسیم کرد
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تا انقلاب اسلامی دو گروه در سطح جهان بود، یک گروه سلطه گر و یک گروه هم سلطه پذیر، که با پیروزی انقلاب اسلامی گروه سومی  نیز فعالیت خود را آغاز کرد و سلطه ستیزی را پیشه کرد که و امروز شاهدیم که سلطه گر ضعیف شده و سلطه ستیز قدرتمند که در این میان نقش ایران بسیار مهم است.
 وی تصریح کرد: بوش پدر در سال 91  نظم نوین جهانی را اعلام کرد، سه ماه بعد شوروی فروپاشید همگان فکر کردند که این امر امری حتمی است اما در سال 80 پس از حادثه برج دوقلو بوش پسر اعلام کرد که خاورمیانه بزرگ مقصود من است و او هم همه کشورهای شمال و غرب آسیا را مد نظر داشت.
 نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته رهبری حرکت بعدی آنها را پیش بینی کرده بودند، در سال 85 "رایس" به دنبال خارمیانه جدید بودن خود را اعلام کرد در سال 87 به غزه حمله و 22 روز مقاومت حماس و ناکامی رژیم صهیونیستی شکست تلخی را به آنها تحمیل کرد و در سال 92 نیز مجدد به غزه حمله کرد و پس از سه روز اسرائیل درخواست آتش بس کرد.
 
زاکانی گفت: اگر مدعی این هستیم که سلطه ستیزی بر محوریت ایران است، نشانه این امر ناتوایی سلطه گران بر اعمال اراده خودشان است.

جریان مقاومت از همیشه قوی تر شده است
وی در ادامه سخنان خود گفت:  وظیفه داریم با سلطه گر، ستیز و با فرهنگ سلطه پذیری مبارزه کنیم، امروز پس از 35 سال جریان مقاومت بر محور ایران از هر روز قوی تر است و متهجرین متهمان اول جهان اسلام هستند ، همچنین کسانی مثل ترکیه که داعیه حکومت عثمانی در سر دارند مشکلات زیادی را تجربه می کنند.
 نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط امروز انقلاب برای ما که در داخل قرار داریم به خوبی قابل درک نیست، گفت: عراقیان گفتند ما به محوریت ایران برای شکل گیری یک تمدن جدید باور داریم و اگر ملتها را در جهان اسلام آزاد بگذارند و پیام انقلاب به آنها برسد آنها همراه ما خواهند بود.
 
زاکانی با بیان اینکه در کشور ما نیز گروه های فکری مختلفی هستند تاکید کرد: باید گفت غیر خودی و خودی داریم و افرادی خودی نیز داریم که از ولایت عقب افتاده اند و همچنین افرادی که از ولی فقیه جلوتر می رود اما مسیر نادرست را طی می کند.
 وی ادامه داد: آرمانگرا، واقع گرا و منتقد بر ایده آلهای امام و رهبری داریم، در این میان آرمانگرا با واقعیت کاری ندارد و از طرفی واقعگرا با آرمانها ربطی پیدا نمی کند اما آنچه که مهم است عنصر بسیجی آرمانگرای واقع بین است و خودی است و حامل اسلام ناب و سلطه ستیز است.
 
در سوریه اراده ایران پیروز شد
زاکانی ادامه داد: در سوریه اراده ایران موفق شد و دشمنان به عراق آمدند، آنچه در عراق افتاق افتاده محصول برنامه ریزی دقیق  "داعش" نیست و باید آن را خیانت دانست.
 وی افزود: پیروزی بزرگتر از سوریه و لبنان به ایران خواهد رسید.
 نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آمریکا پنج مرحله بر علیه ما عملیات کرد. جنگ نرم، جنگ سخت، فتنه 88 و حوادث پیرامونی آن که شکاف بین مسئولین را دنبال کرد و اینکه مردم را در مقابل مردم قرار دهد و  امروز جنگ تمام اقتصادی را برعلیه ایران آغاز کرده است.

آمریکا از اسلام واقعی هراس دارد
زاکانی تاکید کرد: آمریکا از اسلام واقعی هراس دارد به همین دلیل اسلام ستیزی را پرورش می دهد و خودش هم می داند که مسلمانان و به خصوص شیعیان از تمامی تهدیدات برای خود فرصت ساخته اند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه شهید چمران نیز گفت: چمران از خود آغاز کرده بود نامه شهید در بدو ورود به مادرش نوشته بود که "من به قولی که به تو دادم عمل کردم و تا به امروز از زمانیکه رفتم گناه نکردم".
 
وی یادآور شد: ما در کسوت استادی هستیم دانشجو به ما نگاه می کند چه موقعی ما خیالمان راحت می شود هنگامی که سر پل دیگران باشیم و یا اینکه خودمان را سرپل برای رسیدن به پیروزی کنیم.
 
دولت به وعده های خود عمل کند
 وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوالی در خصوص نحوه برخورد مجلس با دولت قبل و دولت یازدهم، گفت: احمدی نژاد در دور دوم فعالیت های خود به خصوص دو سال آخر کار ها و رفتار متفاوتی با سالهای قبل از آن داشت و بارها نیز مجلس به او اخطار داده بود.
 
زاکانی افزود: در دولت فعلی نیز چنین است فرصت داده ایم که وعده های خود را عملیاتی کند اما اگر غیر از این باشد ما هم نوع دیگر رفتار می کنیم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن