دیدبان

تغییر ترکیب‌ شورای روابط خارجی

تغییر ترکیب‌ شورای روابط خارجی

به گزارش دیدبان به نقل از پارس، چندی پیش، کمال خرازی و علی اکبر ولایتی ماموریت یافتند تا در مورد ترکیب شورای راهبردی روابط خارجی، فهرستی از افراد را معرفی نمایند که در روزهای اخیر از میان اسامی معرفی شده در مورد حضور کمال خرازی، سعید جلیلی، احمد وحیدی، ابراهیم شیبانی، سید مهدی مصطفوی و محمد حسین طارمی جمع بندی صورت گرفته است.
شورای راهبردی روابط خارجی در چهارم تیر ۱۳۸۵ با حکم حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب با حضور علی‌اکبر ولایتی، کمال خرازی، محمد شریعتمداری، محمد حسین طارمی و علی شمخانی، تشکیل شد. ریاست این شورا هم بر عهده دکتر کمال خرازی وزیر اسبق امورخارجه در دولت های هفتم و هشتم قرار گرفت
بر این اساس در دوره جدید، علی‌اکبر ولایتی، علی شمخانی و محمد شریعتمداری از ترکیب شورا خارج و سعید جلیلی، احمد وحیدی، ابراهیم شیبانی و سید مهدی مصطفوی به آن اضافه می شوند در عین حال کمال خرازی و محمد حسین طارمی نیز ابقا خواهند شد.
علی اکبر ولایتی تلاش دارد حضور بیشتری در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته باشد.
کسب اطلاع کرد احتمالا در دوره جدید شورای راهبردی روابط خارجی نیز دکتر کمال خرازی همچنان ریاست آن را بر عهده خواهد داشت.
دکتر سعید جلیلی، پیش از این، دبیری شورای عالی امنیت ملی را بر عهده داشت و در حال حاضر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی است.
دکتر احمد وحیدی، وزیر دفاع سابق از اسفند ۹۲ ریاست کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد در عین حال که مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح ایران را نیز اداره می کند. به گزارش «پارس»، بر اساس خاطرات آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد وحیدی که در زمان ماجرای مک‌فارلین مسوول اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، گزارشی از موشک‌های هاگ ارسالی آمریکا به ایران در جنگ ایران و عراق را ارایه کرده بود.
ابراهیم شیبانی دارای دکترای اقتصاد را از دانشگاه ایندیانای آمریکا است. وی تا سال ۱۳۸۶، ریاست بانک مرکزی را بر عهده داشت.
آخرین سمت دکتر سید مهدی مصطفوی، ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود. در کارنامه وی، مسوولیت هایی چون سرپرست معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری و قائم مقام وزیر امور خارجه، رییس اداره سوم سیاسی وزارت امور خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش و آلمان، دفتر نمایندگی دایم سازمان ملل در وین، یونید و آلمان، معاون پشتیبانی امور سیاسی وزیر امور خارجه مشاهده می شود.
محمدحسین طارمی آخرین عضو منصوب شورای روابط خارجی نیز تنها عضو روحانی آن به حساب می آید که در مدرسه حقانی قم درس خوانده است. در دوره ای که حضرت امام(ره) معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما را از نظارت ابوالحسن بنی صدر اولین رییس جمهوری اسلامی خارج و برای آن سرپرست مستقیم و مستقل تعیین کرد محمدحسین طارمی را به معاونت سیاسی صدا و سیما منصوب کردند. طارمی سپس به وزارت خارجه رفت و دو دوره سفیر ایران در چین و عربستان شد.
انتخاب اعضای شورای روابط خارجی مانند دوره قبل، نشان از کابینه ای کامل دارد:
یک چهره نظامی (وحیدی)، یک چهره اقتصادی (شیبانی) و یک چهره سیاسی(جلیلی) یک چهره فرهنگی(مصطفوی) که همگی در کنار «طارمی» و «خرازی» سابقه ای در سیاست خارجی دارند.
در زمانی که خرازی، وزیر خارجه بود، حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسوول پرونده هسته ای ایران بود که این دو ارتباط نزدیک و دوستانه ای با هم داشتند.
چنین ساختاری در نظام های سیاسی دیگر نیز وجود دارد. به طور مشخص در ایالات متحده آمریکا از سال ۱۹۲۱، شورای روابط خارجی آمریکا شکل گرفت که مقر آن در نیویورک قرار دارد و دفتری نیز در واشنگتن دارد.به گزارش «پارس»، این شورا مجله دوماهانه ای با عنوان FOREIGN AFFAIRS نیز منتشر می کند که نویسندگانی مانند ساموئل هانتینگتون و فرانس فوکویاما دارد.
شورای روابط خارجی آمریکا عملاً نهادی فرادست است که فراتر از شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه سیاست های کلان نظام سیاسی آمریکا را تعیین می کند، گرچه در امور اجرایی دخالتی ندارد اما سیاست عملی را با سیاست نظری پیوند می زند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن