دیدبان

راه اندازی شعبات بانکهای خارجی در ایران

راه اندازی شعبات بانکهای خارجی در ایران

به گزارش دیدبان به نقل از مهر ، محمد معزالدین صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که با محوریت فعالیتهای سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند در محل سرسرای اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، هدف از انجام این کار را دسترسی آسان سرمایه گذاران خارجی به حسابهای شخصی خود و تامین ارز مورد نیاز عنوان کرد و افزود: در این میان صندوق توسعه ملی نیز آمادگی خود به منظور تامین ارز مورد نیاز بخش خصوصی را اعلام کرده است و سرمایه گذاران خارجی تا پیش از راه اندازی شعبات بانکهای خود در ایران می توانند نیاز خود به ارز را از این طریق رفع کنند.
وی اظهار کرد: از نقطه نظر دیدگاهی و مناطق آزاد تلاش می کنیم تا با الگو سازی ضمن ارتقاء سطح کمی و کیفی زندگی مردم به منظور توسعه سرزمین اصلی نیز استفاده کنیم و این یک وظیفه سنگینی است.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور تصریح کرد: در منطقه آزاد اروند محرومیت بسیار بالاست و برای اینکه بتوانیم از جریان بروکراسی حاکم بر فضای کسب و کار نجات یابیم اینجا را منطقه آزاد نامیدیم تا از بروکراسی ملی خارج و تبدیل به بین المللی شود.
معزالدین یادآور شد: در تلاشیم تا با الگو سازی و استفاده از آخرین فن آوری ها، حوزه کسب و کار را به منطقه منتقل و آن را  بومی سازی کنیم تا بتوانیم از فرایندهای مختلف اقتصادی استفاده کنیم. این وظیفه سنگینی است که باید به کمک مردم صورت گیرد و اگر چنین نشود بخشی از اهداف منطقه محقق نمی شود.
وی افزود: آنچه در بحث اقتصاد مقاومتی تعریف شده راهبری آن را نیز تعیین کرده است، پرداخت به صادرات و توسعه آن، استفاده از فن آوری ها به ویژه فن آوری های نوین از جمله این راهبردهاست ضمن آنکه باید جوامع محلی خود را نیز تقویت کنیم، که اجرای این بسیار سخت است و نیاز به همراهی داریم.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور اظهار کرد: بهبود وضعیت کشاورزی در منطقه آزاد اروند یکی از برنامه های ما است، کشاورزی این منطقه به دلیل هشت سال جنگ به طور جدی آسیب دیده و به سرمایه گذاری زیادی در این مبحث نیاز دارد.
معزالدین تصریح کرد: استفاده از آخرین فن آوری ها برای مدیریت منطقه آزاد نشان از توازن دارد، باید موضوع استفاده از فن آوری ها به ویژه در حوزه اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآور شد: بر اساس مجموعه تصمیمات، استفاده از بودجه در مناطق آزاد وجود ندارد، چیزی به عنوان کمک به مناطق آزاد یا بخشهای آن در بودجه ملی تعریف نشده و ما باید به بخش خصوصی متکی باشیم که این خود از چالش های سنگین مناطق آزاد محسوب می شود.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور گفت: نخستین مبحث ما برای توسعه در مناطق آزاد باید استفاده از بازار سرمایه باشد اتکاء به منابع مردم و ظرفیتهایی که طبق قانون در اختیار مناطق آزاد قرار گذاشته شده است مانند زمین که جزء اموال است.
معزالدین افزود: باید در روشهای جدید با ایجاد بازارهای بومی، امکان جمع آوری منابع را ایجاد و ساماندهی کنیم و از سوی دیگر نیز از ظرفیت سرمایه گذاری های کوچک مردم که ساکن مناطق آزاد هستند، بهره ببریم.
وی با اشاره به جمعیت 500 هزار نفری منطقه آزاد اروند اظهار کرد: امکان راه اندازی شعبات بانکهای موجود در کشور چه به لحاظ ریالی و چه ارزی و با استفاده از روشها و قوانین مناطق آزاد در منطقه اروند وجود دارد.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور تصریح کرد: این امکان در بانک مرکزی ایجاد شده تا بانکهایی که سرمایه گذاریهای بین المللی را بر عهده دارند بتوانند در ایران شعبه داشته باشند، اکنون در حال کار و بررسی بر روی دستور العمل آن هستیم.
معزالدین با بیان اینکه انجام این کار، ایجاد زیرساختهای سرمایه گذاری اقتصادی نامیده می شود، ادامه داد: انجام این کار بهتر از اجرای هر کار دیگری همچون ریل گذاری و بیمارستان سازی و غیره است اما نمی توانیم این امکانات را نیز نادیده بگیریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از راه اندازی واحدهای IPU  به منظور معرفی ظرفیتهای سرمایه گذاری در مناطق آزاد خبر داد و گفت: این کار برای شناسایی ظرفیتهایی که از سوی مردم است، انجام می شوند.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور افزود: استفاده از معافیتهای مالی و ارزش افزوده یکی از مزیت های منطقه آزاد است به طور مثال اگر خط تولیدی در منطقه ایجاد شود از زمان ایجاد نیروهای متخصص آن می توانند در تهیه مواد اولیه و یا بعضا موادی که در داخل ساخته شده اند و حتی در مبحث تکمیل و صادرات محصول خود از امکانات و مزیتهایی که مناطق آزاد می تواند در اختیار آنان قرار دهد، بهره ببرند.
معزالدین اظهار کرد: بر این اساس که یک واحد صنعتی و یا تولیدی چه میزان از ظرفیتهای داخلی را در تولید محصول خود استفاده کرده است، در بحث صادرات محصولاتش به خارج کشور امکاناتی به آن داده می شود.
وی با بیان اینکه در گام نخست کار ما مهیا سازی زیر بناها است، تصریح کرد: اجرای پروژه های بزرگ و کوچک اقتصادی در همین راستا صورت می گیرد.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور تکمیل مسیر ریلی بندر امام به بصره را بسیار مهم خواند و یادآور شد: با انجام این کار ظرفیتهای سرمایه گذاری در عراق و رفع نیاز این کشور نیز فراهم می شود، ضمن آنکه به آبادانی منطقه خود نیز کمک می کنیم، این کار سنگینی است که باید توسعه مدیریت مناطق آزاد قدم به قدم در این مسیر پیش برود.
معزالدین با تاکید بر تقویت نیروهای محلی گفت: باید فرصت هایی را در منطقه به پیش ببریم که پوشش بیشتری را به لحاظ مردمی داشته باشند، دعوت از سرمایه گذاران بومی که در خارج از کشور و یا در سایر شهرهای کشور ساکن هستند نیز یکی از برنامه های در دست انجام به شمار می رود.
وی با بیان اینکه در تلاشیم تا مشکلات را به حداقل برسانیم، افزود: ظرفیتهای موجود در منطقه شرایطی را به وجود آورده که می تواند سطح زندگی مردم را به لحاظ کیفی ارتقا دهد، مردم می توانند از ماشینهای دارای پلاک اروند استفاده کنند ضمن آنکه موضوع مسکن مردم را نیز در حال پیگیری و رفع هستم.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور تصریح کرد: تاکید داریم تا اقتصاد آموزشی خود را در آموزش و پرورش بازار محور کنیم و کار را به سمتی پیش ببریم که نیروهایی که تربیت می شوند متناسب با بازار کار و نیاز منطقه باشد.
معزالدین با اشاره به اینکه مجموعه ای از فعالیتهایمان در بخش گردشگری تعریف شده است، یادآور شد: یک نگاه قالب که در مناطق آزاد به عنوان یکی از فاکتورهای مهم توسعه ای به آن نگاه می شود همین بخش گردشگری است.
وی ابراز امیدواری کرد تا مردم با تعامل، همراهی و همکاری با منطقه آزاد اروند آن را در رسیدن به اهداف خود کمک کنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن