دیدبان

نشست خبری چمران در سالگرد شهادت شهید چمران

نشست خبری چمران در سالگرد شهادت شهید چمران

به گزارش دیدبان به نقل از بسیج پرس ، مهدی چمران رییس بنیاد شهید چمران بعد از ظهر امروز در نشست خبری برنامه های سالروز شهادت دکتر چمران با بیان اینکه بزرگداشت شهید چمران فقط پاسداشتی از یاد و نام وی نیست، گفت : به این دلیل برای برادرم مراسم برگزار می‌کنیم که او برای همه آحاد جامعه ما یک الگو است و بواسطه آنکه شهید چمران نمونه کامل ایثار و شهادت است باید با توجه به نحوه زندگی کردن و فعالیت‌های او این درس را بگیریم .

وی با اشاره به اینکه بزرگداشت شهدا به دلیل اصل شهادت‌طلبی و آماده بودن برای گذشت و فداکاری برای کشور، باورها و اعتقادات ما است، افزود: نمونه کامل این ایثار، شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همچنین شهدای هسته‌ای هستند و شهید دکتر مصطفی چمران از شهدای بزرگواری است که نام و یاد او در خاطره همگان است.

شهید چمران پایه گذار انجمن اسلامی دانشجویان در امریکا بود

نماینده مردم تهران در شورای شهر با بیان اینکه شهید چمران  در همه ابعاد علمی، دینی، عرفانی، جهاد و حماسه یک الگو بود، گفت: وی دانشمند بزرگ فیزیک هسته ای و پلاسما در دانشگاه بِرِکلی کالیفرنیا بود و از همان دوران دبستان که در خیابان پامنار شروع به تحصیل کرد و در دارالفنون ، مدرسه البرز ، دانشگاه فنی دانشگاه تهران و سپس در دانشگاه تگزاس شاگرد ممتاز تمام مقاطع بود.

رییس بنیاد شهید چمران در این رابطه افزود: شهید چمران در چهارده سالی که در امریکا اقامت داشت، به جایی رسید که در پژوهشکده های بزرگ ناسا فعالیت می کرد اما در کنار فعالیت علمی خود در مسائل سیاسی نیز فعال بود چرا که در ایران پایه گذار انجمن اسلامی دانشجویان و در امریکا پایه گذار انجمن اسلامی مسلمانان و کنفدراسیون دانشجویان بود.

شهید مصطفی چمران پایه گذار مقاومت اسلامی در لبنان

مهدی چمران با تأکید بر اینکه مصطفی چمران پایه گذار مقاومت اسلامی در لبنان بود گفت: شهید چمران پس از اینکه متوجه شد تحصیلات در آمریکا او را به نتیجه دلخواهش نمی‌رساند ابتدا برای گذراندن دوره‌های خاص نظامی به الجزایر رفت و سپس حدود دو سال با جمال عبدالناصر در مصر بود. پس از آن به لبنان رفت و در آن کشور پایه‌گذار جنبش‌های اسلامی برای مقابله با اسرائیل شد.

وی با بیان اینکه محل استقرار شهید چمران در لبنان  منطقه برج شمالی "صور" بود ،خاطر نشان کرد: شهید چمران بعد از اینکه وارد لبنان شد در مدرسه  صنعتی "جبل عامل" مستقر شد. استقرار او در این مدرسه  دو ویژگی داشت یکی اینکه توانست اوضاع یتیمان و شیعیان را بهبود ببخشد و همچنین شجاع‌ترین و با شهامت‌ترین مبارزان اسلامی را پرورش داد نا پایه گزار مقاومت اسلامی شوند.

چمران در ادامه افزود: البته پیروزی انقلاب اسلامی و وجود حضرت امام(ره)باعث شد که قدرت او صد چندان شود و گستره فعالیت‌هایش نیز توسعه یابد. .

برادر شهید چمران در رابطه با ویژگی های بارز این شهید تصریح کرد: شهید چمران نشان داد علاوه بر این که دانشمند بزرگ فیزیک هسته ای جهان بود ، رزمنده ای دلاور و عارفی واصل به حق نیز بود به طوری که با استفاده از ادعیه ها و راز و نیازهایش سبکی جدید در عرفان و فارسی نویسی را نهادینه کرد.

وی افزود : شهید چمران در سیاست نیز آنقدر فعال بودند  که بزرگان سیاسی جهان از جمله یاسر عرفات ، ابوجهاد و حافظ اسد در باره مسائل سیاسی با او مشورت می کردند وپیش ازپیروزی انقلاب اسلامی به صورت عملی و جدی شاهد  پیش بینی ها و تحلیل های  او درباره انقلاب بودیم.

شهید چمران نمونه ی بارز ولایت مداری

رییس بنیاد شهید چمران با بیا ن اینکه این شهید بزرگوار معتقد بود که  انقلاب اسلامی ایران زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی (عج) خواهد شد. اضهار داشت: ولایی بودن و اعتقاد راسخ شهید چمران به امامت امام علی(ع) و خاندان او و نیز حضرت ولی‌عصرعصر(عج) بسیار بارز و ارزنده  بود.

برادر شهید چمران با اشاره به اینکه علاقه برادرم به امام خمینی (ره) به گونه بود که وی محو و ذوب ایشان بود، عنوان کرد: شهید چمران همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی برای تبریک و دیداربا  امام خمینی (ره) به ایران آمد و این درحالی بود که قذافی جنایتکار، امام موسی صدر را ربوده بود و لبنان اوضاع خوبی نداشت، اما به دستور امام که گفته بودند در ایران بمان چرا که اگر ایران درست شود لبنان هم درست خواهد شد و مصطفی هم به واسطه ولایت مداری  که نسبت به به امام(ره) داشت در ایران ماند.

وی با اشاره به علت نام گذاری سالگرد شهادت شهید چمران  به عنوان سالروز گرامیداشت یاد و خاطره شهید چمران و شهدای ستاد جنگ‌های نامنظم گفت: شهید چمران سپس به جبهه های جنگ رفت و با مقام معظم رهبری خدمت امام رفتند و ستاد جنگ های نامنظم را به وجود آوردند و این نامگذاری برای یادبود شهدایی است که با امکانات کم در اوایل جنگ  دشمنی را که تا شش کیلومتری اهواز آمده بود عقب رانده و اهواز را از خطر سقوط نجات دادند.

رئیس بنیاد شهید چمران در ادامه به تشریح ویژه‌ برنامه‌های بزرگداشت شهید مصطفی چمران پرداخت و گفت: برنامه اصلی ما روز یکشنبه اول تیرماه در تالار اندیشه حوزه هنری از ساعت 18 تا 20 برگزار خواهد شد و همچنین صبح روز 31 خردادماه در پارک فناوری و نوآوری دانشگاه تهران که از پارک‌های نوین و علمی کشور است مراسمی تحت عنوان جایزه شهید چمران در حضور اساتید و متخصصین برگزار می‌شود پروژه‌هایی را که قبلا فراخوان داده شده و برخی از آنان توسط اساتید دانشگاهی برگزیده شده است در این روز تقدیر می‌شود.

وی افزود: براساس سال های گذشته نیز در  شامگاه 29 خردادماه در «دهلاویه» محل شهادت این شهید نیز مراسمی برگزار می شود که در آن حاج صادق آهنگران به قرائت دعای کمیل خواهد پرداخت.

برادر شهید  چمران  با بیان اینکه  31 خردادماه بنا به پیشنهاد بسیج اساتید روز «بسیج اساتید»نامیده شده است،گفت: در این ایام بسیج اساتید برنامه‌های مختلفی را در تاریخ28 خرداد ماه از ساعت 18 الی 20 در مشهد،  و 28 خردادماه  در نیشابور ،2 تیرماه در شهر کرمان  ،4تیرماه در اصفهان و  7 تیرماه مصادف با شهدای هفتم  تیر در ارومیه برنامه‌هایی برای این شهید بزرگوار برگزار می کنند.

رئیس بنیاد شهید چمران با اشاره به دیگر برنامه‌های درنظرگرفته شده برای بزرگداشت سالروز شهید چمران گفت: در 26 خردادماه  نیز در صنایع دفاع (پارچین تهران) مراسم بزرگداشتی برگزار خواهد شد و همچنین در روز 27 خردادماه  در مسجد حضرت ابالفضل در مقابل دانشگاه صنعتی شریف برنامه ای به همین مناسبت تدارک دیده شده است.

چمران در پایان با پاسخ به سئوالی درباره فیلم «چ» گفت:  این فیلم اثر ارزنده و خوبی بود البته من هم نقدهایی را به آقای حاتمی‌کیا منتقل کردم و ایشان تغییراتی در فیلم دادند و برخی دیگر از موارد جزو اعتقاداتشان بود و من هم نمی‌خواستم به یک هنرمند دیکته کنم. به عقید من «چ» یکی از بهترین فیلم‌هایی است که هم در دسته دفاع مقدسی‌ها جا دارد و هم در میان آثار محتوایی و اعتقادی اثر ارزنده‌ای است.

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟