دیدبان

بانک‌ها قادر به ارائه تسهیلات نیستند

بانک‌ها قادر به ارائه تسهیلات نیستند

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، علی طیب‌نیا در حاشیه بیست و چهارمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با حضور در جمع خبرنگاران در رابطه با التهابات این روزهای سرمایه اظهار داشت: بازار سرمایه، بازاری است که نسبت به مسائل روانی موجود در جامعه بسیار حساس است اما باید این نکته را متذکر شوم که فعل و انفعالات بازار سرمایه بی ثبات بوده و به هیچ عنوان تاثیراتی را در فعالیت سرمایه‌گذاران در این بازار به وجود نمی‌آورد.

وی با بیان این مطلب که شواهد و بررسی فعالین اقتصادی از نظام فعلی اقتصاد نشان از پویایی بازار سرمایه دارد، گفت: تغییرات اخیر بی ثبات بوده و تاثیری در بازار سرمایه نمی‌گذارد و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند در این بازار فعالیت کنند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در رابطه با اظهارات یکی از فعالان اقتصادی مبنی بر اینکه بودجه سال 93 دولت حدود 60 تا 70 درصد به منابع درآمد حاصل از فروش نفت اختصاص دارد، اظهار داشت: مشکل وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی معضلی است ریشه‌دار که طی شش یا یک سال برطرف نخواهد شد اما باید این نکته را متذکر شوم که دولت تدبیر و امید در جهت‌گیری‌های بلندمدت خود حجم وابستگی خود را به درآمدهای نفتی کاهش خواهد داد.

طیب‌نیا اضافه کرد: دولت درصدد است تا هزینه‌های جاری خود را از سایر درآمدها شامل حوزه مالیاتی و فعالیت‌های اقتصادی تامین کند.

به اعتقاد طیب‌نیا دولت در بخش مالیاتی طرح جامعی را اجرا خواهد کرد که امید است با این طرح جایگاه مالیات در تامین هزینه‌های دولت تا حد قابل توجهی پررنگ شود.

وی با اشاره به اینکه بحث انتقال هزینه‌های مالیاتی از تولید به مصرف و جلوگیری از فرار مالیاتی یکی از اهداف دولت برای تامین هزینه‌های جاری خود به شمار می‌آید، تصریح کرد: دولت به دنبال افزایش نرخ مالیات نیست بلکه به دنبال آن است تا با تدوین طرح جامعی مالیاتی موانعی را برای فرار مودیان از پرداخت مالیات پیش‌بینی کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی اضافه کرد: مالیات‌دهندگان باید براساس درآمد واقعی خود مالیات‌ها را پرداخت نمایند.

وی دررابطه با برنامه‌های حمایتی دولت تدبیر و امید از بخش تولید که این روزها در اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها با مشکلات متعددی روبه‌رو شده است، اظهار داشت: دولت به دنبال آن است تا حمایت‌های خود را از واحدهای تولیدی که استفاده بهینه‌ و موثری از انرژی و بهره‌وری می‌کنند، افزایش دهد.

طیب‌نیا با تاکید بر اینکه حمایت دولت از بخش تولید به صورت عام و هدفمند خواهد شد، تصریح کرد: ملاک‌هایی از جمله افزایش کارایی واحدهای تولیدی از منابع انرژی جزء برنامه‌های دولت است البته در کنار این موضوع تامین مالی واحدهای تولیدی نیز از طریق پرداخت تسهیلات نیز در نظر گرفته شده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان این مطلب  که در حوزه مالیاتی نیز برای تشویق سرمایه‌گذاران و سرعت فعالیت‌های اقتصادی برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است، گفت: بازار سرمایه به‌زودی صاحب آرامش خواهد بود.

طیب‌نیا در رابطه با ثبات قیمت‌ها در بازار نیز اظهار داشت: دولت به دنبال سرکوب یا پایین نگه داشتن قیمت‌ها نیست بلکه هر واحد اقتصادی با توجه به فعالیت‌های خود با تعدیل‌هایی روبه‌رو خواهد شد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در رابطه با مشکلات بانک‌ها در ارائه تسهیلات نیز گفت: بانک‌ها به دلیل نبود سرمایه قادر به ارائه تسهیلات نیستند که در این مسیر دولت درصدد است تا وصول مطالبات سیستم بانکی را از بدهکاران کلان انجام دهد تا به واسطه آن قدرت ارائه تسهیلات بانک‌ها نیز افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: البته دولت نیز بدهی‌های خود را به نظام بانکی پرداخت خواهد نمود تا سیستم بانکی قادر به ارائه تسهیلات به فعالین اقتصادی باشد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن