دیدبان

ویژگی جامعه منتظر چیست؟

ویژگی جامعه منتظر چیست؟

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، اختتامیه دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با شعار «اخلاق و سبک زندگی زمینه‌ساز؛ راهبردها و راهکارها»  در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما آغاز شد.

در این مراسم آیت‌الله محمدحسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و سردار حسن فیروز آبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در مراسم اختتامیه دهمین همایش دکترین مهدویت با اشاره به اینکه نیمه شعبان و میلاد امام زمان(عج) عید صلح ، عید مبارزه با ظلم و بیدادگری و عید آن مصلح الهی است که به وعده قرآن و پیامبر خاتم(ص) باید قیام کند و بشریت را نجات دهد و عدل و داد را بگستراند، ابراز داشت: این عید، عید واقعی است، چرا که عید خلاصه موجودات و سفرای الهی و تحقق همه آرمان‌های پیامبر خدا است و امیدواریم خداوند به همه ما توفیق دهد در این سال به ظهور منجی مفتخر و جهان به نور ایشان منور شود.

وی با اشاره به وظایف منتظران افزود: پیروان مکتب تشییع قبل و بعد از غیبت همواره در حال انتظار هستند، بنابراین منتظران مدنظر داشته باشند چه ویژگی را در خود ایجاد کنند تا به توفیق همرامی آن حضرت(عج) دست یابند، اگر ویژگی‌های همراهان امام زمان(عج) در میان منتظران محقق شود، زمینه سازی برای ظهور رخ می‌دهد، زیرا جامعه به سمت پاکی، عبودیت، تقدس و ارتباط با خداوند قرار می‌گیرد و اراده الهیه در این صورت تحقق می‌یابد.

حجت‌الاسلام اختری با اشاره به آیات قرآن کریم درباره صفات مؤمنان و شرط تحقق ظهور بیان داشت: خداوند در قرآن وعده داده صالحان وارثان نهایی زمین خواهند بود، پس کسانی که می‌خواهند وارثان زمین باشند، باید ویژگی‌های مورد نظر را در خود ایجاد کنند و ایمان منتظران باید به حدی برسد که انسان در این مسیر شک نکند و دچار تردید نشود..

وی انجام اعمال شایسته، داشتن ایمان و باور و عمل صالح را از ویژگی‌های زمینه‌سازان ظهور دانست و ادامه داد: انسان اگر اینگونه تصور کند که تنها باید به خود فکر کرد و و به عبادات فردی مشغول شد، این فرد نمی‌تواند انتظار داشته باشد که جز زمینه‌سازان ظهور است، بنابراین در آیات قرآن در همه جا غیر از تکلیف شخصی تکلیف بر روی جامعه گذاشته شده است و خداوند در اکثر آیات به اقامه و برپاداری نماز و ذکات و امر به معروف و نهی از منکر دستور می دهد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تعامل فرد با جامعه برای دستیابی به شایستگی‌های یک فرد منتظر را پیش‌شرط  وارث بودن زمین خواند، گفت: یکی دیگر از وظایفی که برای مؤمنین و زمینه‌سازان در زمان غیبت اهمیت دارد و این همایش هم به این مسأله توجه دارد، مسأله علم، معرفت و امام شناسی است و جامعه‌ای که می‌خواهند زمینه‌ساز باشند، باید دانش و علم پیدا کنند و علم نه تنها علم به امامت، بلکه علم به عنوان ارزش‌های انسانی است که انسان می‌تواند با عظمت علم به همه مقامات دست یابد.

وی ادامه داد: اینکه رهبر معظم انقلاب به مسأله علم و دانش و به محور قرار دادن علم در مدیریت کشور و توجه به متخصصان عنایت دارد، برای آن است که جامعه منتظر باید جامعه‌ای دانشمند و عالم باشد و محتاج دیگران نباشد و خود باید محور باشد و دیگران به او رجوع کنند.

حجت‌الاسلام اختری معرفت و شناخت امام را اساسی‌ترین موضوع زمینه‌سازان برای ظهور بیان کرد و گفت: اگر امروز در جامعه ما افرادی سر بلند می‌کنند و سایر افراد را به دام بیندازنند و مسیرشان را جدا کنند، برای این است که معرفت کم است و سریع به دام می‌افتند و باید باید تلاش کنیم در میان جامعه و منتظران واقعی حضرت انتظار را به خوبی تفهیم و ویژگی‌ها  را در خود ایجاد کنیم تا زمینه ظهور تحقق یابد.

 

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟