دیدبان
به مناسبت برگزاری جنش های یک سالگی دولت

چهار سؤال اساسی درباره جشن­های یک سالگی دولت

چهار سؤال اساسی درباره جشن­های یک سالگی دولت

دیدبان24 خرداد 1392 انتخابات یازدهم ریاست جمهوری برگزار شد و آقای روحانی با اختلاف بسیار اندک- کمتر از 300 هزار رأی- به پیروزی رسید. امروز سالگرد این انتخاب است و از یک ماه قبل درباره برگزاری یا عدم برگزاری جشن سالگرد دولت نظرات مختلفی مطرح شده بود. نوبخت، سخنگوی دولت، طی دو اظهار نظر جداگانه گفته بود: «برگزاری چنین گردهمایی‌هایی طبیعی و در جهت نشاط جامعه است. اینکه مسئولان پس از یک سال گزارش عملکرد به مردمی که به رئیس‌جمهورشان رأی داده‌اند بدهند، اقدام ارزشمندی است.»[1]او در جای دیگری درباره برگزاری جشن سالگرد انتخابات گفته بود که «برگزاری جشن و مراسم در سالگرد انتخاب قاطعانه آقای روحانی توسط مردم، یک حق است و در جهت نشاط جامعه لازم است و همه دستگاه‌های اجرایی باید از این فرصت استفاده کنند.»[2]این اظهارات عجیب و غریب باعث واکنش­های زیادی شد و ما را نیز بر آن داشت که بحثی در این باره ارائه دهیم.

1.نظر حجت­ الاسلام روحانی قبل از اینکه رئیس جمهور شود، درباره جشن سالگرد انتخاب دولت چه بود؟

آقای روحانی در بخشی از تبلیغات ریاست جمهوری خود که در برنامه تلویزیونی «به انتخاب شما» در تاریخ 22 خرداد 1392 از شبکه سوم سیما پخش شد، اظهار داشت: «من به جوانان کشورم می‌گویم که اگر در انتخابات پیروز شوم علاقه‌ای به جشن گرفتن برای پیروزی ندارم، بلکه برای شاغل بودن مردم و بهبود و ارتقای رفاه زندگی آنان و رفع غم از چهره کارگران، ایجاد محیطی باصفا و علمی در دانشگاه‌ها و قرار دادن ایران در جایگاه پرغرور در دنیا و در هم شکستن تحریم و ایجاد روابط خوب با دنیا و افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد احساس رضایت در مردم جشن خواهم گرفت.»[3]

این صحبت­های رئیس جمهور نشان می­دهد که وی مخالف جشن گرفتن برای سالگرد دولت بوده است، اما درست یک سال بعد از این صحبت­ها ایشان در جشنی که در وزارت کشور به بهانه نیمه شعبان برگزار شد، اغلب صحبت­های خود را به سالگرد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری اختصاص داد و بیشتر حاضران نیز با در دست داشتن عکس­های از روحانی به تشویق او می­پرداختند و یک جشن کاملا انتخاباتی برگزار کردند.

2. جشن سالگرد دولت باید مردمی باشد یا دولتی؟

آقای نوبخت، سخنگوی دولت، در اظهاراتی که در بین خبرنگاران داشت، تأکید بر دولتی­ بودن جشن­ های سالگرد دولت داشته ­اند و معتقد بودند که باید مسئولین اجرایی از این فرصت کاملا استفاده کنند! ظاهر این اظهارات بدین معناست که دولت به استانداران و فرمانداران در جای­جای کشور اجازه داده است که امکانات دولتی را برای این جشن به کار بگیرند، در صورتی که رئیس جمهور در سخنرانی خود در وزارت کشور در روز 22 خرداد 93 تأکید داشت که این «این جشن مردمی است.» فارغ از تناقضی که بین سخنان رئیس جمهور و سخنگوی دولت وجود دارد، باید گفت که جشن وزارت کشور هم به ظاهر مردمی بود، اما با هماهنگی و استفاده از امکانات دولتی انجام شد. حال اصلا سؤال اصلی اینجاست که آیا این جشن باید از سوی مردم انجام شود یا دولت؟ پر واضح است که دولت به هیچ­وجه نباید از امکانات و منابع خود برای جشن سالگرد استفاده کند و بایستی تمام توان و امکانات خود را خرج پیشرفت و رفع مشکلات مردم نماید، زیرا این امکانات ملک شخصی یک نفر و حتی مجموعه دولت نیست که از سوی دولت وقت مورد استفاده قرار گیرد، بلکه این امکانات متعلق به همۀ مردم ایران- حتی مخالفین رئیس جمهور فعلی است- و باید در راستای حل مشکلات همۀ مردم به کار گرفته شود.

3. انتخاب آقای روحانی قاطعانه بود یا حداقلی؟

در قسمتی از صحبت­های سخنگوی دولت آمده بود که «برگزاری جشن و مراسم در سالگرد انتخاب قاطعانه آقای روحانی حق مردم است.» واقعاً آقای نوبخت این انتخاب را قاطعانه می­دانند!؟ واقعا یک اختلاف 270 هزار نفری را می­توان انتخابی قاطعانه دانست!؟ اگر این اختلاف بسیار جزیی انتخاب قاطعانه نام دارد، پس انتخاب آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد که میلیون­ها رأی با نفرات بعدی خود فاصله داشتند، چیست!؟

به نظر می­رسد آقای نوبخت هنوز پیام 24 خرداد را درک نکرده است؛ ایشان بایستی در نظر داشته باشد که همانگونه که حدود 51 درصد از مردم به آقای روحانی رأی دادند، بیش از 49 درصد نیز به ایشان رأی ندادند و دولت باید برای این افرادی نیز که به آقای روحانی رأی ندادند برنامه داشته باشد و به همۀ حامیان و مخالفان خود احترام بگذارد.

4. آیا با خزانه خالی می­توان جشن­های دولتی برگزار کرد؟

رئیس جمهور در سال گذشته طی اظهار نظری گفته بود که «دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که با یک خزانه خالی و با انبوهی از بدهکاری مواجه بوده است.» این سخنان رئیس جمهور مورد نقد بسیاری از افراد قرار گرفت، اما نکته مهم درباره بحث خزانه خالی این است که اگر رئیس جمهور معتقدند که خزانه کشور خالی است، پس چه اصراری بر برگزاری جشن­های سالگرد انتخابات از طرف دولت دارند؟ چرا سخنگوی دولت اصرار دارند که مسئولین دولتی باید از فرصت استفاده کنند و از امکانات دولتی برای جشن سالگرد انتخابات استفاده کنند؟

یا اینکه رئیس جمهور طی چند ماه اخیر تأکید زیادی بر اطاعت از اوامر رهبری درباره بحث اقتصاد مقاومتی داشته­اند و بلافاصله پس از ابلاغ این سیاست­ها توسط مقام معظم رهبری بر انجام این سیاست­ها اصرار داشتند و حتی مدعی بودند که این سیاست­ها را از اول دولت پیگیری می­کرده­اند، اما ظاهرا رئیس جمهور بند 16
سیاست­های ابلاغی مقام معظم رهبری را کمتر مورد توجه قرار داده­اند؛ بندی که بیان می­کند: «صرفه جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی­سازی اندازه دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زاید.»[4] آیا با برگزاری جشن­های سالگرد انتخابات در هزینه­های عمومی کشور صرفه­جویی می­شود؟ آیا این جشن­ها هزینه­های زاید و غیرضروری را به کشور تحمیل نمی­کند؟

نتیجه­ گیری

انتخابات در کشور ما مظهر اراده عمومی برای مشارکت در امور سیاسی کشور است و همۀ گروه­ها و افراد می­توانند در این حماسه سیاسی شرکت کنند. در انتخابات ریاست جمهوری که هر چهار سال یکبار برگزار می­شود، یک نفر برنده و بقیه افراد بازنده می­شوند و طبیعی است که حامیان فرد برنده به شادی بپردازند و برای سالگرد انتخاب رئیس جمهور محبوب خود جشن­هایی برگزار کنند، اما همانگونه که واضح است این جشن­ها و شادی­ها بایستی کاملا مردمی باشد و مسئولین هیچ اصراری به استفاده از امکانات دولتی برای این جشن­ها نداشته باشند. در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در تهران و بسیاری از شهرستان­ها شاهد بودیم که جشن­های با هماهنگی یا از طرف دولت برگزار شد و امکانات دولتی برای این جشن­ها به کار گرفته شد. به نظر می­­رسد که این اقدامات کاملاً به ضرر دولت یازدهم است و در نهایت باعث ضربه­خوردن به اعتبار آن می­شود. در مجموع می­توان این جشن­ها را کاملا خلاف روندهای کلی اقتصاد کشور و بخصوص اقتصاد مقاومتی دانست.

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن