دیدبان

عاقبت بنزین وارداتی

عاقبت بنزین وارداتی

به گزارش دیدبان به نقل از وطن امروز ، این در حالی است که رسانه‌ها از مدت‌ها قبل هشدار داده بودند بنزین وارداتی بی‌کیفیت است و حتی آنالیزها نشان می‌دهد بنزین داخلی که وزارت نفت دستور توقف تولید آن را داده بود، باکیفیت‌تر از بنزین‌های وارداتی است. برخی مسؤولان وزارت نفت نیز در اظهاراتی عجیب گفته بودند بنزین وارداتی از بنزین پتروشیمی و تولیدی ارزان‌تر است!
از طرف دیگر، برخی اعضای کمیسیون انرژی مجلس از پشت‌پرده واردات بنزین و سود کلان واردکنندگان خبر داده بودند. انتشار خبر توقف واردات بنزین، بی‌کیفیت‌بودن بنزین وارداتی را به اثبات رساند چرا که مسؤولان وزارت نفت اعلام کردند قرار است بنزین با استاندارد یورو۴ وارد شود.
درحالی که رئیس کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده است اسناد وزارت نفت مشخص می‌کند در حال حاضر بنزین با استاندارد یورو۲ (بنزین بی‌کیفیت) وارد کشور می‌شود و طبق اعلام آقایان قرار است از نیمه تیرماه امسال بنزین با استاندارد یورو۴ وارد کشور شود اما عباس کاظمی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از توقف واردات بنزین خبر می‌دهد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از توقف واردات بنزین در یک ماه گذشته خبر داد و با اعلام اینکه واردات بنزین از خردادماه امسال متوقف شده است، درباره علت آن به تسنیم گفت: علت اینکه در یک ماه گذشته بنزین وارد نشده این است که می‌خواهیم بنزین یورو۴ وارد کشور کنیم.
به‌گفته وی، به مدیریت امور بین‌الملل و بازرگانی شرکت ملی نفت که وظیفه معاملات نفتی را در کشور به‌عهده دارد، دستور داده شد بنزین با استاندارد یورو۴ وارد کند. کاظمی در پاسخ به این سؤال که «در حال حاضر که واردات بنزین و دریافت ریفرمیت پتروشیمی برای ارتقای اکتان بنزین پایه متوقف شده است، چگونه نیاز بنزین کشور تأمین می‌شود»، گفت: هم‌اکنون ذخایر بنزین کشور مطلوب است، از سوی دیگر حجم بنزین تولید داخل به روزانه ۶۲ میلیون لیتر رسیده است.
خبر توقف واردات بنزین آن هم به‌علت بی‌کیفیت‌بودن در حالی منتشر می‌شود که رسانه‌های دولتی و حامیان آنها در یک ماه اخیر از تاثیر بنزین وارداتی در پاک‌شدن هوای پایتخت خبر می‌دادند و از مسؤولان محیط‌ زیست و وزارت نفت تقدیر می‌کردند. حتی رئیس‌جمهور در هفته محیط‌زیست گفته بود: «در جهت استفاده از بنزین مناسب تلاش‌های زیادی هم از سوی وزارت نفت و هم از سوی سرکار خانم ابتکار صورت می‌گیرد... بحث بنزین مطرح شد و حال می‌بینیم آثار بنزین مناسب چگونه است.» خبرهای ضد و نقیض بنزینی در حالی مطرح می‌شود که مسؤولان وزارت نفت در باره آلوده‌بودن بنزین وارداتی یا سرطانی‌بودن بنزین داخلی سکوت اختیار کرده‌اند.
تناقض در وزارت نفت
روز گذشته یک خبر بنزینی نیز روی خروجی خبرگزاری دولت قرار گرفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اطلاعیه‌ای اظهارات کاظمی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران را تکذیب و اعلام کرد: واردات بنزین به کشور به هیچ عنوان متوقف نشده است. در اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آمده است: واردات بنزین به کشور براساس ضوابط و مقررات قانونی به هیچ عنوان متوقف نشده بلکه با توجه به ذخایر مطلوب بنزین کشور و بنابه دستور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران میزان واردات بنزین در خرداد ماه به صورت مقطعی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
در این اطلاعیه خاطرنشان شده است: براساس ابلاغیه هیات دولت به وزارت نفت در اواسط اردیبهشت ماه امسال مبنی بر قطع دریافت اکتان‌افزا از مجتمع‌های پتروشیمی، مقرر شد کمبود بنزین مصرفی کشور از طریق واردات بنزین یورو ۴ توسط وزارت نفت جبران شود که به همین منظور برنامه‌ریزی برای واردات بنزین با استاندارد یورو ۴ به عمل آمده و در بازه زمانی یک ماه آینده واردات بنزین یورو ۴ عملیاتی خواهد شد. هم‌اکنون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران متولی واردات بنزین به کشور با استاندارد یورو ۴ است.
در پایان این اطلاعیه به نکته‌ای اشاره شده که تاکنون هیچ یک از مسؤولان وزارت نفت در مورد آن اظهار نظر نکرده بودند و معلوم نیست از کدام استاندارد سخن گفته می‌شود: قبل از ابلاغیه هیات دولت برای واردات بنزین یورو ۴، امور بین‌الملل شرکت ملی نفت بر اساس قراردادهای منعقده قبلی اقدام به واردات بنزین سوپر طبق استاندارد جاری وزارت نفت کرده است.
جالب اینکه این اطلاعیه نیز بی‌کیفیت بودن بنزین وارداتی را تایید می‌کند چراکه طبق همین اطلاعیه تازه بنزین با کیفیت تا یک ماه آینده وارد می‌شود. نکته دیگر اینکه مسؤولان وزارت نفت گویا هماهنگ نیستند و هر لحظه باید منتظر خبر جدید از این وزارتخانه بود؛ مسؤولی سخنی می‌گوید و چند دقیقه بعد وزارتخانه آن را تکذیب می‌کند.
بنزین وارداتی کنونی استاندارد یورو ۲ را دارد
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اظهار اینکه اسناد وزارت نفت مشخص می‌کند در حال حاضر بنزین با استاندارد یورو۲ وارد کشور می‌شود، گفت: قرار است از نیمه تیرماه امسال بنزین با استاندارد یورو۴ وارد کشور شود.
سیدمسعود میرکاظمی درباره جلسه سه‌شنبه هفته جاری اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی کیفیت بنزین تولیدشده به‌کمک واحدهای پتروشیمی و واردات بنزین به تسنیم گفت: در این جلسه نمایندگان شرکت ملی پالایش و پخش، واحدهای پتروشیمی، سازمان محیط زیست، سازمان ملی استاندارد، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری حضور داشتند.
وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این جلسه این بود که به‌دور از هیاهوی سیاسی موضوع بنزین و هوای پاک به‌شکل واقعی بررسی شود، افزود: بخشی از آلودگی هوا مربوط به نوع خودرو و سوخت مورد استفاده آن است و بخشی هم مربوط به سایر عوامل مانند مصرف و نوع انرژی بخش خانگی، نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها است که در نهایت حجم ترافیک، فصل سال و وارونگی هوا نیز در این زمینه مؤثر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور ۶۱ میلیون لیتر است، گفت:‌ از این رقم تنها ۱۴ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو۴ است و «بنزن» ۴۷ میلیون لیتری که با استاندارد یورو۲ تولید می‌شود بیش از دو درصد، آروماتیک آن بیش از ۳۵ درصد، اکتان کمتر از ۹۵ درصد و گوگرد آن بین ۱۰ تا ۵۰ پی‌پی‌ام است.
وی افزود: این در حالی است که کیفیت آنچه در واحدهای پتروشیمی به‌عنوان اکتان‌افزا تولید می‌شود مشابه بنزین یورو۲ تولید داخل است، البته بخشی از ریفرمیت پتروشیمی‌ها نزدیک به استاندارد یورو۴ است. طبق اسناد آنالیز، ریفرمیت پتروشیمی‌ نوری بنزن کمتر از دو درصد ( ۷/۱ درصد) و اکتان بین ۹۵ تا ۱۰۴ دارد. البته بنزن پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) بیشتر از دو درصد است که حجم آن هم فقط ۵/۲ میلیون لیتر است. از سوی دیگر این فرآورده مستقیم مصرف نمی‌شود و باید با بنزین پایه مخلوط شود تا اکتان بنزین پالایشگاهی را ارتقا دهد. میرکاظمی ادامه داد: باقی مؤلفه‌های ریفرمیت بندر امام خمینی(ره) مانند بنزین سایر پالایشگاه‌های کشور است. در واقع تولید ریفرمیت پتروشیمی‌ها مانند آن ۴۷ میلیون لیتر بنزین پالایشگاه‌هایی است که تاکنون طرح ارتقای کیفیت آنها اجرا نشده است.
نماینده مردم تهران یادآور شد: اگر استاندارد را یورو۴ تعیین کردیم باید سازمان محیط‌زیست و سازمان استاندارد روی ۴۷ میلیون لیتر بنزینی که با استاندارد یورو۲ تولید می‌شود هم حساس باشند. از سوی دیگر هم‌اکنون ۱۰۰ میلیون لیتر گازوئیل در کشور توزیع می‌شود که دو‌سوم آن گوگرد بالا و در نتیجه آلایندگی بالایی دارد که باید سازمان محیط‌زیست روی این موضوع هم حساس باشد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در جلسه اخیر بر چند مورد تأکید شد که یکی از این موارد این بود که وزارت نفت به‌سرعت طرح‌های توسعه و ارتقای کیفیت پالایشگاه‌هایی را که از دولت نهم آغاز شده است، تکمیل و آنهایی را هم که شروع نشده است اجرا کند تا کیفیت ۴۷ میلیون لیتر بنزینی که با استاندارد یورو۲ تولید می‌شود ارتقا یابد. این موضوع به‌عنوان یک تکلیف به وزارت نفت اعلام شد و از این وزارتخانه خواسته شد که برنامه زمانی و مالی خود را در این زمینه ارائه کند.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه ۷۰ درصد گازوئیل تولید کشور یورو۴ نیست و به‌دلیل آلایندگی بالا برای سلامتی مردم خطر دارد از وزارت نفت خواسته شد که برای ارتقای کیفیت این فرآورده نفتی هم برنامه ارائه کند.
میرکاظمی با اظهار اینکه به سازمان ملی استاندارد به‌دلیل عدم نظارت بر بنزین وارداتی تذکر داده شد، گفت: با توجه به اینکه سازمان ملی استاندارد در چند سال گذشته بنزین وارداتی را آزمایش نکرده بود و اعلام کرد اینکار را به شرکت ملی پخش واگذار کرده است، مجلس با ادامه این روند مخالفت کرد و این سازمان مکلف شد که بر همه محموله‌های بنزین وارداتی به کشور نظارت داشته باشد و ماهانه به مجلس گزارش نتایج نمونه‌گیری را ارائه کند. متأسفانه تاکنون در گمرک بنزن بنزین وارداتی اندازه‌گیری نمی‌شد اما اکنون باید همه مؤلفه‌ها آنالیز شود.
او اعلام کرد: متأسفانه بنزین وارداتی یورو۲ بوده و اسنادی که خود آقایان هم ارائه دادند به همین ترتیب بود و می‌گفتند: از این به بعد یعنی از نیمه تیرماه بنزین با استاندارد یورو۴ وارد می‌کنیم. بر این اساس بنزین وارداتی بنزن بیش از ۲ درصد داشته و مانند پتروشیمی‌ها بوده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن