دیدبان

مردم در انتخابات ۲۴ خرداد تندروها را غافلگیر کردند

مردم در انتخابات ۲۴ خرداد تندروها را غافلگیر کردند

به گزارش دیدبان به نقل از ایرنا، یک استاد دانشگاه گفت: مردم در انتخابات ۲۴ خرداد با هوشیاری تندروها را غافلگیر کردند که به اعتقاد بنده این مساله نقطه عطفی در جامعه ایران، برای عبور از دوره امنیتی گذشته، بود .

حمید رضا جلایی پور با اشاره به اینکه پیروزی غیر منتظره روحانی و در عین حال امید بخش به جامعه ایرانی در ۲۴ خرداد به عوامل مختلفی ارتباط داشت، افزود: درمقطعی که انتخابات ۲۴ خرداد برگزار شد با انبوهی از مردمان ناراضی و نگران نسبت به آینده خود و کشور مواجه بودیم، ۸ سال فعالیت دولت های نهم و دهم زمینه عمده نارضایتی را درجامعه به وجود آورده بود که هم به دلایل مشکلات معیشتی بود و هم نگرانی از آینده ایران در سطح بین المللی.

وی گفت: روحانی به صورت مناسب و معقولی در مناظره های تلویزیونی ظاهرشد و در توضیح وضع موجود وعده های عجیب مانند آوردن پول نفت سر سفره های مردم نداد، بلکه وی با واقع بینی و تحلیل های عقل پسند و در عین حل امید وار کننده نشان داد که با کاندیداهای دیگر تمایز دارد.

این استاد دانشگاه یکی دیگر از عوامل پیروزی روحانی را انسجام اصلاح طلبان دانست و ادامه داد: آنها به عنوان نیروی تاثیر گذار سیاسی و مورد اعتماد جامعه ایران به رغم ضربه های گذشته (که از سوی افراطیان خود حق بین دریافت کرده بودند) انسجامشان را در ۲۴ خرداد از دست نداده و ناامید نبودند بلکه به صورت غیر منتظره روی یک کاندیدا ائتلاف کردند.

به گفته وی اصلاح طلبان پس از بررسی به این نتیجه رسیدند که روحانی هم میان اصلاح طلبان و هم مردم از موقعیتی خوبی برخوردار است.

جلایی پوربا اشاره به اینکه مردم به خصوص جوانان هوشیارانه در شهرهای کوچک توانستند رای ها را متمرکز کنند ادامه داد: مردم در آن مقطع از دولت قبلی ناراضی بودند و دنبال اصلاح ارزان امور بودند تا به این ترتیب هزینه ای هم ندهند.

وی افزود: مردم با هوشیاری تندروها را غافلگیر کردند که به اعتقاد بنده این مساله نقطه عطفی در جامعه ایران، برای عبور از دوره گذشته، بود .

این استاد دانشگاه گفت: احمدی نژاد جامعه ایران را به تونل تاریکی برد که در آن وضعیت معیشتی مردم و امنیت کشور در حوزه بین الملل با مشکلات بسیاری مواجه شد و معلوم نبود جامعه دارد به کجا برده می شود.

جلایی پورابراز امیدواری کرد روحانی بتواند ایران را به سمت توسعه همه جانبه ببرد فرایندی که در دولت قبل به کل تعطیل شده بود. کشوری که رشد اقتصادی اش منفی پنج بود.

وی گشایش در روابط خارجی ایران با سایر کشورها و پایین آمدن نرخ تورم و خصوصا اجرای طرح سلامت و بیمه همگانی و امور فرهنگی اقوام را از دیگر پیامدهای مثبت پیروزی روحانی دانست و گفت: در طی این مدت شاهد گشایش فرهنگی در عرصه هنر،سینما، کتاب هستیم.

جلایی پور ادامه داد: در روابط خارجی با مشاهده اخبار منطقه ای متوجه می شویم برعکس دولت های نهم و دهم که به صورت دائم مشکلاتی اساسی در این زمینه داشت در دولت روحانی شاهد ترافیک میهمان خارجی هستیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سخت ترین بخش کار روحانی توجه به سیاست داخلی، مطالبات زنان و مساله اقوام است تصریح کرد: اجرای اصل ۱۵ قانون که به زبان مادری اقوام توجه شده است گامی بود که دولت روحانی پیش قدم آن شد.

جلایی پور در ادامه با تاکید بر اینکه دولت روحانی از عقبه اجتماعی اش که به او رای دادند نبایدغفلت کند، گفت: در شرایط فعلی و با وجود افراط گری های سازمان یافته اگر دولت عقبه اجتماعی خود را از دست بدهد در برابر تندروها ی فربه شده بی سپر می ماند.

وی تصریح کرد: دولت باید در برابر وعده هایی که به مردم داده است پافشاری کند، اعتدال گرایی معنایی جز این ندارد که می خواهد در برابر افراط گرایی و با مشی آرام و با کمک همه نیروهای ریشه دار مطالبات مردم را پیگیری کند.

**راه نجات اصول گرایان تاسی به مشی امثال ناطق نوری و علی مطهری است

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید ۲۴ خرداد آموزه هایی برای اصولگرایان داشت، گفت: امروز اگر اصولگرایان میانه رو خود را از تندروهایشان متمایز نکنند قطعا در انتخابات بعدی دچار مشکل خواهند شد. راه نجات اصول گرایان تاسی به مشی امثال ناطق نوری و علی مطهری است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن