دیدبان

دهمین همایش دکترین مهدویت برگزار می شود

دهمین همایش دکترین مهدویت برگزار می شود

به گزارش دیدبان به نقل از مهر، نشست خبری دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با رویکرد اخلاق و سبک زندگی زمینه ساز، راهبردها و راهکارها، با حضور سید مسعود پور سید آقایی رئیس پژوهشکده مهدویت و دبیر این همایش صبح امروز سه شنبه بیستم خرداد در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

پورسید آقایی در این نشست گفت: این همایش با حضور حضرات آیات و علما و اندیشمندان داخلی و خارجی پنج شنبه و جمعه همین هفته 22 و 23 خردادماه مطابق با 14و 15 شعبان در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می شود. این مراسم از ساعت 8.30 پنج شنبه با سخنرانی آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه افتتاح می شود و برنامه اختتامیه از ساعت 3.30 دقیقه بعدازظهر جمعه با سخنان دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس  می باشد و همایش ازساعت 8.30 تا 20 می باشد.

وی افزود: آیت الله حائری شیرازی، دکتر قشقاوی معاون وزیر امور خارجه، دکتر صالح الوردانی از مصر، هسه راینهارد از آلمان، حجت الاسلام رحیمیان تولیت محترم مسجد جمکران، دکتر علی الحکیم از انگلستان از جمله سخنرانان این همایش هستند. 32 مهمان خارجی از 15 کشور از جمله اسپانیا، آلمان، انگلستان، عربستان، مصر، عمان، لیبی در این همایش حضور دارند.

دبیر همایش دکترین مهدویت ادامه داد: این همایش در ادامه برگزاری همایش های سال های گذشته است. موضوع سال گذشته فرهنگی بود و عنوان جامعه زمینه ساز و تربیت زمینه ساز بود. امسال برای اینکه زمینه تربیت، در اخلاق ظهور پیدا می کند و از یک طرف دیگر دغدغه های به حق مقام معظم رهبری در سبک زندگی اسلامی مطرح است سبک زندگی و اخلاق را وارد موضوع این همایش کردیم. دکترین مهدویت یعنی نگاه کاربردی به آموزه مهدویت.

وی افزود: این همایش در سه محور اول: اخلاق زمینه ساز: 1-آموزه امامت در نظام اخلاقی،2-مبانی و اهداف اخلاق اسلامی با تأکید بر آموزه امامت،3- ویژگی های اساسی اخلاق زمینه ساز، 4- الگوهای اخلاق زمینه ساز،5- آموزه های اخلاقی زمینه ساز در روایات و حکایات معتبر مهدوی، 6- نقش غیبت در اخلاق زمینه ساز، 7- نقش نهادهای فرهنگی و اجتماعی در ایجاد اخلاق زمینه ساز، 8- نقش اخلاق زمینه ساز در عرصه های مختلف اخلاق کاربردی، است.

دبیر همایش دکترین مهدویت ادامه داد: محور دوم: سبک زندگی زمینه ساز: 1- نقش متقابل زمینه سازی و سبک زندگی،2- عرصه های سبک زندگی زمینه ساز(معاشرت ، اوقات فراغت، تکنولوژیک و فرهنگی و ...)، 3- زمینه سازی  و سبک زندگی غرب،4- الگوهای سبک زندگی زمینه ساز(بسیج، جهاد،و...)، 5- نقش و جایگاه اجتماعی زنان و سبک زندگی زمینه ساز، 6- سبک زندگی جوانان زمینه ساز، 7- سبک زندگی مدیران زمینه ساز، است.

پورسید آقایی افزود: محور سوم، راهبردها و راهکارها:1- راهبردها و راهکارهای اخلاق زمینه ساز در حوزه و دانشگاه، 2- راهبردها و راهکارهای اخلاق زمینه ساز در آموزش و پرورش، 3- راهبردها و راهکارهای اخلاق زمینه ساز در رسانه (صداو سیما و فضای مجاری)،4- راهبردها و راهکارهای پرورش اخلاقی مدیران و کارگزاران نظام با رویکرد زمینه سازی، است.

دبیر دهمین همایش دکترین مهدویت بابیان اینکه:عشق به حضرت ولی عصر(عج) سبب همیاری ملی در برپایی این همایش از یک منظر فاخر شده است. گفت: اغلب سازمانها و وزارتخانه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی سهمیه و مسئولیت خود را در برپایی این همایش برعهده گرفته اند.  

وی تصریح کرد: فراخوان همایش را به زبانهای فارسی و عربی و انگلیسی  ترجمه کرده و برای مدعوین ایمیل کردیم.دانشکده الهیات دانشگاه قم، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه علوم انتظامی، جامعة المصطفی العالمیه ، انجمن تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و... از مشارکت کنندگان برگزاری این همایش هستند و ما تا کنون چندین  پیش نشست  و جلساتی را در این مراکز برگزار کرده ایم.

دبیر همایش دکترین مهدویت یادآورشد: با شخصیت ها ی علمی و حضرات مراجع تقلید عظام  از جمله آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله نوری همدانی؛ آیت الله علوی گرگانی ، آیت الله مومن  و حجت الاسلام شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی وحجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس وحجت الاسلام اختری دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) وسرلشگر فیروز آبادی، سردار احمدی مقدم و... دیدار داشته ایم.

حجت الاسلام دکتر سهرابی نیز در این نشست گفت: در روایات آمده است که کسانی که می خواهند جزو اصحاب امام زمان(عج) باشند باید ویژگی های اخلاقی به خصوصی داشته باشند.  از جمله این روایت امام صادق که فرمود: هر کسی می خواهد جزو یاوران امام زمان(عج) باشد باید تحت سایه فرهنگ انتظار دربیاید و از رفتاری ورعانه و متخلقانه برخوردار باشد. یعنی این رفتار ورعانه و متخلقانه باید از یک رویکردی که انتظار است برخوردار باشد.

وی افزود:  از این بن مایه اخلاقی و رفتاری، سبک زندگی و اخلاق منتظرانه به وجود می آید. لذا این نگاه یک تحول فرهنگی را با افق دستیابی به ظهور حضرت ولی عصر(عج) که منجی تمامی عالم و موجودات بر روی زمین هستند به دنبال می آورد. بر اساس این نوع نگاه خودمان را آماده برای دستیابی به هدف ظهور که هدف تمام انبیا است می کنیم.

 

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟