دیدبان

اما و اگرهای بنزین 3200 تومانی

اما و اگرهای بنزین 3200 تومانی

به گزارش دیدبان به نقل از سیاست روز، اعلام این رقم در حالی است که هم اکنون بنزین آزاد به رقم ۷۰۰ تومان و بنزین سهمیه ای به قیمت ۴۰۰ تومان عرضه می شود و نرخ تورم اعلام شده از سوی مراجع ذی صلاح بیش از ۳۷ درصد است. کارشناسان و تحلیلگران حوزه اقتصاد و انرژی با درنظر بحث قانون هدفمندی یارانه ها معتقدند که طبق این قانون قیمت بنزین طی مدت ۵ سال از ابتدای اجرا، باید به رقم ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برسد و رقم کنونی اعلام شده با در نظر گرفتن قیمت دلار آزاد کاملا منطقی است اما نکته مورد سوال آن است که با توجه به نقش قیمت بنزین در اقتصاد کشور اعلام چنین ارقامی از سوی متولیان امر تا چه حد می تواند پاسخگوی اقتصاد متورم ایران باشد و اساسا در نظر گرفتن شوک قیمتی می تواند موانع و مشکلات کنونی را حل کند.

قیمت متناسب با دلارآزاد
کارشناسان و تحلیلگران حوزه اقتصاد و انرژی با استنادبه سخنان وزیر نفت مبنی بر اینکه افزایش قیمت بنزین زمانی منطقی خواهد بود که مردم خودروهای ارزان قیمت و با مصرف بهینه و پایین در اختیار داشته باشند می گویند:اینکه وزیر نفت قیمت بنزین ۳ هزار تومانی را مطرح میکند برمبنای دلار آزاد صحیح است و با توجه به اینکه هزینه تولید در سالهای اخیر افزایش یافته و قیمت نفت نیز همچنان نوسان دارد در نتیجه قیمت ۳۰۰۰ یا ۳۲۰۰تومان یک قیمت واقعی برای بنزین است که این رقم در کشورهای همسایه به مراتب بیشتر است.
این گروه با بیان این نکته که رسیدن قیمت بنزین به رقم یاد شده تا چه حد به صلاح اقتصاد کشور است می افزایند: آنچه مسلم است بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور تحت تاثیر قیمت بنزین قرار دارد بنابراین متولیان به جای راهکارهایی همچون افزایش قیمت بنزین باید در فکرنوسازی پالایشگاه ها و افزایش بهره وری و کارایی این پالایشگاه ها باشند.
به اعتقاد این کارشناسان با خروجی ۵۰ تا ۶۰ درصدی فرآورده های ذخام از پالایشگاه ها راه به جایی نمی بریم و اگر بتوان به سمتی رفت که همانند پالایشگاه های مدرن امروزی محصولاتی با ارزش افزوده بالا تولید کنیم شاهد کاهش قیمت بنزین در ادامه این رویه خواهیم بود.

شوک قیمت جواب نمی دهد
کارشناسان با اعتقاد به این نکته که دولت یازدهم در صدد شوک درمانی نیست اینگونه عنوان می کنند که در صورتی که شوک درمانی تنها راهکار بهبود این اقتصاد باشد ، تا پایان سال این مساله رخ نخواهد داد و دولت یازدهم خواهد کوشید تا در ابتدا موانع بهره وری را بردارد و در کنارآن به بحث کاهش هزینه تولید برسد و سپس نسبت به این مهم اقدام کند چراکه تنها دراین صورت افزایش قیمت بنزین قابل تامل خواهد بود.
از سوی دیگر برخی کارشناسان با اشاره به قیمت شناور بنزین در خصوص قیمت مطلوب این فرآورده اینگونه عنوان می کنند که در نظر گرفتن قیمت فوب خلیج فارس به علاوه هزینه حمل ونقل رقم بالای ۳ هزار تومان را برای بنزین تعیین می کند اما بحث اصلی دراین زمینه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و اصلاح قیمت بنزین است و اگروزیر نفت براین اعتقاد است که قیمت ۳۲۰۰ تومانی برای بنزین مناسب است باید قبل از هرچیز تعریف مناسب را مورد تحلیل
قرار داد.
ای گروه می افزاید: اگر مقصود از قیمت مناسب برای بنزین با در نظرگرفتن درآمدهای نفتی کشور باشد، قیمت مطلوب برای صنعت ۳ هزار تومان است اما تعیین این رقم از نقطه نظر آسیب پذیری‌هایی که دارد نکته مهمی است.
کارشناسان حوزه اقتصاد انرژی با اشاره به اینکه رسیدن قیمت بنزین به ۳ هزار تومان موجب می شود تا قشر محدودی توانایی خرید آن را داشته باشند اینگونه عنوان می کنند که برای دهک های بالای جامعه بنزین ۳ هزار تومانی با ۱۰ هزار تومانی فرقی ندارد اما برای دهک های پایین و اقشار آسیب پذیر کوچکترین رشد قیمتی آنها را با مشکل مواجه می کند.

رشد قیمت در دستور کار نیست
این کارشناسان براین باورند که افزایش قیمت بنزین در شرایط حال حاضر در سیاست های کلی دولت قرار ندارد و به نوعی این مساله در دستورکار دولت نیست واین همان مساله ای است که وزیر نفت به آن اشاره کرده وبا صراحت اعلام کرده که در صورت عدم افزایش قیمت بنزین باید خلا قانونی هدفمندی یارانه ها رفع شود چراکه طبق این قانون ظرف ۵ سال قیمت بنزین باید به ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد.
این گروه می افزاید : با توجه به اینکه در سال دوم اجرای برنامه پنجم توسعه قرار داریم و به همین میزان باید طی فازهای دوم و سوم هدفمندی افزایش قیمت بنزین داشته باشیم باید به گونه ای عمل کنیم که در پایان سال پنجم به قیمت فوب خلیج فارس در مورد قیمت بنزین برسیم.
این کارشناسان براین باورند که اگر دولت نظری مبنی بر افزایش قیمت بنزین ندارد باید به سمت اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها برود چرا که در غیر این صورت با یک چالش جدی مواجه خواهد شد.
بنابراین بدون شک کارشناسان وتیم اقتصادی دولت یازدهم قبل از هر اقدامی باید با یافتن راه‌های لازم و سنجیده و منطبق با شرایط جامعه نسبت به افزایش قیمت بنزین اقدام کند، ضمن اینکه در هر نوع افزایش نرخی مواردی همچون حقوق و دستمزد ،آسیب پذیری دهک ها و.. را مدنظر قرار دهد و با رفع مشکلات موجود نسبت به تعیین قیمت بنزین اقدام کند.
بنابرگفته این کارشناسان افزایش قیمت بنزین تاثیرات زیادی در قیمت سایر کالاها ی اساسی و از همه مهمتر نرخ تورم دارد بنابراین در تمام موارد این نکات باید رعایت شود.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران