دیدبان

وضعیت واحد «نوپو»ی ناجا در سطح منطقه

وضعیت واحد «نوپو»ی ناجا در سطح منطقه

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، سردار حسن کرمی‌، با مقایسه توانمندی‌های یگان‌های ویژه ناجا با دیگر یگان‌های ویژه نیروهای مسلح همچون یگان ویژه صابرین سپاه و کلاه سبزهای ارتش اظهار داشت: گرچه مأموریت‌های یگان ویژه ناجا با دیگر یگان‌های ویژه نیروهای مسلح متفاوت است و مأموریت این یگان‌ها عمدتاً در حیطه عملیات‌ رزمی قرار دارد ولی مأموران تمامی این یگان‌ها در کسب مهارت‌هایی همچون تیراندازی،‌ موتورسواری،‌ اتومبیلرانی و قدرت جسمانی مشترک هستند.

وی با بیان این‌که قضاوت درباره مقایسه یگان‌های ویژه نیروهای مسلح باید توسط کارشناسان انجام شود،‌ گفت: با وجود این‌که ما به دنبال مقایسه خود با دیگر یگان‌های ویژه در کشور نیستیم ولی ما در یگان ویژه این ادعا را داریم که در بین کشورهای حوزه خودمان و کشورهای آسیایی‌، از توانمندی بالایی برخورداریم و این مساله از اظهار نظر مقامات رسمی کشورهایی که از تجربه ما در آموزش به یگان‌های ویژه خود بهره می‌برند به خوبی هویداست.

فرمانده یگان‌های ویژه ناجا با تأکید بر این‌که واحد «نوپو» ویژه‌ترین واحد یگان‌ ویژه است و حرفه‌ای‌ترین نیروهای یگان‌ ویژه را در اختیار دارد، افزود: ما مدعی هستیم که نیروهای ما در واحد «نوپو» از نظر حرفه‌ای، قدرت جسمانی،‌ توانمندی و تجهیزات در «ضد اغتشاش» و «رهایی گروگان»‌ حرف اول را می‌زنند.

کرمی با اشاره به انجام 11 عملیات رهایی گروگان در یک سال گذشته توسط واحدهای رهایی گروگان این یگان، از موفقیت‌آمیز بودن تمامی این عملیات‌ خبر داد و گفت: در تمامی این عملیات‌ مأموران واحد رهایی گروگان موفق شدند تا گروگان‌ها را از دست گروگانگیران مسلح آزاد کنند و این در حالی است که در تمامی این عملیات‌، هیچ آسیبی به گروگان‌ها و مأموران واحدهای رهایی گروگان وارد نشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال نیروهای «نوپو» در یک عملیات رهایی در زاهدان، 2 تن از گروگانگیران مسلح را که با 6 قبضه اسلحه، 2 نفر را به گروگان گرفته بودند دستگیر کردند و در طی این عملیات،‌ 2 تن دیگر از گروگانگیران کشته شدند و گروگان‌ها به سلامت آزاد شدند. همچنین در عملیاتی که اخیراً در ملایر همدان انجام شد، مأموران این واحد موفق شدند بدون تلفات،‌ گروگان را از دست گروگانگیر مسلح نجات دهند.

فرمانده یگان‌های ویژه ناجا با مقایسه نمونه‌های مشابه رهایی گروگان در ایران و کشورهای دیگر گفت: این در حالی است که در جریان یک گروگانگیری در کشور الجزایر،‌ گروگانگیر و گروگان‌ها همگی کشته شدند و غائله گروگانگیری در کشور روسیه، 250 نفر تلفات بر جای گذاشت.

کرمی با تأکید بر نقش آموزش در موفقیت‌های چشمگیر واحد نوپو و رهایی گروگان افزود: علاوه بر این موضوع،‌ تجهیزات در اختیار این واحدها و همچنین آموزش‌های بسیار ویژه این واحد و اتخاذ تاکتیک‌های خاص و ویژه باعث شده است که در جریان عملیات‌های این واحدها، کم‌ترین تلفات به نیروهای ما وارد شود.

وی با اشاره به تجربه تلخ شهادت تعدادی از مأموران رهایی گروگان در شیراز و کرمانشاه گفت: با تدابیر اتخاذ شده بر اساس تجارب به دست آمده از یک سال گذشته در جریان مأموریت‌های رهایی گروگان، تنها یک تیم 6 نفره وارد عملیات می‌شوند که هم کنترل بهتری بر عملیات دارند و هم با هماهنگی بیش‌تری وارد عمل می‌شوند.

فرمانده یگان‌های ویژه ناجا با اعلام خبر ساخت برنامه تلویزیونی «برترین‌های یگان ویژه» و مستندی از 11 عملیات گروگان‌گیری موفق واحد «رهایی گروگان»، تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم تا با نشان دادن توانمندی‌های خودمان بتوانیم زمینه‌ای را برای مقایسه توانمندی‌های خود با سایر یگان‌های ویژه نیروهای مسلح از جمله سپاه و ارتش فراهم کنیم.

کرمی در پایان با تأکید بر این‌که مسئولیت رهایی گروگان‌ها در کشور بر عهده واحد «رهایی گروگان ناجا» قرار دارد، خاطرنشان کرد: عمده مسئولیت رهایی گروگان‌ها در کشور بر عهده واحد «رهایی گروگان ناجا» قرار  دارد و واحدهای رهایی گروگان سایر یگان‌‌های ویژه نیروهای مسلح، مأموریت‌های جداگانه‌ای دارند و تنها در صورت نیاز وارد مأموریت‌های رهایی گروگان در داخل کشور می‌شوند که تا به امروز نیز چنین موردی تجربه نشده است.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران