دیدبان

کسانی که شعار خط امام می‌دادند از خط قرمزها عبور کردند

کسانی که شعار خط امام می‌دادند از خط قرمزها عبور کردند

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه نگاه یک در تبیین اندیشه‌های امام راحل اظهار داشت: امام عارف، فیلسوف و دین‌شناس فرزانه‌ای بود که راه سیر و سلوک را طی کرده و به مراتب ارزشمندی رسیده بود.

وی افزود: امام اساس را استقلال فرهنگی کشور می‌دانستند و خودآگاهی و خودسازی را یک اصل برمی‌شمردند. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معتقدم که خودآگاهی باید اولین گام در رسیدن به استقلال باشد که پس از خودآگاهی، خودباوری و عمل درست باید مورد توجه قرار گیرد اظهار داشت: در این مسیر یأس همان دشمن است و همانگونه که امام یأس را از جنود شیطان می‌دانستند به نوعی یأس زیر بار ظلم رفتن بود. 

زاکانی خاطرنشان کرد امام (ره) یک اسلام شناس و واقعی و قهار بود که وقتی وارد حوزه‌های مختلف می‌شدند در حقیقت همه مولفه‌های دین را به کار می‌گرفتند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جمهوریت نظام مولفه‌ای است که از دل اسلامیت می‌جوشد خاطرنشان کرد: امام قاعده‌ نفی سبیل را به عنوان مولفه جدی در نظر داشتند. امام توجه ویژه‌ای به عدالت و برابری در فرصت‌ها و بهره‌مندی از مواهب داشتند و تمام مباحث مطرح شده از سوی ایشان معطوف به اسلام ناب محمدی بود که حتی وقتی امام با دانشجویان عرب مقیم تهران صحبت می‌کرد، می‌گفت که گمشده ما اسلام است که دیگران باعث شدند اسلام را گم کنیم و باید اسلام حقیقی را بیابیم. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اساس عزتی که یک ملت بر خود می‌گیرد نفی وابستگی و ذلت‌پذیری است اظهار داشت: بیگانگان ده‌ها سال تلاش کردند که ما نمی‌توانیم را به عنوان باور عمومی در ما ایجاد کنند و در این زمینه توطئه‌ها و ترفندهای مختلفی را به کار گرفتند. اما عدم وابستگی به بیگانگان از اصول دین است که در بیان و کلام امام نیز نمایان بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دین دولتی و یا حکومت دینی یکی است و پرداختن به این موضوع جزء مغلطه‌هایی است که ما را گرفتار می‌کند، گفت: به نظرم رهبری در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخ این موضوع را دادند و فرمودند دستگاه‌های اجرایی کشور نمی‌توانند دغدغه دینی نداشته باشند و همه مسئول هستند و بنده نیز تعجب می‌کنم چرا آقای روحانی آن بحث را مطرح کردند و آن موضوع یک نکته فرعی بود. ما انتظار داریم جناب رئیس‌جمهور گزارش کار دهند.

زاکانی با بیان اینکه بازگشت به اینگونه شعارها دغدغه جدی است و باید از آن پرهیز کنیم تصریح کرد: بله هیچ‌کس حق ندارد مردم را به زور به بهشت ببرد و از آن سو هم کسی نمی‌تواند به تعبیر یکی از مراجع بزرگ درهای جهنم را به روی مردم باز کند و اساسا مشروعیت این کار را نداریم. بنابراین در بحث آزادی‌ها باید به قیود امام توجه کنیم. آزادی توطئه ممنوع و خط قرمز است، اما مکتب اسلام آزادی‌های بی‌شماری را در چارچوب‌های خاص قرار داده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امام خط قرمز‌ها را مشخص کرده بودند و حتی دوستانی که شعار خط امام را می‌دادند از همان خط قرمز‌ها عبور کردند. امام در بحث احزاب قیودی را داشتند. معتقدیم که اتفاقات تلخی در 35 سال گذشته رخ داده و راه‌حل خروج از این اتفاقات عمل به اندیشه‌های امام است که در این زمینه نیز باید تذکرات رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار دهیم. 

وی با بیان این مطلب که باید بر مبنای اصول امام راه‌مان را ادامه دهیم، خاطرنشان کرد: امام همیشه مردم را اصل می‌دانستند، نظام با دستان همین مردم شکل گرفته ما قائل به این هستیم که هر چیزی باید سر جای خود قرار بگیرد. معیشت مردم اصلی است که اقتصاد مقاومتی باید پاسخ آن را بدهد و اقتصاد مقاومتی نیز ناظر به توانمندی داخلی است. 

زاکانی ادامه داد: ما ادعای بستن مرزهای‌مان را بر روی خارجی‌ها نداریم ما هم‌اکنون در تهاجم سنگین فرهنگی هستیم و نیاز به تحول فرهنگی در جامعه داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 اشاره کرد و اظهار داشت: ما معتقد هستیم که اگر پیرامون مسائل هسته‌ای نگرانی‌ای وجود دارد باید اظهار شود، در کنار اینکه می‌دانیم که حق نداریم تیم هسته‌ای را متهم به خیانت کنیم و آنها را ضعیف کنیم، حق خود می‌دانیم که حقوق ملت را بازخوانی کنیم و تذکرات لازم را بدهیم. 

وی در ادامه به تبیین دیدگاه‌های امام (ره) در خصوص استقلال اقتصادی پرداخت و خاطرنشان کرد: امام در نفی خودباختگی و تکیه بر خودباوری تاکید داشتند ما امروز سرمایه‌های بزرگی در کشور داریم که بالاترین آن سرمایه نیروی انسانی هستند. ما ملتی رشید و مقاوم داریم که امام فرمودند نمونه این ملت را جزء در صدر اسلام نیافته‌ایم و باید به توانمندی این مردم تکیه کنیم. امام ما می‌توانیم را بارها بیان می‌کردند. پتانسیل‌ها را به رخ می‌کشیدند تا ما خودمان را باور کنیم و تحقیر صورت گرفته را پشت سر بگذاریم. 

زاکانی اسلام ناب محمدی را یک امتیاز بالا در دیدگاه امام و رهبری عنوان کرد و افزود: امام مقدمه استقلال اقتصادی را استقلال فرهنگی می‌دانستند، همه آنهایی که در زمینه فرهنگ مسئول هستند باید پاسخگو باشند، مسئولین نیز باید امر به معروف و نهی از منکر را جدی بگیرند، در این زمینه از دولت نیز انتظار داریم، پول و اعتباراتی که دولت در دست دارد 85 درصد امکانات کشور را شامل می‌شود و باید کاری عظیم و جدی در زمینه فرهنگ صورت بگیرد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آقای روحانی رئیس‌جمهور محترم همه ما است و انتقاد ما به دوستان آقای کواکبیان است که تقوای جمعی ندارند، گفت: ما این انتقاد را نه از خود آقای کواکبیان بلکه از دوستان ایشان داریم که چرا تقوای جمعی ندارند. تقوای جمعی یعنی اینکه وقتی دیدند در سال 88 رفیقشان دروغ گفته نیامدند به مردم بگویند که رفیقمان دروغ می‌گوید. همه روسای جمهور، آقای هاشمی، مقام معظم رهبری، آقای خاتمی، احمدی‌نژاد و هم‌اکنون آقای روحانی برای ما محترم بودند و هیچ کدام از آنها نیز با تقلب روی کار نیامدند اما چرا باید میلیون‌ها رای را بعضی‌ها نفی می‌کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه باید از دولت حمایت کنند و از طرفی همه دولت‌ها ‌نیز باید پاسخگو باشد. 

زاکانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه عده‌ای به دلیل تبلیغ بیگانگان و عده‌ای نیز به دلیل عدم توانمندی داخلی در خود وابستگی می‌بینند اظهار داشت: امام هیچ‌کدام از این انتقادات را قبول نداشتند، و معتقد بودند که باید اینها کنار بروند و کسانی که به آینده کشور و جوانان اعتقاد دارند به صحنه بیایند.

وی در بخش دیگری از سخنانش و در پاسخ به اظهارات کواکبیان مبنی بر اینکه تقوای جمعی اتهام است، گفت: بنده نگفتم که آقای کواکبیان تقوای جمعی ندارند، خطاب من به دوستانشان بود. آقای کواکبیان هم فتنه را محکوم کردند و هم تقلب را نفی کردند. به هر حال همه باید به قانون عمل کنیم نمی‌شود که مثلا در سال 75 از یک رئیس‌جمهوری خوشمان بیاید و تلاش کنیم تا قانون انتخابات را عوض کنیم. امام فردی‌ قانونگرا بود و به کسانی که قانون را قبول نداشت می‌گفتند قانون شما را قبول ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تلاش خود در طول حضور خود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش خود در طول حضورش در مجلس شورای اسلامی در تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد و دادستانی تهران، گفت: برای ما چپ و راست معنا نداشت وقتی که دانشگاه آزاد مدعی بود که راستی است ما تفحص کردیم از قوه قضائیه نیز تفحص کردیم و جالب آن است که وقتی خواستیم گزارش تفحص از قوه قضائیه را بخوانیم دوستان آبستراکسیون کردند تا این گزارش خوانده نشود. حتی با تلاش‌های ما وزیر اطلاعات وقت در دولت خاتمی در خصوص پرونده‌ای به صحن علنی مجلس آمدند. از نظر ما حقیقت امر مصالح و منافع کشور است. 

زاکانی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه امام پس از تجاوز رژیم بعث عراق به کشورمان با چه دیدگاه و اندیشه‌هایی انقلاب را حفظ کردند، اظهار داشت: مهمترین مولفه‌ای که امام روی آن تاکید داشت، این بود که می‌شود بدون حمایت ابرقدرت‌ها زندگی کرد و کشور را ساخت.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به عراق، گفت: اکنون عراقی‌ها نگاه دیگری به ملت ایران دارند. آنها ملت ایران را ملتی رشید می‌دانند که برای جهانیان الگو شدند. اگر اکنون دخالت خارجی‌ها در کشور بود ما باید در میدان آنها بازی می‌کردیم. اما با رفتن آنها میدان جدیدی برای جوانان ما باز شد و امروز پیشرفت‌های خوبی به خصوص در توان نظامی و دفاعی دست یافته‌ایم.

زاکانی با بیان اینکه ما در رسیدن به مقوله پیشرفت کامل هم در بحث نظری و هم در ارائه مدل مشکل داریم، فرهنگ را زیربنای همه امور دانست و گفت: ما باید به دنبال ساخت فرهنگ باشیم. زمانی آقای هاشمی رفتند و مدل اقتصاد آزاد را که یک مدل غربی بود آوردند و نتیجه آن عقب‌افتادگی بود که شامل حال کشور شد و در سال74 نرخ تورم به 49.2 درصد رسید. آقای خاتمی همان مسیر توسعه غربی را دنبال کردند. احمدی‌نژاد هم همان مدل را دنبال کرد و امروز هم در این دولت همان مسیر طی می‌شود باید یک جا بیاموزیم که برگردیم و مسیر را درست کنیم و مسیر درست همان الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیشرفت‌های نظامی در یک دهه اخیر گفت: ما در ابعاد نظامی به مرزهای دانش رسیده‌ایم اما بحث این است که چرا در سایر حوزه‌ها به چنین پیشرفت‌هایی دست نیافته‌ایم. از نظر ما علت همان فکر خودباختگی در برخی لایه‌های جامعه است. 

وی افزود: البته ما برای روابط اقتصادی با غرب و آمریکا منعی نداریم، اما بحث ما عزت و استقلال ملی است، خط قرمز رژیم اشغالگر قدس بوده و هست و آمریکا خودش از این کشور رفته است و تا وقتی که در لباس گرگ باشد راه برگشت ندارد.

زاکانی همچنین در خصوص اظهارات کواکبیان مبنی بر اینکه امام در سیاست خارجی انعطاف داشتند و زمانی می‌گفتند آل سعود هرگز و در مقطعی نیز گفتند بحث رفتن حجاج را پیگیری کنید، گفت: بله حضرت امام هیچگاه از آل سعود نگذشتند اما بحث حج متفاوت بود. بحث حج متفاوت از جنایت آل سعود بود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن