دیدبان

تعطیلی پایگاه هوایی آمریکا و جایگزین احتمالی آن

تعطیلی پایگاه هوایی آمریکا و جایگزین احتمالی آن

به گزارش دیدبان به نقل از مهر ، راشا تودی اعلام کرد ؛ فعالیت پایگاه هوایی ارتش آمریکا در ماناس واقع در نزدیکی بیشکک پایتخت قرقیزستان رسما پایان یافت. این پایگاه به مدت بیش از 12 سال محل ترانزیت تجهیزات و نیازهای لجستیک نظامیان آمریکایی در افغانستان بود.
پایگاه ماناس به طور رسمی از سال 2001 و پس از اشغال افغانستان توسط نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، کار خود را آغاز کرده بود. در مدت فعالیت این پایگاه، حدود 5.5 میلیون نیروی نظامی و غیرنظامی آمریکا و 26 کشور حاضر در جنگ افغانستان به این کشور منتقل شدند.
به گفته سرهنگ "جان میلارد" از مقامات نیروی هوایی ارتش آمریکا پایگاه ماناس در برخی از روزهای اوج درگیری ها در افغانستان شاهد نقل و انتقال بیش از 4 هزار نیرو بوده است. از جمله وظایف مهم پایگاه ماناس در این سال ها، فراهم کردن امکان سوخت گیری هوایی جنگنده های ناتو برای انجام ماموریت در آسمان افغانستان عنوان شده است. بر این اساس بوئینگ های سوخت رسان در طول ماموریت خود به 33 هزار پرواز سوخت رسانی کرده اند.
این در حالی است که گفته می شود آمریکا با رومانی راجع به استفاده از یک پایگاه هوایی در خاک این کشور برای تامین نیازمندی های نظامیان آمریکایی که افغانستان را ترک می کنند، توافق کرده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن