دیدبان

توصیه وزارت بهداشت به زائران عتبات و حج

توصیه وزارت بهداشت به زائران عتبات و حج

به گزارش دیدبان به نقل از مهر، مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تشریح علائم ابتلا به بیماری کرونا به حجاج و مسافران کشورهای همجوار توصیه کرد در صورت مشاهده هریک از علائم در ۱۴ روز نخست پس از بازگشت حتما به پزشک مراجعه کنند.
محمدرضا جویا اظهار کرد: مواردی از ابتلا به بیماری فلج اطفال در کشورهای همجوار مثل افغانستان و پاکستان دیده شده و پیشگیری در دستور کار معاونت بهداشت استان قرار دارد.
وی تاکید کرد: ‌به منظور پیشگیری از ابتلا به فلج اطفال، تمامی کودکان کمتر از ۱۵ سال قبل از سفر به عتبات عالیات نسبت به این بیماری واکسینه می شوند.
جویا بیان کرد: طرح پیشگیری از بیماری فلج اطفال تا کنون برای کودکان عازم سفر به کشورهای پاکستان و افغانستان در مناطق مرزی انجام می‌شد و به تازگی با مشاهده مواردی از این بیماری در کشور عراق مسافران این کشور نیز در ردیف برنامه های واکسیناسیون فلج اطفال قرار گرفته‌اند.
وی گفت: این برنامه در تمامی مراکز بهداشتی درمانی شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همچنین در مناطق مرزی و فرودگاه شهید هاشمی نژاد در حال اجراست.

واکسیناسیون خانه به خانه فلج اطفال در مناطق مرزی
به گفته جویا اقدامات پیشگیرانه فلج اطفال در شهرهای زیر پوشش دانشگاه و برنامه واکسیناسیون خانه به خانه در مناطق مرزی و اردوگاه‌ها و مناطق اسکان مهاجرین دو نوبت در سال اجرا می شود.
جویا در ادامه به ابتلا ۶۷۲ نفر از ۱۸ کشور به بیماری کرونا در سال گذشته اشاره و عنوان کرد: ۲۰۷ نفر از این تعداد فوت کرده اند.
وی گفت: شیوع این بیماری بیشتر در عربستان و امارات متحده عربی گزارش شده است.
علائمی که در ۱۴ روز اول امکان بروزشان وجود دارد.
جویا توضیح داد: ‌این بیماری دوره کمون ۱۴ روزه دارد و حجاج و یا مسافرینی که از سفر حج بازگشته اند تا ۱۴ روز پس از سفر اگر علائم تب، آبریزش بینی، بدن درد، سرفه، اسهال و مشکلات تنفسی داشتند به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی و یا پزشک مراجعه کنند.
مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد:‌ رعایت فاصله حداقل ۱.۵ متری با افراد مبتلا به سرماخوردگی، اجتناب از دست دادن با دیگران، شستشوی مکرر دست‌ها، استفاده از دستمال در زمان گرفتن آب بینی، استفاده از ماسک و استفاده از وسایل شخصی راهکاری مناسب در پیشگیری از این بیماری است.

راهکارهای درمانی برای افراد مبتلا
جویا همچنین در خصوص راهکارهای درمانی افراد مبتلا به مواردی از قبیل مرجعه به موقع به پزشک و یا مرکز بهداشتی درمانی، استراحت کافی، استفاده از مایعات فراوان، گنجاندن میوه، سبزی و آب میوه در رژیم غذایی روزانه اشاره کرد.
وی گفت: به منظور پیشگیری از انتشار این بیماری دو پایگاه مرزی در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد و چهار پایگاه مراقبت در مناطق مرزی استان مسافران و زائران را نسبت به این بیماری کنترل می کنند.
مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان تاکید کرد: تا کنون هیچ مورد ابتلا به کرونا ویروس در شهرهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گزارش نشده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن