دیدبان

کسی که تعلقات دنیایی را مهار کرد

کسی که تعلقات دنیایی را مهار کرد

به گزارش دیدبان به نقل از بسیج پرس ، عباس سلیمی نمین ، رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه در پیوند امام خمینی (ره) با ملت عوامل مختلفی دخیل بود، گفت: مهمترین عاملی که باعث پیوند بین ملت ایران و امام خمینی (ره) شد، این بود که مردم احساس می کردند که حضرت امام (ره) در واقع منعکس کننده ی باورهای اعتقادی اصیل مردم است چرا که در دوران سلطه، برخی باورها و اعتقادات مردم دست خوش تغییر و تفسیر شده بود ومردم به این اعتقاد رسیده بودند آنچه را که امام می گوید صرفا از مبانی اسلامی است.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های بارز امام (ره) اعتقاد به مردم بود،عنوان کرد: اکثر رهبران سیاسی زمانی که به اوج می رسند به مردم نگاه تحقیر آمیز پیدا می کنند وآنها را کوچک می بینند ولی حضرت امام خمینی (ره) با اینکه مقام و منزلتش رفیع بود، مردم را کوچک نمی شمرد و همه ی رسالتش را در مسیر ارتقاء منزلت مردم  می دید.

سلیمی نمین افزود:به طور کلی رهبران سیاسی کمترنگاه صادقانه به مردم دارند و غالبا سعی دارند به واسطه جایگاه سیاسی که دارند فاصله خودشان را با مردم زیاد کنند ولی حضرت امام (ره) یکی از رسالت های جدی نهضت را ارتقاء جایگاه مردم در جامعه می دانستند.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اینکه اعتقاد امام (ره) به مردم همانند شیوه ی پیامبران است عنوان کرد: رسالت پیامبران  ارتقاء منزلت بشریت بود و این رسالت پیامبران را فقط می توانیم با مشی امام (ره)  مقایسه کنیم به این دلیل اینکه امام (ره) در حرکتش بیشترین بهره را از باورهای دینی برده بود.

این محقق مسائل تاریخی با بیان اینکه امام (ره) به این نتیجه رسیده بودند که تنها عاملی که می تواند قدرت ملی را در کشور شکل دهد باورهای دینی است ، گفت: حضرت امام  (ره) تنها راه استقلال جامعه را اتکا به ساختارهای فکری و مبانی اعتقادی می دانستند ، چرا که باورهای دینی وجه اشتراک آحاد جامعه است.

سلیمی نمین با اشاره به اینکه امام (ره) در امر مقابله با تحجر دقت نظر داشتند تا در دشمن شناسی جامعه خدشه وارد نشود، تاکید کرد: حضرت امام (ره) به این دلیل که می دانست جامعه نمی تواند هم زمان با عوامل مختلفی مبارزه کند معتقد بودند که ما باید با بزرگترین تهدید بالفعل مقابله کنیم تا همه ی توجه جامعه  به دشمن اصلی معطوف شود.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های خط امام (ره) دشمن شناسی دقیق ایشان بود، اظهار کرد: حضرت امام خمینی (ره) با توجه به اینکه نسبت به کسانی که ساختار شکن بودند وبا نگاه متحجرانه مبانی اسلامی را تضعیف می کردند حساسیت داشتند در عین حال به گونه عمل نمی کردند که دشمن را به سوی این جریانات سوق بدهد چراکه معتقد بودند که ساختار شکنان و متحجرین بازیچه ی دست دشمنان هستند.

Preview

سلیمی نمین در این رابطه افزود: خیلی از گروه ها تلاش کردند امام (ره) را با جریان متحجر حوزه درگیر کنند ولی امام (ره) با دقت نظری که داشتند حتی کسانی که در این وادی ها افراط می کردند از خودشان دور می کردند یا در جریان ترور یکی از نمایندگان آقای خویی که توسط آقای مهدی هاشمی و اطرافیان آقای منتظری تدارک دیده شده بود، امام به شدت نسبت به این جریان موضع گرفتند و حتی در خارج از کشور هم به اتحادیه دانشجویی اجازه ندادند که از مهدی هاشمی تجلیل کنند چرا که می دانستند این جریان انحرافی است و برگرفته از خط دشمن است.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه امام (ره) تعلقات دنیایی را مهار کرده بودند، عنوان کرد: شما در انقلاب اسلامی ملاحظه می کنید که خیلی ها به امام (ره) می گفتند که شما از مبارزه چه تصوری دارید و مگر می شود با آمریکا که این همه توان تسلیحاتی دارد مبارزه کرد، ولی امام (ره) در مورد این توان تسلیحاتی اعتباری قائل نبودند به این دلیل که امام (ره) نسبت به تعلقات دنیایی حریت داشتند.

وی در این رابطه اظهار داشت: شما در تاریخ مشاهده می کنید که آقای علم به عنوان  یک عنصر وابسته انگلیسی چگونه شاه را تا لجن فرو می برد وآن قدر آلوده اش می کند که دیگر اراده ی محکم در تصمیم گیری نداشته باشد، این موضوع بیانگر آن است که شاه به لحاظ تعلقات دنیایی کاملا اسیر بود .

این محقق مسائل تاریخی با بیان اینکه امام خمینی (ره) یک پدیده ی نادر بود، افزود: امام (ره) با بهره گیری از همه ی ابعاد اسلامی توانست قدرتی را ایجاد کند که بهانه دست دشمن ندهد و معتقدم که انقلاب اسلامی به واسطه تحول فکری و رشدی که امام (ره) ایجاد کرده بود پیروز شد.

Preview

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در پاسخ به این سوال که  برای رجوع به اندیشه امام امکان تفسیر آراء و نظرات ایشان وجود دارد گفت: تفسیر نظرات امام خمینی (ره) در زمان حیات ایشان هم رخ می داد و روزنامه ها بعد از فرمایشات ایشان برداشت ها وتفسیرهای متفاوتی نسبت به هم ارائه می دادند.

وی در این رابطه افزود: امام خمینی (ره) در ده سال رهبریشان توانستند یک سری باور واصول را پر رنگ کنند واگر این نظرات در حد جعل قابل تفسیر بود امروز شما شاهد این همه دشمنی با امام نبودید.

سلیمی در پایان تصریح کرد: دشمنان معتقدند که یکی از دلایل بقای انقلاب  اسلامی ، حضرت امام (ره ) است و اذعان دارند که اگر بخواهیم به انقلاب اسلامی خدشه وارد کنیم باید از امام (ره) شروع کنیم چراکه امام (ره) یکسری اطلاعات را در اختیار مردم  قرار دادند تا به کمک این شاخص بتوانیم  درست و غلط  را تشخیص دهیم.

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟