دیدبان

آمادگی آمریکا برای تمدید مذاکرات با ایران

آمادگی آمریکا برای تمدید مذاکرات با ایران

به گزارش دیدبان به نقل از ایسنا، یک مقام بلندپایه دولت آمریکا در گفت‌وگو با المانتیور گفت که در خصوص دستیابی به توافق نهایی با ایران تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه بدبین است.
این منبع دیپلماتیک در پاسخ به این سوال که آیا دولت خواستار تمدید این مذاکرات است گفت: ما هنوز به اینجا نرسیده‌ایم. آمریکا می‌خواهد اطمینان حاصل کند که آیا ایران در مورد اینکه نتیجه در اینجا چه خواهد بود ذهنیتی دارد یا خیر؟
این پایگاه خبری در ادامه به نقل از منابع دیپلماتیک آمریکایی و ایرانی نوشت در حالی که کمتر از دو ماه به پایان ضرب‌الاجل 20 ژوئیه باقی مانده است مقامات ایران و آمریکا هنوز نشست‌های دوجانبه‌ای را برای کم کردن اختلافات در خصوص یک توافق نهایی برگزار نکرده‌اند. یکی از اصلی‌ترین اختلافات در این میان ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران است که انتظار می‌رفت در دور اخیر مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین پایتخت اتریش توافقی در مورد آن حاصل شود.
کارشناسان ایران و گروه 1+5 قرار است در حاشیه نشست شورای حکام با یکدیگر دیدار کنند. این کشورها همچنین قرار است در روزهای 16 تا 20 ژوئن در وین دور بعدی مذاکرات خود را برگزار کنند.
رابرت اینهورن یکی از مشاوران سابق دولت آمریکا در حوزه ایران روز یکشنبه در این باره گفت: بسیار مشکل است که قدرت‌های جهانی تا پایان ضرب‌الاجل 20 ژوئیه با ایران به توافق نهایی برسند.
وی ادامه داد: دور اخیر مذاکرات ایران و 1+5 انتظارات مورد نظر را برآورده نکرد. این امیدواری وجود داشت که برخی مسائل اصلی از جمله راکتور اراک حل شود اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد.
اینهورن همچنین گفت: من حدس می‌زنم که وقتی با گزینه دیگری همچون پایان مذاکرات روبه‌رو هستیم هر دو طرف ترجیح می دهند که مدت زمان آنرا تمدید کنند.
همچنین باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه گذشته گفت که برای اولین بار در طول یک دهه گذشته ما با یک شانس واقعی برای دستیابی به توافق با ایران روبه‌رو هستیم. اما هنوز اختلافاتی وجود دارد.
این منابع دیپلماتیک علاوه بر این به المانتیور گفتند که آمریکا ممکن است به دنبال نشست‌های دوجانبه با ایران باشد اما هنوز در سال جاری خارج از مذاکراتی که میان ایران و گروه 1+5 برگزار شده چنین اقدامی نکرده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن