دیدبان

سپاه پاسداران عامل امنیت ایران

سپاه پاسداران عامل امنیت ایران

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح روز در مراسم جشن میلاد امام حسین(ع) در جمع فرماندهان و کارکنان یگان حفاظت مجلس با تبریک روز پاسدار و ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز، خطاب به پرسنل یگان حفاظت مجلس شورای اسلامی، گفت: کار سنگینی را بر عهده دارید که تنها با همت بلند توانستید به خوبی از این کار صیانت کنید. این نهاد مانند سایر ادارات و بخش‌های اجرایی کشور نیست، چرا که با نگاه به تاریخچه سپاه پاسداران در انقلاب و چگونگی به وجود آمدن آنها می‌توان فهمید که چه تاریخ پر فراز و نشیبی را گذرانده است.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط کشور متفاوت بود به گونه‌ای که با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده به گونه‌ای که نیروی انتظامی و ارتش دچار آشفتگی و به هم ریختگی شدند در این شرایط بیگانگان دست به اقداماتی زدند و در بخش‌های مختلف کشور فتنه، ترور و اعتصاب داشتیم.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: با تشکیل شورای عالی انقلاب همچنان وضع خوب نبود و این بحران ادامه داشت به طوری که هر چند وقت یک بار ترور شخصیت‌های مهم و آشفتگی در مناطق مختلف کشور داشتیم. در آن زمان آن چنان که باید و شاید از سپاه حمایت نمی‌شد، اما جوانانی آمدند و گروه کوچکی را تشکیل دادند که از نظر سیاسی وامنیتی دارای اهمیت بود. این اقدام در صورتی انجام گرفت که در آن روزها شرایط سخت و حمایت‌ها ناقص بود، اما با این حال سپاه پاسداران توانست موفقیت‌های چشمگیری را به دست بیاورد.

وی ادامه داد: در آن زمان عزیزان با دستان خالی دست به کار شدند و با تهیه ساختمانی اقدام به آموزش اطلاعاتی امنیتی و نظامی نیروها می‌کردند و در همین حین عملیات انجام می‌دادند که این امر نشان می‌دهد رشد سپاه پاسداران در میدان عملیات صورت گرفته و امروز از مناطق مختلف کشور و مسئولان حفاظت می‌کنند.

لاریجانی با بیان اینکه پس از جنگ تحمیلی شرایط برای سپاه پاسداران تغییر یافت، گفت: سپاه پاسداران به سمت میدان‌های جنگ رفت که میدان وسیعی بود و در آن زمان بنی صدر رئیس‌جمهور وقت فرماندهی کل قوا را بر عهده داشت و گاهی راه و سلاح‌های سبک را در اختیار سپاه قرار نمی‌داد، چرا که معتقد بود با نیروهای کلاسیک باید جنگید که این نگاه وی نشان‌دهنده عدم فهم درست از مسائل نظامی است.

وی افزود: بنی‌صدر اغراضی از عدم به کارگیری نیروهای سپاهی و حزب‌اللهی داشت، اما با این وجود سپاه هیچ‌گاه ناامید نمی‌شد، چرا که سبک مدیریت خاصی را دنبال می‌کرد.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: شرایط به گونه‌ای بود که سپاه را در وسط میدان جنگ قرار می‌داد، اما با برکناری بنی‌صدر جریان سیاسی کشور تغییر پیدا کرد و یک جریان متدین روی کار آمد و درب‌های ورودی جبهه‌ها بر روی سپاه و بسیج باز شد که ثمره این کار آزادسازی خرمشهر و شکست حصر آبادان بود که توانست  ساختار محکمی را در کشور ایجاد کند.

وی ادامه داد: این تاریخ نشان می‌دهد سپاه پاسداران در میدان جنگ رشد و تشخص پیدا کرد و به سرمایه‌ای بزرگ برای کشور تبدیل شد.

لاریجانی افزود: در آن زمان کشورهایی در داخل ماجراهایی را ایجاد کردند و جنگ‌هایی را به راه انداختند، اما امروز به این نتیجه رسیدند که هیچ‌گونه شیوه‌ها و تاکتیک‌های‌شان جواب نداده است.

سپاه در مدیریت، احساساتی عمل نکرد

وی با بیان اینکه سپاه پاسداران سبک عاشورایی را برای خود انتخاب کرد، گفت: سپاه در بحث مدیریت با روحیه ساده و احساساتی عمل نکرد، بلکه هدفش مقدس، درست و دقیق بود.

رئیس قوه مقننه افزود: سپاه در این راه با معرفت گام برداشت، همانگونه که امام‌حسین(ع) با معرفت گام بر می‌داشت و مثل جریان‌های پوپولیستی شعاری نبود و ایشان هدف متعالی را با معرفت و رسوخ در آن انتخاب می‌کرد و سپاه پاسداران هم به این شکل بود و هدفش پاسداری از هویت انقلاب بود، اما ممکن است در هر شرایطی یک وضعیت رخ دهد.

وی افزود: در اوایل انقلاب که سپاه تشکیل شده بود نیروهای این نهاد با خجالت پول می‌گرفتند، چرا که کار آنان مجاهدانه بود و با این شرایط بود که سپاه متولد شد و تا امروز همین مسیر را دنبال می‌کند.

لاریجانی با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی، گفت: مدیریت جهادی در تفکر مجاهدانه است که باعث پرورش در انقلاب می‌شود که با روش‌های متعارف این اقدام عملی نمی‌شود بلکه باید همراه با روحیه حماسی باشد.

وی ادامه داد: سپاه پاسداران با هدف‌گذاری جدید شکل گرفت. اگر امروز بخواهیم این موضوع را مبنا قرار دهیم شرایط امروز اقتضا می‌کند که هدف‌های درست را دنبال کنیم و معرفت داشته باشیم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه مصاف امروز ما در عرصه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است، افزود: البته مسائل امنیتی جدی است، اما امروزه ثابت شده که دیگر اقدامات نظامی پاسخ نمی‌دهد.

وی به یکی از اظهارات مسئولان آمریکایی اشاره کرد و گفت: وی اعلام کرده که مسئله مبارزه با تروریسم را آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند، اما نه از راه اشغال چرا که در این راه توفیقی نداشتند که بخواهند از این طریق اقدام کنند.

لاریجانی تصریح کرد: اقدامات نظامی آمریکایی‌ها در منطقه به سمت ایران و در جنگ افغانستان، عراق و لبنان شکست خورده و برای حفظ روحیه خود این‌گونه حرف می‌زنند و رویکردها به سمت رفتارهای ایذایی است که در جهت دیگر به کار رفته است.

در شرایط اقتصادی امروز نیازمند ابتکارات مجاهدانه هستیم

وی افزود: در شرایط اقتصادی امروز نیاز به یک رویه جدید داریم و با توجه به رکود اقتصادی که به عامل تورم و بیکاری تبدیل شده بخشی مربوط به بحث داخلی و خارجی است که نیازمند ابتکارات نو و مجاهدانه است و دولت باید زمینه‌ای را برای پرش از این حالت رکودی ایجاد کند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد : جمهوری اسلامی ایران امروز از نظر اقتدار در منطقه در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و توانسته زندگی عزتمندانه ای برای ملت فراهم کند، اما باید نقیصه‌های اقتصادی برطرف شود.

وی افزود: بیماری اقتصادی کنونی به علت رشد نقدینگی زیاد است که باید به سمت بخش تولید برود تا رونق و شغل برای جوانان ایجاد شود تا وقتی که این مشکل برطرف نشود تولید داخل رونق پیدا نمی‌کند و مشکل بیکاری حل نمی‌شود که برای رفع این مشکلات همت می‌خواهد.

لاریجانی گفت: از نظر سیاست‌ها نقصی نداریم چرا که چندی پیش سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که قوانین نوشته شده و باید اجرایی شود.

با  شعار نمی‌توان به اقتصاد کشور رونق داد

وی افزود: شرایط باید به گونه‌ای باشد که اقتصاد در دست مردم باشد تا بستر برای کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایجاد شود و تا زمانی که این موضوع تحقق پیدا نکند شغلی برای جوانان ایجاد نمی‌شود. ضمن اینکه رونق بخش تولید داخلی مبارزه با امپریالیسم است و با شعار نمی‌توان به اقتصاد کشور رونق داد. این در حالی است که در هر قدم از این زمینه اشغالگران منطقه‌ای آشفتگی ایجاد کردند.

رئیس مجلس گفت: با فهم و درک درست از مسائل سیاسی و هسته‌ای و اقدامات ماجراجویانه غربی‌ها در منطقه می‌توان مصاف واقعی و تاکتیک‌ها را شناخت.

ایران دستاوردهای هسته‌ای را با تلاش شبانه‌روزی متخصصان داخلی به دست آورده است

وی به مذاکرات ایران با 1+5 اشاره کرد و گفت: در مسئله هسته‌ای غربی‌ها هدف‌گذاری‌شان را به صورت روشن و شفاف اعلام کردند، به طوری که چند روز پیش وزیر امورخارجه آمریکا گفت که هدف ما از مذاکرات این است که ایران را از تکنولوژی هسته‌ای دور کند که اشتباه می‌کنند چرا که ایران دستاوردهای هسته‌ای را با کمک آمریکا و غربی‌ها کسب نکرده که بخواهند بگویند ترمز را می‌کشیم بلکه با تلاش‌های شبانه‌روزی متخصصان داخلی آن را به دست آورده است.

1+5 نمی‌تواند قوانین جدید برای ایران وضع کند

لاریجانی افزود: از مذاکرات هسته‌ای استقبال می‌کنیم و هیچ‌گاه آن را ترک نکردیم، گرچه غربی‌ها در پشت صحنه کار می‌کردند تا مذاکرات لغو شود، اما باید بدانند که مذاکرات منطقی دارد و ایران براساس قوانین بین‌المللی اقدام می‌کند و آنها نمی‌توانند قوانین جدیدی را برای ایران وضع کنند.

وی افزود: مذاکرات باید به صورت طبیعی روند خود را طی کند و دارای اساس منطقی باشد و مذاکره‌کنندگان هم براساس اصلوب منطقی کار را پیش ببرند و باید از آنها حمایت کرد و از مذاکرات با منطق که از دستاوردهای ملی صیانت می‌کند، حمایت می‌کنیم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در حال حاضر در چنین مصافی در مسائل هسته‌ای و منطقه‌ای قرار داریم که هم‌گرایی ضروری است و اختلاف نظرهایی که وجود دارد مبارک است که اگر این اختلافات براساس مبانی درست و معرفتی باشد باعث رشد و ترقی کشور می‌شود، اما نباید این اختلافات منجر به ایجاد خصومت در کشور شود.

برای آنچه که می‌خواهیم به دست آوریم باید هزینه بدهیم و تحمل داشته باشیم

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی دشمنان به دنبال این هستند تا با رفتارهای سیاسی مردم را از حقیقت اسلام دور کنند، با توجه به این مسائل آنچه که اقتضا می‌کند این است که کارها باید برای انقلاب باشد و برای آنچه که می‌خواهیم به دست بیاوریم باید هزینه دهیم و تحمل داشته باشیم تا اهداف‌مان را جلو ببریم و در داخل کشور نیاز به رفتار سنجیده به منظور متمرکز شدن روی موضوعات اصلی داریم تا تولید رونق پیدا کند.

کاهش حاشیه‌ها به رونق اقتصادی کمک می‌کند

لاریجانی افزود: در صورتی که حاشیه‌ها کم شود بستر برای ایجاد رونق اقتصادی تولید و پیشرفت کشور فراهم می‌شود و در این زمینه باید شرایط را فراهم کرد ضمن اینکه سپاه وظیفه دارد تا فضای کشور را امن نگه دارد و وظیفه‌اش نسبت به دیگر دستگاه‌های امنیتی کشور بالاست چرا که سپاه چشم بینای نظام است و متون مسائل امنیتی و نظامی را درک می‌کند بر این اساس باید شگردهای حریف را بشناسد تا فضای کشور امن و مشکلات حل شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران رو به ترقی و تکامل است، افزود: موانعی در این راه داریم، اما حرکت تکاملی انقلاب کاملا مکشوف است و نباید مشکل را تنها مسائل سیاسی دانست. در 10 سال گذشته می‌توان این موضوع را دید و در حوزه اقتصادی معتقدم که اگر به صورت دقیق عمل شود می‌توانیم این مشکلات را که به علت ستم خارجی‌ها به وجود آمده از آن عبور کنیم. با این حال جمهوری اسلامی ایران در بحث فناوری و امنیت پیشرفت داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: سپاه پاسداران عامل امنیت برای ایران است و به عنوان یک قدرت برتر در منطقه مطرح شده است. لذا نیازمند درک درست از حرکت تکاملی انقلاب داریم و مصافی که ما در مسائل هسته‌ای و دیگر امور داریم واقعی است و با لبخند قابل حل نیست بلکه باید تاکتیک‌ها را شناخت.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن