دیدبان

حجم مبادلات با پاکستان به ۳ میلیارد دلار افزایش می‌یابد

حجم مبادلات با پاکستان به ۳ میلیارد دلار افزایش می‌یابد

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، علی‌اوسط هاشمی در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: مبادلات، تجارت و تبادل بازرگانی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور پاکستان در سفر اخیر نوازشریف به ایران و توافق با رئیس جمهور و امضای تفاهمنامه مقرر شد به 3 میلیارد دلار افزایش یابد این در حالی است که اکنون این رقم زیر 500 میلیون دلار است.

وی افزود: باید بستر لازم برای این حجم از مبادله مستعد و ظرفیت سازی شود و بیشتر در این زمینه استان سیستان و بلوچستان می‌تواند نقش اصلی را بازی کند و خود را به سمتی سوق دهد که مناطق مرزی حداکثر استفاده را از این رونق ببرند.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه 11 بازارچه مرزی مصوب داریم، تصریح کرد: 6 مورد از این بازارچه‌ها فعال بوده و 5 مورد دیگر غیرفعال است و پیشنهاد ایجاد 11 بازارچه مرزی را در دستور کار داریم که باید در سطح استان راه‌اندازی شود.

هاشمی گفت: وضعیت کنونی بازارچه‌های مرزی حتی فعال‌ها نیز رضایت‌بخش نیست و وضع کنونی از حیث زیرساخت‌ها و سایر موارد تاکنون نتوانسته‌اند نه از ظرفیت 2 میلیون تومان خوب استفاده کنند و نه 54 قلم کالا را خوب جاری و ساری سازند.

وی بازارچه‌های مرزی را دروازه‌های استان دانست که به شکل کنونی قابل تحمل نیست و تاکید کرد: با این شرایط بازارچه‌ها یا باید تعطیل شوند و یا ساماندهی و نظم و ایجاد قائده را برآنان حاکم کرده و آنها را به سمت و سوی صحیح سوق داد.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان، 10 روز فرصت داد تا برگزیدگان این شورا، کارشناسی، بررسی و آسیب شناسی کرده و طرح‌های لازم را به این شورا ارائه دهند.

هاشمی بیان کرد: صرف نباید خود را به مبادلات سنتی و روابط منطقه‌ای محدود کنیم بلکه با ظرفیت سازی، شرایط لازم برای رونق و روان‌سازی برای امر مبادلات را در سطح استان فراهم سازیم.

وی، دیپلماسی و تجار محلی در رونق دادن به مبادلات مرزی مهم ذکر کرد و گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با والیان نیمروز و قندهار باید نشست‌های کارشناسی برگزار کرده و آن را به عمق افغانستان وسعت داد و از آن سو مبادلات پاکستان نیز تا لاهور و کراچی پیش‌بینی کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده، هیئتی بازرگانی و کارشناسی باید به این دو کشور سفر کند و زمینه را مستعد و از فرصت‌ها به نحو مطلوب بهره برد و ظرف یک‌ماه نتیجه را به شورا اعلام کند.

هاشمی گفت: جا دارد فرمانداران در محدوده و منطقه جغرافیایی خود از ظرفیت‌ها استفاده کنند و با مجوزهایی که در اختیار دارند می‌توانند بازارچه‌های مرزی محدوده خود را فعال و به مبادلات حوزه مدیریتی خود رونق بخشند.

وی اضافه کرد: برای ساماندهی وضع موجود از همه ظرفیت‌هایی که می‌شود باید کمک گرفت، برای عمران مناطق مرزی و بازارچه‌ها که این در حقیقت یک الزام است به سمت رونق بخشیدن به تجارت مرزی و کسب و کار عرفی مرزنشینان و باید اجرایی شود.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به قوانین خاص که با ارفاق و با هدف پایداری و جلوگیری از قانون گریزی برای منطقه اعمال می‌شود، گفت: این مسئله برای جلوگیری از پدیده قاچاق است و قرار نیست که اگر یک جا دولت برای رفاه مرزنشینان از خود انعطاف نشان داد به مکانی برای وقوع بسیاری از جرائم تبدیل شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: اداراتی که در مسیر مبادلات، ذینفع و نقش آفرین هستند باید مشکل خود را به دبیرخانه شورا اعلام تا موضع کارشناسی اتخاذ و پیگیری شود و اگر کسی در این راستا تعلل و کوتاهی کند عزل خواهد شد.

وی گفت: توقف نباید خسارت و تضییع حق ایجاد کند و بی‌نظمی و قاچاق را توسعه دهد، بدانید مردم در انتظار رأی و نظر ما هستند پس سرعت بخشیدن به کار را در دستور کارتان قرار دهید.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مبحث اصلی در زمینه بازارچه‌ها، مسئله روان‌سازی است و باید برای سهولت کار مردم در چارچوب قانون برنامه‌ریزی و تفسیر از آن هم با شیب به سمت مرزنشینی انجام شود.

هاشمی با اشاره به مسئله ورود دام بیان کرد: معبر ورود دام باید متفاوت از سایر باشد و نمی‌شود تداخل بین بازار، کالا و دام داشت چراکه این مسئله نظم و بهداشت و محیط زیست انسانی را به مخاطره می‌اندازد.

وی اظهار کرد: در شورا معبر دام و معبر قاچاق‌ها نیز مشخص شود که کجاها ضربه می‌زنند و برای اهداف بازارچه‌های مرزی خطر دارد و مسیرهایی که امکان گریز از نظم و قانون و قائده را هموار می‌کند و مخل امنیت است، شناسایی و اقدامات لازم انجام شود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: شما به نمایندگی از افکار مرزنشینان ایفای نقش می‌کنید که این بار شرعی داشته و اگر کسی در نقطه مرزی از این طریق به تمکن و توانایی بتواند نائل شود و دیر پرداختن ما او را به سمت جرم سوق دهد، مسئول هستیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: اگر به درستی در زمینه تجارت و مبادلات مرزی و فعال کردن بازارچه‌های مرزی استان اقدام شود، جمعیت 75 هزار نفری محدوده آنها اشتغال یافته و این مسئله با توجه به معضل بیکاری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن