دیدبان

ریشه رانت ۵۲ هزار میلیارد تومانی کجاست؟

ریشه رانت ۵۲ هزار میلیارد تومانی کجاست؟

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، سید بها الدین حسینی هاشمی اظهار داشت: نرخ ارز یکی از ابزارهای مهم مدیریت تراز پرداختهای خارجی و حفظ ارزش پول ملی کشور است و در صورت عدم تعیین دقیق آن براساس تئوری قدرت برابری خرید ارزها و دیگر روشهای متداول، علاوه بر اینکه باعث زیان و ضرر ملی می شود، رانت نهفته ای را در نرخ ارز حفظ می کند که منشأ انحرافها و از بین بردن رقابتهای سالم شده و هزینه سنگینی را برای کشور فراهم می کند.
وی افزود: این مساله از طرف دیگر باعث ایجاد اربیتراژ نرخ ارز و خروج ارز از طریق بیش نمایی با over invoice در واردات یعنی ورود کمتر کالا و خروج بیشتر ارز و انتقال مابه التفاوت آن به حساب واردکننده در خارج از کشور و یا کم نمایی در صادرات یعنی خروج کالای بیشتر و ورود ارز کمتر می شود و نهایتا نیز مابه التفاوت آن در حساب خارج از کشور برخی از صادرکنندگان واریز می شود و همین گروه در بازار دو نرخی ارز که معضل و مشکل مزمن کشور ماست با نرخ آزاد به فروش می رسد و یا اصلا به کشور برنمی گردد. البته این موارد مشمول همه واردکنندگان یا صادرکنندگان نمی شود ولی احتمال وقوع آن بسیار زیاد است.
حسینی هاشمی گفت: فرض کنید کل مصارف ارز بازرگانی کشور بین 50 تا 70 میلیارد دلار در سال باشد. با مقایسه نرخ رسمی ارز به میزان 2550 تومان فعلی و نرخ آزاد و غیررسمی ارز به قیمت 3300 تومان فعلی،  مابه التفاوتی معادل 750 تومان به ازای هر دلار در خود نرخ ارز وجود دارد که بدون هیچگونه فعالیت تجاری و اقتصادی نصیب خریدار ارز می شود که از کیسه ملت ایران پرداخت می شود.
وی افزود: یعنی هر شخص حقیقی و حقوقی که بتواند یک دلار ارز از بانک مرکزی بخرد چه در بخش بازرگانی یا تولید، 750 تومان سود یا منافع را بدون هیچگونه فعالیتی کسب کرده است و  چنانچه 70 یا 50 میلیارد دلار را در این عدد ضرب کنیم، به مبلغی نجومی و بسیار تأثیرگذار به میزان حداکثر 52 هزار و 500 میلیارد تومان و یا حداقل 37 هزار و 500 میلیارد تومان بالغ می شود .
حسینی هاشمی گفت: اگر این رقم به خزانه دولت بازگردد، نه تنها کسری بودجه دولت که عامل اصلی تورم لجام گسیخته از طریق افزایش پایه پولی مضر یعنی استقراض از نظام بانکی و بانک مرکزی توسط دولت است را از بین می برد، موجب کاهش تقاضای کاذب و واهی در بخش ارزی می شود و سبب حذف رانت از نرخ ارز خواهد شد .
این کارشناس پولی و بانکی گفت: قطعا واقعی کردن تقاضای ارز، قیمت آن را کاهش و موجب تعدیل و ثبات آن خواهد شد و این کلاه کهنه و قدیمی از سر ملت و اقتصاد ایران برداشته خواهد شد و از محل درآمد حاصله از قیمت واقعی ارز موجب حمایت از اقشار آسیب پذیر و صنایع واجد شرایط خواهد شد.
حسینی هاشیم گفت: لذا یکسان سازی نرخ ارز از اوجب واجبات برای اقتصاد ایران است و فروش دارایی های ملی به قیمتی کمتر از ارزش واقعی آن مقرون به صلاح و صرفه ملی و اقتصادی نیست.
وی گفت: یکسان سازی نرخ ارز همچنین سبب افزایش قدرت دولت برای ارتقای رفاه عمومی شده و به حفظ منافع ملی کمک می کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن