دیدبان

چگونه رسانه های نظام سلطه را در خدمت فرهنگ انقلاب قرار دهیم؟

چگونه رسانه های نظام سلطه را در خدمت فرهنگ انقلاب قرار دهیم؟

به گزارش دیدبان به نقل از بسیج پرس، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در شانزدهمین همایش هادیان سیاسی سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ، ضمن بررسی راهبردهای تهاجم فرهنگی در جامعه اظهار کرد:حوزه و دانشگاه مسئول تولید مبانی تمدن سازی در جامعه است، اگر در حوزه فرهنگ توانا شویم همه ابزار رسانه ای نظام سلطه در خدمت انقلاب قرار می گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با توجه به مسائل بیداری اسلامی گفت : در بحث بیداری اسلامی و انقلاب های منطقه اتفاقاتی رخ داد که علاوه بر تلخی حاوی نقاط مثبتی بود. این انقلاب ها  پس از انقلاب اسلامی در جهان عرب و اسلام بی سابقه بود که چندین کشور با شعار تکبیر از مساجد بتوانند رژیم های حاکم را سر نگون کنند ودر دوره ای که به عنوان مرگ مذهب نام گرفته این اتفاقات قابل تأمل است .

وی در تشریح  این مطلب افزود : سوریه محل نزاع تکفیری ها ، صلیبی ها و یهودی ها با تنها رژیم حامی فلسطین شد، یمن در خطر تجزیه قرار گرفت و رژیم مبارک دوباره به عرصه سیاسی مصر برگشت این مسائل از جمله این تلخی ها بود، البته بنده در اولین هیأتی که از مصر به ایران آمد که شامل تفکرات تکفیری و متناقضی مثل حمایت از سادات بود، گفتم که شما بحران رهبری و ایدئولوژی دارید ولی متأسفانه آنها اعلام کردند این یک مزیت است نه یک بحران.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد : این مسائل که در انقلاب مصر پیش آمد در انقلاب ایران هم بود ولی حضرت امام خمینی (ره) و مردم با استفاده از مفاهیمی مثل امام وامت و ولایت فقیه آنها را مدیریت کردند .

رحیم پور تأکید کرد : علاوه بر این تلخی ها نکات مثبتی نیز وجود دارد مثل خود آگاهی مردم این کشورهااز وضعیت خود که فهمیدند در مقابل اسلامی که لیبرال و اهل سازش است و یا با خشونت افراطی وبدون عقلانیت همراه است؛ اسلامی مانند انقلاب ایران هست که با وجود همه تهدیدها و فشارها به پیشرفت والگو شدن می رسد تا جایی که  سران برخی از این خیزش ها اعتراف می کنند اگر ما را یک هفته تحریم کنند از بی آبی می میریم  ولی ایران با وجود همه این تحریم ها توانست با جهاد گری ، عقلانیت و بدون تکیه بر آمریکا و اسرائیل نظام سازی کند و در آسمان و زمین پیشرفت کند .

این استاد دانشگاه افزود : شاید بهار عربی از کشورهای اسلامی به خزان و زمستان رسیده باشد ولی بیداری اسلامی که ناشی از خود آگاهی و این نوع مقایسه هاست شروع شده است .

رحیم پور گفت : نظام سلطه به این نتیجه رسیده است که با جنگ و تحریم و فشاراقتصادی نمی تواند به اهداف خود برسد از همین روست که در حوزه فرهنگ سرمایه گذاری می کنند. در واقع جامعه هدف فرهنگی نظام سلطه فقط ایران نیست بلکه می خواهند افکار و باورهای تمام دنیا را با استفاده از رسانه و ابزار آکادمیک تغییر دهد که این امر علاوه بر تهدید فرصتی می دهد که با جهانی شدن دغدغه ها از هند تا آفریقا پس ازیافتن پاسخ آن ها واقناع جهانی شویم.

عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی از عناوین و عوامل حضور دشمن در تهاجم فرهنگی نام برد و افزود : مدیریت اشتغال فکری جامعه ، تغییر در مفاهیم ومصادیق زیبایی شناسی اجتماع، دستکاری ساختارهای اجتماعی وذائقه سازی در ناخود آگاه افراد، تغییر در تصورات و تخیلات ایدئولوژیک و برهم زدن وحدت و نظم اجتماعی از مواردی است که به شدت در تهاجم به فرهنگ جامعه تأثیر گذار است وباید به طور جدی به آن پرداخته شود .

وی تاکید کرد اگر کمیت محصولات با کیفیت فرهنگی را افزایش دهیم و افراد متخصص تربیت کنیم رسانه های آن ها از مناظره ورویارویی با فرهنگ اسلام و انقلاب  فرار می کنند .باید در این حوزه یک" ما می توانیم" بگوییم، باور کنید همه هیاهوی رسانه ای آنها مربوط به چند  ده اتاق فکر است  وبقیه سیاه لشکر هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر درحوزه فرهنگ قوی شویم همه ابزارهای آن ها درخدمت فرهنگ انقلاب اسلامی درمی آید، به همین خاطر است که مقام معظم رهبر این قدر بر فرهنگ تأکید دارند.

اقتصاد مقاومتی تاکتیک نیست بلکه یک بینش است

سخنران دیگر این همایش دکتر محمد خوش چهره استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران  با اشاره به اهمیت نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر مسئله اقتصاد در سالهای پیش و امسال اظهار کرد : مسئله اقتصاد از مباحث مهم در جامعه است و علت تأکید رهبری نیز همین امر است اما خلاف  نظریه مارکس که زیر بنا را اقتصاد می داند و معتقد است تغییر روابط و مناسبات بر اساس آن تنظیم می شود نظر نظام این گونه نیست و پرداخت به این موضوع به خاطر مقتضیات زمان ومعضلات به وجود آمده است.

وی افزود : رهبر عزیز انقلاب هفت – هشت سال است که به مسئله اقتصاد تأکید دارند چون این حوزه را هم فرصت وهم تهدید می دانند، البته دشمن هم تأثیرگزاری این حوزه را درک کرده و بنده معتقدم فشاری که آمریکا به ما تحمیل کرده است به خاطر بی توجهی وکوتاهی در نظام سیاست گذاری و اجرا بوده است نه هنر آمریکا که آثار آن در مذاکرات وتوافقنامه ژنو قابل مشاهده است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد : درحوزه دفاعی ونظامی با وجود فشارها وتهدیدهای مستمر و اتحاد کامل شرق وغرب در مقابل ایران در حالی که سیم خاردار نداشتیم و در جنگ با وجود مشکلات لجستیکی رو به رو بودیم توانستیم به حدی از توان دفاعی و موشکی برسیم که به اصطلاح نقطه را می توانیم هدف قرار دهیم و در منطقه الگوی استقلال ومقاومت شدیم اما علی رغم تأکیدات رهبری نتوانستیم در حوزه اقتصاد و دستیابی به عدالت به الگو تبدیل شویم و از پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه خودمان استفاده کنیم.

 دکتر خوش چهره با اشاره به این مسئله که "غربی ها از توانایی ما در دفاع آگاهند و به همین علت به سمت تحریم اقتصادی رفته اند " اظهار کرد: زمانی که چشم انداز 20ساله تدوین شد می خواستیم در این  مدت، به اقتصاد اول منطقه تبدیل شویم و درحالی با کشورهایی مثل ترکیه وعربستان به رقابت پرداختیم که آن ها از ما جلو تر بودند و با وجود ظرفیت های بالای خود نتوانستیم به آن ها برسیم.

نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی یکی از علل ناکامی ایران در اقتصاد را وابستگی به نفت عنوان کرد و گفت : به صراحت می توان گفت اقتصاد همه دولت ها با وجود تفاوت در عنوان و مشی سیاسی شبیه به هم است از دولت سازندگی تا دولت نهم ودهم وابستگی به نفت بیشتر شده و حتی در دولت یازدهم با وجود این که هنوز برای قضاوت زود است و این دولت وارث شرایط سختی است؛ 70درصد لایحه بودجه بر مبنای نفت نوشته شده است البته در بررسی این مسائل نباید نگاه سیاسی داشت زیرا اگر دولتی اشتباه کند هزینه آن را نظام ومردم پرداخت می کنند پس باید همه دولت را یاری کنیم تا بتواند بر مشکلات غلبه کند.

وی تصریح کرد: تضاد ما با غرب ریشه ای است و ریشه آن در تاریخچه شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران است که با وجود حمایت های همه جانبه نهاد ها و سازمانهای امنیتی و بین المللی از رژیم شاه،مردم با تکیه براسلام و رهبری امام به استقلال رسیدند وبه الگوی مقاومت در جهان تبدیل شدند. ریشه دیگر آن قطع منافع آنها از منابع ملی ما بود بنابراین نمی توان به آنها اعتماد کرد وبه فرموده رهبری بایستی بر توان داخلی تکیه کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی وابستگی به نفت ، واردات زیاد کالای مصرفی مثل گندم ، چای ،شکر و فساد اقتصادی را از مشابهت های سیاست های غلط اقتصادی دولت ها ی قبل دانست وگفت : هرچقدر نفت گران تر شد، فساد اقتصادی بیشتر شد حتی در دولت هایی که ادعای پاکدستی داشتند برای مثال افزایش قیمت نفت بشکه ای 18 دلاربه 110دلار،فساد چند ده میلیاردی جزایری را تبدیل به سه هزار میلیارد کرده است؛ وقتی شعار سال جهاد اقتصای است یعنی اینکه باید آهنگ حرکتی را بیشتر کرد وبه آن رنگ خدایی داد نه اینکه سرمایه مولد را به بازار سودا گری سکه و ارز کشاند .

وی راه درمان اقتصاد بیمار را درگرو شناخت ریشه های آن بیماری دانست و تأکید کرد : اقتصاد مقاومتی یک تاکتیک مثل اقتصاد ریاضتی نیست. بینشی است که معتقد است باید اقتصاد را در نقاطی که قابل شکست وتهدید امنیتی است مقاوم کرد و هرگز به معنای انزوا در عرصه اقتصاد جهانی نیست بلکه اقتصاد پویایی است که با تکیه بر تولید وقطع وابستگی های تهدید زا مثل خام فروشی نفت به رفع موانع تولید و ایجاد کار و اشتغال می پردازد وعلاوه بر تکیه بر درآمد مالیاتی به فکر تولید کالاهای استراتژیک مانند سبد غذایی مردم ومسائل معاش آنان است .

خوش چهره افزود : در دنیای امروز همه به هم نیازمندند؛ هم ما به غرب و هم غرب به ما اما این نیاز و تعامل باید به گونه ای باشد که در عرصه بین الملل ابزاری برای تهدید وآسیب قرار نگیرد .

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران عدم درک مفاهیم اقتصاد مقاومتی ، عدم باور به آن و ناتوانی در اجرای اقتصاد مقاومتی را از چالش های اصلی در تحقق نیافتن اقتصاد مقاومتی دانست وخاطر نشان کرد: این سه عامل باعث رفتارهایی مانند کشاندن سرمایه به بازار سوداگری ارز و  تعریف و تمجید بی مورد و بی هدف از اقتصاد مقاومتی می شود.

 در این همایش که به همت سپاه تهران برگزار شد  دکتر سنایی راد، معاون سیاسی سپاه پاسداران و دکتر محزون، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مسائل سیاسی روز و بررسی تبعات کاهش جمعیت سخنرانی کردند.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران