دیدبان

حوزه‌های علمیه کشور باید به وحدت برسند

حوزه‌های علمیه کشور باید به وحدت برسند

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، آیت الله حسینی بوشهری صبح امروز در شانزدهمین اجلاس اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به اینکه از حضور در این مراسم در این ایام مبارک بسیار خوشحال هستم اظهار کرد: نشست هایی مانند این اجلاسیه که اساتید در ان شرکت می‌کنند فرصت های بی بدیلی است که باید از آن استفاده کرد.

رئیس حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه اساتیدی که نقش بی بدیلی در اخلاق و تربیت حوزه ایفا می‌کنند گفت: 16 سال است که اقدام به برگزاری این اجلاسیه کرده ایم تا اساتید در تمام زمینه های مربوط به درس ها و برنامه های حوزه مشارکت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بنا نیست جمعی به عنوان شورای عالی در برنامه ریزی حوزه فعال باشند از همین رو پیشنهاد می دهم برای برنامه‌ریزی‌های آینده به هدف اولیه برگردیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه 3 دیدگاه درباره حوزه و چگونگی آن وجود دارد، تصریح کرد: نخستین دیدگاه در دوره ما طرفداری ندارد و ان این است که ما حوزه بدون تحرک می‌خواهیم در واقع همان حوزه قدیمی را بدون تحول در نظر دارند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بیان کرد: دیدگاه دوم نقطه مقابل دسته اول هستند و این نگاه افراط گرایانه است، ما الان به آن مبتلا هستیم و مربوط به افرادی است که فضاهای غیر حوزوی را با حوزه مقایسه می‌کنند این دسته مدرنیزه شدن حوزه را می‌خواهند و این آفتی بسیار جدی برای حوزه های علمیه سراسر کشور است.

وی با اشاره به دسته سوم دیدگاه ها نسبت به حوزه های علمیه بیان کرد: دسته سوم این دیدگاه ها این است که حوزه نباید درجا بزند و نه باید به سمت دانشگاهی شدن پیش برود.

آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: باید اصالت های حوزه حفظ شود، سنت های اصیل حوزه بعد از قرن ها آزموده شده در همه ابعاد غلمی، تحقیق در رسیدن به مراتب عالیه کمال باید بماند و به تعبیر دیگر از دستاوردهای گذشته صیانت کنیم و به آن ببالیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: آیا می‌شود حوزه اصیل رسالت و اصالت های خود را نادیده بگیرد اصالت‌ها باید حفظ شود و به آن افتخار کنیم و باید از گذشته به عنوان سرمایه استفاده کنیم.

وی بیان کرد: حوزه امروز منهای گذشته حوزه نیست از طرفی حوزه گذشته منهای پیش بینی نسبت به آینده نمی‌تواند بر پا بماند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با تاکید براینکه باید با ویژگی زمان آگاهی پیش برویم چراکه زمان زدگی حوزه‌ها را زمین می‌زند،  اظهار کرد: حوزه‌ای بالنده می‌ماند که نیازها را ببیند وضرورت‌ها را رصد کند و متناسب با آن نیازها برنامه‌ریزی کند؛ اساتید حوزه در این حوزه تدریس می‌کنید پس شاگردانی تربیت کنید که به اصالت های حوزه توجه داشته باشند زمان آگاه باشند نه زمان زده، اسیر فرهنگ روز جامعه و رویدادهای عرفی جامعه نشوند.

وی گفت: حوزه‌ای که ما به نام حوزه مطلوب می خواهیم حوزه مستقل است و این را در زمانی مطرح می‌کنیم که نظامی شکل گرفته بارهبری امام و با رهبری مقام معظم رهبری شکل گرفته است، حوزه‌ها باید منتقد بیداری باشد که نقاط ضعف را رصد و جامعه را رصد کند، اگر چنین ویژگی ایجاد شد می‌تواند تاثیرگذار باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تاکید کرد: باید حوزه نواندیش باشد نه نوگرا، ما به کمک دولت و نظام باید براین هجمه ضدفرهنگی دشمن غلبه کنیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: هجمه‌های فرهنگی که طمع به جوانان ما دارند از حوزه توقع می‌رود که در این باره گام بردارند و به نیازهای جامعه پاسخ دهد.

وی با تاکید براینکه حوزه مطلوب حوزه جامع نگر است یعنی همه مسائل را رصد کند وهمانند دیده‌بان تیزبین مسائل را می‌بیند، عنوان کرد: حوزه باید استعداد‌ها را در حوزه رشد بدهند، با شناسایی افراد مستعد در حوزه‌ها آیندگان حوزه‌ها را شناسایی کنیم تا با برنامه ریزی و در جهت رشد آن طلبه گام برداریم.

آیت‌الله حسینی بوشهری حوزه مطلوب حوزه استعدادپرور است، خاطرنشان کرد: باید به معیشت طلاب رسیدگی شود؛ باید روحیه و اراده آن‌ها تقویت شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از دیگر مسائل مهم اخلاق محوری دانست و گفت: روایات اخلاقی را فراموش نکنید حداقل هفته‌ای یکبار یک روایت کوتاه ابتدای شروع درس بیان کنید تا فضای درس فضای اهل بیتی شود.

وی با اشاره به مسئله تلبس طلاب بیان کرد: این موضوع در گذشته برای ما معزلی بود، اینک با همکاری بیوت مراجع این مسئله مرتفع شده است.‎

آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: هر جا موضوعی مشاهده کردید که در تراز حوزه نیست اطلاع بدهیدتا به آن رسیدگی شود.

مرتبط‌ها

شیطان به چه کسی کار ندارد؟

عکس/علامه جعفری و شاگرد ژاپنی اش

آیت الله بهجت: خاک بر سر شیعه!

مرحوم دولابی:بزرگ خانه، اگر تکان نخورد خانه محفوظ‌تر است!

حدیث/ سخن امیرالمومنین(ع) درباره فایده نگاه به سبزه زار

هرکس فکر می‌کند ظلم با گفتگو کنار می‌رود، آدم ساده‌ای است