دیدبان

دولت تدوین برنامه ششم توسعه را تا پایان سال نهایی کند

دولت تدوین برنامه ششم توسعه را تا پایان سال نهایی کند

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در حاشیه افتتاح نمایشگاه آغاز عصر نفت که به‌مناسبت سالروز کشف نفت در ایران، در محل دائمی نمایشگاه‌های خانه ملت برپا شده بود طی سخنانی در خصوص کاهش وابستگی به نفت اظهار داشت: در ابتدا پنجم خرداد‌ماه روز کشف نفت و فوران نخستین چاه نفت در ایران و خاورمیانه را به مردم شریف و دلاور مسجد سلیمان و نمایندگی این شهر تبریک می‌گویم و امیدوارم این نمایشگاه یک پندی باشد تا سابقه تاریخی و صنعتی کشور دقیق‌تر فهم شود.

وی افزود: اگر منابع هر کشور بر اساس فناوری ملی استوار نباشد، همواره نگاه ریب‌آمیز دیگران می‌تواند این منابع را بر باد دهد. بنابراین این نمایشگاه گوشه‌ای از این فکر را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که مسجد سلیمان به‌دلیل منابع نفتی و گازی خود یکی از شهرهای مورد توجه بود و امروز هم باید با گذشت بیش از 100 سال از این واقعه تاریخی و صنعتی، بیشتر از گذشته به آن توجه کرد.

رئیس مجلس با تأکید بر لزوم توجه جدی به منابع زیرزمینی گفت: مقدار زیادی از این منابع تاکنون مصرف شده و حالا باید با تکنولوژی‌های مدرن به آن توجه بیشتری کرد، چرا که نفت، گاز و انرژی یکی از سرمایه‌های مهم کشور ما است و ما یک کشور نفتی محسوب می‌شویم و باید از این سرمایه درست استفاده کنیم.

وی بر همین اساس تصریح کرد: استفاده درست از منابع نفتی این نیست که ما این منابع را در بودجه جاری مصرف کنیم؛ اکنون ثقل بودجه جاری ما روی منابع نفتی و گازی است و سیاست‌های کلی کشور نیز این است که ما از این موضوع فاصله بگیریم و بودجه جاری را از طریق مالیات‌ها و سایر منابع تأمین کنیم و منابع زیرزمینی کشور صرف سرمایه‌گذاری‌های ملی شود.

لاریجانی ادامه داد: در این زمینه به‌دلیل رفتار نادرستی که معمولاً در دولت‌ها انجام شده است و بخش جاری کشور متورم شده، این مشکل اکنون وجود دارد و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی روی این موضوع تأکید شده است. البته اکنون فرصت و مجالی نیست که روی این موضوع خیلی بحث شود و البته شرایط کشور هم به‌دلیل تحریم‌ها به‌گونه‌ای است که نمی‌توان در این زمینه یک گام بلند برداشت و منابع نفت و گاز را از بودجه جاری حذف کرد. ولی این سمت‌گیری اکنون وجود دارد و لایحه مالیات که در مجلس در حال رسیدگی است، به این دلیل بوده که ما روی منابع غیرنفتی تأکید کنیم و ان‌شاءالله در برنامه ششم نیز این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهیم.

رئیس قوه مقننه درباره زمان تدوین برنامه ششم توسعه نیز گفت: تدوین برنامه ششم باید ابتدا در دولت آغاز شود. البته بحث‌های آن در مرکز پژوهش‌ها در حال آغاز است و ان‌شاءالله همایشی نیز در این زمینه خواهیم داشت، ولی دولت باید امسال کار خود را نهایی کند تا مجلس نیز سال آینده وقت خود را صرف این لایحه کند و ان‌شاءالله تا شهریورماه و شاید زودتر بررسی برنامه ششم در مجلس به تصویب برسد تا در بودجه بعد از آن فرصت مطالعه و اعمال برنامه ششم وجود داشته باشد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن