دیدبان

کار مهمی که کتاب علامه طباطبائی انجام داد

کار مهمی که کتاب علامه طباطبائی انجام داد

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی در نشست رسانه ای همایش بین المللی اندیشه های فلسفی استاد شهید مرتضی مطهری هدف همایش بین المللی اندیشه های فلسفی استاد شهید مرتضی مطهری را معرفی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم دانست و اظهار کرد: اهمیت این کتاب در جایگاه اش و نقشی که در 60سال پیش داشته است.

دبیر همایش بین المللی اندیشه های فلسفی استاد شهید مطهری افزود: هدف از این همایش تبیین جایگاه و دیدگاه فلسفی مرحوم استاد شهید مطهری و مرحوم علامه طباطبایی در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم که در واقع شصتمین سال نشر این کتاب هست، است.

وی با اشاره به این که بعد از جنگ جهانی دوم از سال1324که جنگ تمام شد و آلمان شکست خورد اسرائیل بر چهار بالش حکومت مستقر شد و اتحاد جماهیر شوروی که 15دارای جمهوری بود تقریبا پیروز شد، تصریح کرد: پس از این پیروزی طرفداران زیادی برای این نوع اندیشه بوجود آمد که کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم استاد شهید مرتضی مطهری به مقابله با آن پرداخت.

احمدی تصریح کرد: از سال 1324 حزب توده و چپ گرایان ایران فعالیت بسیار چشمگیری در تبلیغ مکتب کمونیست داشتند و چون شوروی پیروز شده بودند به عنوان قبله به آن نگاه می کردند و اگر به آثار باقی مانده از آن ها ملاحظه کنید می بینید که با چه شتابی تبلیغ می کردند.

وی با اشاره به این که  در واقع با پیش آمدن کمونیست و قدرتی که پیدا کرده بود و اساس را بر اش نفی دین وفلسفه گذاشته و دین، معنویت و اخلاق را برای این مملکت زیانبارمی دانست، گفت: این افراد از اساس همه ی دین ها و فلسفه های الهی را نقد می کردند و چون پیروزی چشمگیر را هم پیدا کرده بودند دیگر کسی به آسانی نمی توانست با ایشان مقابله کند.

دبیر همایش بین المللی اندیشه های فلسفی استاد شهید مطهری تاکید کرد: زمانی که لنین آمد در تالاری و گفت " ما دین را به عنوان افیون جامعه محو کردیم" کسی نمی دانست سال های بعد در همان تالار و در همایشی گفته می شود: دین همچنان باقیست وکتاب اصول فلسفه وروش رئالیسم واکنشی نظری در برابر این افراد، این گفته ها و اندیشه هاست و چه بسا که واکنش های عملی در مخالفت با حزب توده و دیدگاه های اساتید و علمای نظام مشهود بود.

 احمدی با بیان این که مرحوم علامه طباطبایی جلسات شبانه ای داشتند و در هر دو هفته یک جلسه تشکیل می دادند تصریح کرد: ایشان در یکی از همین جلسه ها تصمیم می‌گیرند که حرکتی در برابر فلسفه ماتریالیستی انجام بدهند که متن این کتاب را می نویسند که الان در دسترس همگان هست و مرحوم شهید مطهری حواشی روشنگر را بر این متن اضافه می کنند و چه بسا که این کار در آن زمان جز از این دو نفر از کس دیگری بر نمی آمد.

وی با اشاره به این که احسان طبری که ایدئولوژیست ضد انقلاب بود این کتاب را پس از پیروزی انقلاب می خواند و می گوید ما از خواندن این کتاب غافل بودیم و افسوس می خورریم چرا که در واقع این کتاب یک راهنمایی برای همه ی صاحبنظران فلسفه بوده است، بیان کرد: کتاب فلسفه و اصول رئالیسم "گنجینه" سرشاری از آرای فلسفی و عموما مبتنی بر فلسفه اسلامی و صدرایی است.

وی درباره هدف کلی این همایش نیز گفت: در کل هدف این کنگره بین المللی این است که این کتاب و جایگاه اش شناسانده بشود و شهید مطهری و علامه طباطبایی شناسانده بشنوند و نقش این کتاب در مقابله با اهداف ماتریالیستی آشکار بشود که امیدواریم این همایش نقش مهمی در شناسایی این کتاب در داخل و خارج از کشور ایفا کند.

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟