دیدبان

چشم‌انداز بازار ارز به روایت رئیس‌کل بانک‌مرکزی

چشم‌انداز بازار ارز به روایت رئیس‌کل بانک‌مرکزی

به گزارش دیدبان به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به «بهبود شرایط ارزی بانک مرکزی»،‌ اعلام کرد: «نوسان‌های محسوس ارزی در سه ماه گذشته،‌ لزوما توسط عوامل بنیادین اقتصاد حمایت نمی‌شود.» ولی‌الله سیف نوسان‌های ارزی اخیر را تحت تاثیر «برخی عوامل محدودکننده عرضه یا تحریک‌کننده تقاضا و نیز برخی اخبار و شایعات» عنوان کرد و گفت: این عوامل در روزهای آینده، قدرت اثرگذاری خود را از دست می‌دهند. به گفته سیف، عواملی مثل «اصلاح انتظارات عمومی درخصوص چشم‌انداز بین‌المللی»، «افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی و بازگشت ارز پتروشیمی‌ها»، «اصلاح رویکردهای دولت»، «افزایش ظرفیت‌های تولید داخلی»، «عملیاتی شدن بخش‌های مالی و بانکی تفاهم ژنو»، «کاهش انگیزه نگهداری ارز با کاهش تورم» و «کاهش مدت انتظار در مرکز مبادلات ارزی برای دریافت ارز» موجب می‌شود چشم‌انداز آینده بازار ارز در سال جاری باثبات و تعادلی باشد. به گفته او جریان عرضه ارز در اقتصاد در حال تقویت است و این روند مستمرا بهبود خواهد یافت. رئیس کل بانک مرکزی موضوع مهم در زمینه نرخ ارز را نه «سطح قیمت» که «تعادل و ثبات بازار» دانست و تاکید کرد: «بانک مرکزی از نرخی که توسط عوامل بنیادین بازار حمایت شود، دفاع می‌کند.»
دلار در برابر 3300 تومان مقاومت کرد
نوسان‌های طبیعی در بازار ارز 
گروه بازار پول: دلار چهارشنبه هم روز کم نوسانی داشت. شروع معاملات با 3280 تومان بود و در ادامه قیمت بازار به 3290 تومان رسید. نزدیکی‌های ظهر صرافی‌ها قیمت 3295 تومان را روی تابلوها ثبت کردند و در ساعاتی تحت یک مقاومت فشرده از دلار 3300 تومانی هم حرف به میان آمد، اما نهایتا روی همان 3295 تومان، یعنی با 15 تومان افزایش نسبت به سه‌شنبه، قیمت دلار به ثبت رسید. در واقع دلار روز گذشته مقاومت زیادی برای رسیدن به سطح 3300 تومان از خود نشان داد. فعالان رسمی بازار به «دنیای اقتصاد» می‌گویند: نوسان‌های روز گذشته طبیعی بوده و افزایش 10 تا 20 تومانی به دلیل فعالیت فعالان غیر‌رسمی بوده است. عرضه و تقاضا به گفته آنان مانند روزهای گذشته به شدت متعادل است و نوسان‌های جزئی بازار هم علاوه‌بر تاثیرگذاری دلالان، می‌تواند متاثر از اخبار اقتصادی و همچنین اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای باشد.
 تمایل بازار به محدوده 3250 تا 3300
آنگونه که از اظهارنظرهای فعالان رسمی برمی‌آید، بازار به قیمت 3250 تا 3300 برای دلار علاقه دارد و در‌صورتی‌که شوک هیجانی قوی به بازار وارد نشود، در میان مدت قیمت‌ها در همین سطح به ثبات می‌رسد. با این حساب تلاش فعالان غیر‌رسمی برای شکستن سطح 3300 تومانی فعلا بی‌نتیجه خواهد ماند. یکی از صرافان به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «بازار با خبرهای مثبت از مذاکرات هسته‌ای روبه کاهش خواهد بود و در‌صورتی‌که خبرهای منفی هم مخابره شود افزایشی خواهد بود، اما این افزایش و کاهش را باید در همان بازه 3250 تا 3300 تومان در نظر گرفت؛ چراکه خبرهای منفی در مرحله فعلی با توجه به ابزارها برای تمدید زمان مذاکرات، توان اثرگذاری برای عبوردادن دلار از 3300 تومان را ندارد. اگر هم در روزهایی این اتفاق بیفتد، مقطعی خواهد بود و دوباره به محدوده فعلی بازحواهد گشت.» فاصله خرید و فروش دلار هم روز گذشته تا حدی کاهش یافت. صرافان در قیمت 3295 برای فروش، هر دلار آمریکا را 3280 تومان می‌خریدند. به هر حال از شواهد آنگونه برمی‌آید که بازار فعلا در این سطح باقی خواهد ماند و همانگونه که در گزارش‌های قبلی «دنیای اقتصاد» هم اشاره شد، با رسیدن خبرهای خوب از مذاکرات هسته‌ای امکان ریزش قیمت هم تا حدی وجود دارد. در حال حاضر یکی دیگر از عوامل مهم تاثیرگذار بر بازار آزاد عرضه ارز حاصل از صادرات پتروشیمی است که پیش از این گفته شده بود از ابتدای خرداد (امروز) وارد بازار می‌شود. فعالان بازار می‌گویند هنوز این ارز به بازار نرسیده و خبر جدیدی نیز هنوز اعلام نشده است، اما در صورت عرضه، می‌تواند قیمت شاخص را به 3250 نزدیک‌تر کند. روزهای قبل، فعالان رسمی بازار  پیش‌بینی می‌کردند در هفته آینده هم روند به منوال روزهای اخیر باشد و دلار از مرز 3300 تومان عبور نکند یا در صورت عبور سریع به همین سطح برگردد.بانک مرکزی هم نرخ دلار را در بازار رسمی، روز گذشته 10 ریال افزایش داد. نرخ رسمی پوند هم 27 ریال افزایش یافت و در مقابل یورو 10 ریال از ارزش خود را از دست داد. یکی از اتفاقات مهم در بازار رسمی ارز افزایش 98 ریالی ارزش صد ین ژاپن بود که متاثر از افزایش نرخ برابری ین در مقابل دلار در بازارهای جهانی به ثبت رسید. این تحولات در بازار رسمی ارز در حالی است که نرخ برابری یورو به دلار در بازارهای جهانی، نسبت به روز قبل تغییر نکرد و نرخ برابری پوند هم هفت هزارم رشد کرد. 

 افزایش قیمت سکه و طلا 
بازار سکه و طلا روز گذشته افزایشی بود. قیمت هر سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران 992 هزار تومان تعیین شد که نسبت به روز قبل افزایش 7 هزار تومانی را نشان می‌دهد. نیم سکه هم 499 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز قبل 2 هزار تومان گران‌تر شده بود. نیم سکه، اما هزار تومان ارزان‌تر شده و 291 هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای 18 عیار هم در بازار تهران 100 هزار و 928 تومان قیمت خورد که نسبت به روز قبل 554 تومان گران‌تر شده است. روز گذشته تا پایان ساعت کاری، قیمت طلای جهانی نیز تقریبا ثابت بود. پیش‌بینی می‌شود در ادامه، ثبات نرخ ارز و مخابره خبرهای مثبت از روند مذاکرات، بر قیمت طلا و سکه اثر کاهشی داشته باشد.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران